Mai bine niciodată decât mai târziu? Apple forţează Microsoft spre schimbare, atacându-i cele mai cunoscute produse

0
Publicat:
Ultima actualizare:
„Redmond, dă drumul fotocopiatoarelor“, sloganul folosit de Apple în 2004.
„Redmond, dă drumul fotocopiatoarelor“, sloganul folosit de Apple în 2004.

Apple a introdus ieri două noi tablete iPad, iPad Air şi iPad mini 2, împreună cu o colecţie nouă de Mac-uri. Dar acestea sunt titlurile mari, în fundal însă au existat două anunţuri care schiţează viitorul industriei şi este unul în care Microsoft nu mai poate cere sute de dolari pe produsele sale.

Apple a introdus iPad Air şi iPad mini 2, dar nu înainte de a spune că Mac OS X Mavericks, cea mai nouă versiune a sistemului de operare, va veni fără vreun cost, iar suitele iWork şi iLife vor fi actualizate fără bani, iar pentru noile dispozitive sunt oferite gratuit. Ce înseamnă aceste două anunţuri? Ceea ce ar trebui, adică Apple care se grăbeşte lent spre viitorul în care programele şi actualizările sistemelor de operare nu vor mai fi coloana vertebrală a veniturilor.

În primul rând, Mac OS nu a fost nicicând mai iefin ca acum, când e gratuit. Mai întâi a fost la un preţ de 129 de dolari, apoi a ajuns în 2009 la 29 de dolari, cu Mac OS X 10.6 Snow Leopard, iar la versiunea 10.8 a scăzut preţul până la 19 dolari. A ajuns în prezent la 0 dolari. La polul opus este Microsoft cu actualizare gratuită la Windows 8.1, doar dacă vii de la Windows 8, pe când preţul de raft e de 120, respectiv 200 de dolari pentru versiunea Pro.

Trebuie menţionat şi că Apple a renunţat să facă mai multe versiuni, Pro sau nePro, ci una singură pentru toţi utilizatorii. Şi Microsoft avansează în acest domeniu, după ce în vremea Windows 7 avea prea multe varietăţi pe acelaşi sistem de operare. De fapt, strategia americanilor de la Apple nu e nouă, ci e aplicată din 2007, cu succes, pe iPhone. Din 2010 pe iPad, iar Microsoft face acelaşi lucru pe Windows Phone (aproximativ). Ce îşi asigură Apple cu această strategie e lipsa fragmentării, după cum se vede în lumea iOS, rapiditatea actualizării, dar asta anunţă şi sfârşitul profiturilor de sute de milioane de dolari din sisteme de operare, după cum scrie Wired.

image

Asta nu înseamnă că Microsoft, brusc, se va panica şi va scădea preţurilor. Numai că asta arată un trend: banii nu mai vin din vânzarea unei componente atât de importante precum e sistemul de operare, ci din servicii, din hardware, după cum îşi tot afişază Apple modelul de câţiva ani. Dacă utilizatorii platformei tale nu au cel mai bun şi mai nou software, degeaba ai cele mai interesante şi eficiente servicii. De asemenea, Apple face un pas spre unificarea sistemelor de operare, modelul actualizare gratuită, cât timp hardware-ul e suportat fiind deja folosit cu succes în ecosistemul dispozitivelor mobile. Iar hardware-ul e suportat preţ de câţiva ani, dacă e PC, sau maximum trei, dacă e dispozitiv mobil.

Jos preţurile de pe Office!

Dincolo de Windows, Microsoft mai are ceva foarte important: pachetul Office. În urmă cu un an a făcut un pas serios în direcţia schimbării strategiei, a lansat Office 365 care îţi permite să foloseşti suita de oriunde de afli, având la dispoziţie, după ce ţi-ai plătit abonamentul, un anumit număr de dispozitive pe care poţi rula Office pe web. Totuşi, Apple şi Google dau office gratuit oamenilor (asta nu înseamnă că sunt identice în funcţionalităţi).

image

Google o face prin Drive, pentru editare în cloud, şi prin Quickoffice proaspăt actualizată spre a fi gratuită şi e disponibilă pe dispozitivele mobile. Apple o face prin iWork, suită pe care a anunţat-o aseară ca fiind gratuită pentru orice dispozitiv nou achiziţionat, până acum trebuind să plăteşti câte 18 euro pentru fiecare aplicaţie: Pages (un procesor de texte), Numbers (un procesor de tabele tip Excel) şi Keynote (aplicaţie pentru creat prezentări). Microsoft, în schimb, n-are nici măcar o aplicaţie bună de Office pentru iOS şi Android pe care s-o foloseşti cu pachetul Office 365 pentru care ai plătit deja abonament de 100 dolari anual. Iar pe iPad o aplicaţie de Office ar fi prins bine companiei Microsoft, încă este cea mai utilizată tabletă. Cu toate acestea, pentru utilizatorii actuali de Mac OS X Mavericks care nu au Pages, Numbers sau Keynote, aplicaţiile costă şi nu pot fi actualizate gratuit. 

„De acum poţi crea un document pe iPad, îl poţi edita pe Mac şi-l poţi împărtăşi cu un prieten care e blocat pe un PC“, a spus Eddy Cue, vicepreşedinte senior peste Internet şi Servicii la Apple, în timpul evenimentului de aseară. Astfel, iWork merge prin web, la fel cum merge Drive şi poţi colabora în manieră similară cu alţii. Microsoft, în schimb, bate pasul pe loc fix cu ceea ce are mai bun, mai dorit şi destul de popular: Office.

Într-o prezentare de la mijlocul anilor 2000, Bertrand Serlet, atunci vicepreşedinte pe divizia Software, a comparat Windows Vista cu Mac OS X Tiger şi a folosit sloganul: „Redmond, start your photocopiers“, cu trimitere la Microsoft care are sediul în Redmond, Washington. Ar fi cazul ca Microsoft să pornească fabrica de idei, căci în acest moment arată destul de rău fix la capitolele definitorii ale sale în industria calculatoarelor.

Hai să discutăm, suntem şi pe Facebook.

Află mai multe despre Apple: 

Atac direct la Windows: OS X Mavericks de pe Macbook şi Mac, gratuit pentru utilizatorii Apple

iViaţă? Apple a actualizat şi suita de aplicaţii iLife şi le oferă gratuit cu noile tablete iPad şi noile Macbook Pro

Apple şi „cuplul teribil“ de tablete: iPad Air şi iPad mini 2 au hardware similar, dar le despart doar doi inci de ecran

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite