Bărbatul modern cedează femeii cutia cu scule

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Doamnele şi domnişoarele au început să facă singure reparaţii prin casă fiindcă numeroşi bărbaţi au dat uitării această îndeletnicire. Din ce în ce mai multe femei se văd nevoite să meşterească singure prin casă. Unele îşi doresc să fie independente. Altele nu au de ales.

„Dă-mi şi mie creionul ăla de tensiune... Ei, cum care-i ăla?! Ăla de arată ca o şurubelniţă! Dom'le, ce ţi-e şi cu tinerii din ziua de azi! Nu mai ştiu să bată un cui", spune domnul Sandu. Azi e la vecinii lui de la etajul trei, le schimbă nişte prize. L-a chemat doamna casei, sătulă să tot stea cu improvizaţii.

Oricum, pe domnu' Sandu îl ştie toată lumea pe scară. Puţine sunt apartamentele din bloc la care n-a meşterit câte ceva. Mai un întrerupător, mai un fir împuşcat, o yală de la uşă, un bazin la vasul de la WC. „Tânărul" de la etajul trei nu e singurul caz care nu ştie ce-i ăla un creion de tensiune. Domnul Sandu a observat că tot mai mulţi bărbaţi tineri nu ştiu „să pună două beţe cruce", adică nu-s bărbaţi în casă.

„Ciubucu' meu venea odată din casele în care stăteau femei singure - văduve, nemăritate. Mă chemau: «Hai, nea Sandu, că s-a dus o garnitură, s-a stricat o broască». Acum mă cheamă şi cele cu bărbaţi, pentru că ai lor nu mai fac nimic prin casă!", spune instalatorul pensionat.

Intră în acţiune

Pe Mariana A. (38 de ani), o învăţătoare din Bucureşti, am întâlnit-o la un magazin de materiale de construcţii. Cumpărase faianţă şi gresie pentru baie, aşa cum au învăţat-o nişte prieteni - ceva mai multă decât numărul de plăci de care avea nevoie.

„Dacă sparg una sau trebuie să tai din ele pentru colţuri?" Alegea nuanţele ca o adevărată profesionistă, dar a mărturisit că n-are nicio legătură cu meseria de faianţar. „Doar că faianţa asta o s-o pun eu. E prima dată, dar am mai lucrat pe lângă sora mea, când şi-a amenajat apartamentul."

Mariana nu vrea să mai audă de meşteri, care o lungesc şi te tapează de bani. Cum nu e căsătorită şi nici nu are vreun frate sau văr care să o ajute, a decis să-şi facă singură lucrările din apartament. Încetul cu încetul. „Luna asta baia, luna viitoare bucătăria, apoi trec şi la parchet dacă mă specializez", spune ea.

Mariana nu e singura femeie interesată de lucrări de acest gen. Pe o reţea de socializare, Smaranda întreabă: „Ce părere aveţi despre betonul amprentat? E mai bun decât pavajul obişnuit? E mai rentabil? Din câte am citit pe net e foarte lăudat de producători, dar aş vrea părerea cuiva care l-a şi folosit sau e de meserie."

Mara vrea să ştie care sunt cele mai bune termopane. „Firma şi unde pot fi şi oameni serioşi. Dacă ştie cineva preţul."

Dana caută răspunsuri fără echivoc: „Câţi metri cubi de cherestea cu grosimea de 5 centimetri trebuie pentru o suprafaţă de 32 de metri pătraţi?" Bella vrea să depăşească faza de novice: „Ce pot adăuga în var pentru a nu se mai lua de pe pereţi? Aştept un răspuns profesionist şi rapid." În acelaşi timp, Roxy declanşează adevărate dezbateri: „Cine a folosit dispozitivul pentru zugrăvit Paint Zoom sau Paint Mate Pro? Ştiţi pe cineva care le-a cumpărat şi este mulţumit?"

Transformări inevitabile

Psihologul Lena Rusti consideră că „femeia nu mai are de câteva generaţii rolul la care ne mai raportam din când în când. Ea nu mai este o casnică vulnerabilă şi nepricepută, care se ocupă de treburile casei si de copii".

