Moda cumpărăturilor în miez de noapte
0Pentru cei mai mulţi dintre adepţii shoppingului de noapte acest obicei nu este un moft. Puţine magazine din România şi-au prelungit însă programul după ora 22.00. Fără înghesuială la raft şi doar câteva minute de aşteptare la casă. Acestea sunt avantajele vizitelor nocturne în magazine.
Citeşte şi:
Bucureşti: 70.000 de bucureşteni au dat năvală la mall să profite de oferte
SLATINA:Magazinele online i-au cucerit pe olteni
Târgovişte: Hainele bune se iau din oraşele mai mari
Bucureşti: Noaptea albă a cumpărăturilor, la Băneasa Shopping City
Dacă ar fi să rezumi într-un cuvânt care este senzaţia pe care o ai atunci când îţi faci cumpărăturile noaptea ai putea să spui „libertate“. Aşa cred sutele de persoane „captive“ la serviciu de dimineaţa până seara.
Magazinele non-stop de la colţul străzii nu mai satisfac de ceva timp nevoile celor care, în pană de timp, ajung să-şi achiziţioneze mâncare şi obiecte pentru casă după apusul soarelui. În Capitală, hipermarketurile real,- şi mallurile au lansat o nouă modă: cea a cumpărăturilor în miez de noapte.
Linişte printre rafturi
Este o noapte obişnuită. 30 de minute trecute de miezul nopţii. În parcarea magazinului real,- din Berceni, câţiva câini dorm liniştiţi printre cele aproximativ 50 de maşini. La fel şi în hipermarketul din Vitan. Aici trebuie să dai câteva ture prin parcare pentru a găsi un loc gol aproape de intrarea în magazin.
La rafturi însă nu găseşti agitaţia deja obişnuită a cumpărăturilor. Culoare pe care abia dacă se întâlnesc două-trei cărucioare. La casă la fel. Stai la rând cel mult 10 minute. Destul după opinia unora, însă personalul din hipermarket este adaptat la program de noapte: doar jumătate dintre case sunt deschise.
„Drumul este liber, ai unde să parchezi, iar magazinul nu este aglomerat. În general lucrez până la ora 23.00. Vin noaptea la cumpărături cam o dată pe lună. În timpul zilei merg pe principiul «punct ochit, punct lovit» pentru că este infernal, dar noaptea stau în jur de două ore şi iau toate rafturile la rând“, povesteşte Mariana Hentea (29 de ani), clienta hipermarketului din Berceni.
Oficialii hipermarketului recunosc că traficul de clienţi pe timp de noapte nu se compară cu cel înregistrat ziua. „Este firesc ca fluxul de cumpărători să fie mai redus noaptea faţă de o perioadă normală a zilei, însă există şi nopţi ale săptămânii în care numărul de clienţi este destul de mare, de exemplu sâmbăta“, afirmă Adriana Pita, manager de comunicare la real,-.
Ea identifică motivul principal pentru care ideea programului non-stop a prins: „Există persoane care pleacă de la birou la ora 8 seara şi, cumulat cu drumul spre casă, nu le mai rămân decât vreo 10 minute în care să-şi facă cumpărăturile, înainte ca magazinele să închidă“.
Petrecere Nocturnă la mall
Dacă în hipermarketuri clienţii merg la cumpărături la ore târzii pentru că doar atunci au timp pentru asemenea activităţi, în mall lucrurile stau cu totul altfel. Se pot duce în timpul zilei să-şi cumpere haine, însă nu refuză o invitaţie la reduceri pe timp de noapte. Dacă este însoţită şi de o petrecere, reţeta prinde şi mai bine. O experimentează Băneasa Shopping City de un an. În urmă cu câteva zile, 70.000 de clienţi au călcat pragul mallului într-o noapte, până la ora 2.00.
„Oamenii apreciază conceptul de Night Shopping Party şi cu siguranţă vom continua să le oferim asemenea seri de distracţie şi promoţii speciale“, a declarat Loredana Croicia, Sales & Marketing Director Băneasa Shopping City. ; A contribuit Cristina Negraru.
Nopţi albe de sărbători
Ideea hipermarketurilor deschise şi pe timp de noapte a apărut iniţial de sărbători. Goana după produse şi după cadouri, mai ales în preajama Crăciunului, i-au făcut pe reprezentanţii marilor lanţuri de magazine să prelungească programul cât de mult a fost nevoie.
„Pentru sărbători, programul non-stop presupune desigur oferirea posibilităţii ca toţi clienţii noştri să ajungă să-şi facă cumpărăturile în pofida aglomeraţiei specifice acestei perioade, dar reprezintă pentru companie şi un suport comercial: creşterea volumului vânzărilor“, recunosc oficialii real,-.
Programul prelungit este o soluţia aplicată de mai mulţi ani în preajma sărbătorilor de hipermarketurile Carrefour, Cora, Metro sau alte lanţuri mai mici pentru aproape toate magazinele din ţară.
Ideea magazinelor deschise non-stop este una importată. În Anglia şi SUA, magazinele organizează de ani buni adevărate maratoane ale cumpărăturilor de sărbători.
Pionierii shoppingului de noapte
La noi, reprezentanţii mallurilor au organizat nopţi albe şi în oraşe precum Iaşi, Timişoara sau Cluj-Napoca. „Nopţile albe de cumpărături sunt destinate tinerilor care profită de reduceri“, spun aceştia.
Şi magazinul IKEA de lângă Bucureşti a sărbătorit în 2007, alături de toate magazinele lanţului din întreaga lume, „Midsummer Day“ - cea mai lungă zi din an - printr-o noapte de cumpărături oferită clienţilor. În plus, magazinele online sunt cu un pas în faţa celor tradiţionale pentru că nu se închid niciodată. Multe livrează produse şi pe timp de noapte.
Goana printre rafturi
Ne place să mergem la cumpărături, arată cercetările de piaţă. Potivit studiului ShopperTrends 2009, aproximativ 80% din români declară că le place să treacă pragul magazinelor.
Reprezentanţii Nielsen, realizatorii studiului, au introdus anul acesta printre criteriile pe baza cărora alegem magazinul şi pe cel al programului prelungit. În plus, bucureştenii au declarat încă din 2006, pentru o companie de cercetări de piaţă, că îşi doresc supermarketuri şi hipermarketuri cu program non-stop.
Centrele comerciale cu program de noapte au cei mai mulţi cumpărători în intervalul orar 23.00-24.00, susţin studiile realizate la nivel internaţional. Şi parcările magazinelor din Capitală care au organizat nopţi albe de cumpărături au fost pline tot între aceste ore. Majoritatea hipermarketurilor au program până la ora 22.00. Cei care se hotărăsc să meargă la cumpărături după ora 21.00 preferă un magazin cu program prelungit. Din categoria acestora fac parte cei care stau la birou până după ora 20.00.
Start timid
La noi, experienţa cumpărăturilor de noapte se află la început, spun specialiştii în retail. „Ideea de cumpărături de noapte este încă una asociată cu anumite evenimente şi sărbători“, declară aceştia. Mai puţin în cazul magazinelor de cartier cu program non-stop. Studiile arată însă că românii aleg din ce în ce mai mult comerţul modern.