În zilele noastre, majoritatea femeilor au un serviciu prin care contribuie financiar în mod semnificativ în familie, asumându-şi o multitudine de roluri sociale şi profesionale. „Bărbatul a rămas însă în multe cazuri în acelaşi rol, al celui care aduce un venit, şi doar educaţia fiecărui cuplu în parte schimbă această situaţie, determinându-l să-şi asume anumite sarcini şi în familie", adaugă specialistul în comportament uman.

Se simt responsabile de casă

Psihologii spun că disponilibitatea femeii de a-şi asuma un rol activ în familie poate veni din dorinţa de a proteja bărbatul sau pur şi simplu în urma eşecului de a încerca să îl determine pe el să facă anumite lucruri. În unele cazuri însă, doamnele meşteresc din dorinţa de a se victimiza.

„Problema este că femeia se simte responsabilă pentru aceste sarcini şi crede că e de datoria ei (şi doar a ei) să le facă personal sau să-l convingă pe soţul ei să le facă. Această responsabilizare îi dă lui dreptul de a se retrage într-o poziţie confortabilă, a celui care nu face", explică psihologul Lena Rusti.

Drumul spre independenţă începe de la mistrie

Bidineaua ar putea deveni cea mai bună prietenă a unei femei  Foto: Shutterstock



În actualul climat economic, din ce în ce mai multe femei recurg la cursurile de bricolaj oferite de diverse firme, pentru a-şi afirma independenţa, scrie publicaţia electronică britanică „The Ecologist". Potrivit unui studiu realizat de compania B&Q, nu mai puţin de trei sferturi dintre femeile din Marea Britanie chestionate au declarat că ar dori să se apuce de bricolaj şi reparaţii casnice din cauza crizei economice, pentru a evita să plătească mari sume de bani meşterilor.

Din ce în ce mai multe femei îşi suflecă mânecile şi învaţă cum să-şi întreţină singure gospodăria în timpul unor cursuri de instalator ţinute în weekenduri, evitând să se conformeze clişeelor şi astfel să depindă de bărbaţi pentru lucrările din casă.

Potrivit studiului, femeile se apucă de bricolaj deoarece multe dintre ele se tem că eforturile partenerului de viaţă vor duce la mai multe stricăciuni decât la lucruri bune, scăzând astfel valoarea locuinţei şi ameninţând chiar să anuleze asigurarea acesteia. Femeile care au reuşit să înveţe cum să facă singure reparaţii în casă, devotate acum acestei idei, spun că această preocupare le-a adus mari satisfacţii personale şi le-a oferit un mod de a-şi exprima creativitatea.

Mai ecologiste decât bărbaţii

„E vorba de a avea o atitudine practică şi de a-ţi folosi mâinile, pe când mulţi dintre noi au slujbe care implică să stai o zi întreagă în faţa unui calculator", explică Sian Berry, autoarea cărţii „Mend It!" („Repară!", în trad.).

Chiar şi mediul înconjurător ar putea beneficia de această nouă modă. Mai mulţi specialişti citaţi de „The Ecologist" au afirmat că femeile sunt mai preocupate de folosirea materialelor reciclabile decât bărbaţii. „Existând mai multe persoane care fac singure reparaţii în propria locuinţă, această atitudine este foarte apropiată de ceea ce mişcarea ecologistă ar dori ca oamenii să facă la nivel local", afirmă Sian Berry.

Andy Gerrard, specialist în bricolaj, susţine şi el afirmaţia.  În opinia lui, odată ce termină cursurile de instalator sau de zugrav, femeile nu mai sunt la fel de timorate atunci când întreabă de tehnologii „verzi", care ajută la economisirea energiei.

„Femeile care vin la cursuri pun întrebări despre vopsea ecologică, despre ce esenţe de lemn rezistă mai bine în timp şi provine din surse regenerabile", spune Collette Dunkley, fondatoare a companiei Chix and Mortar („fete şi mortar", un joc de cuvinte cu „bricks and mortar" - „cărămizi şi mortar"-, expresie care desemnează în limba engleză magazinele cu spaţii fizice de desfacere, în contrast cu cele care funcţionează doar online).

Doamnele, mai active în alegerea produselor de bricolaj

Apariţia şi dezvoltarea conceptului „do-it-yourself", DIY - un bricolaj mai simplu, realizat pe cont propriu -, a impulsionat implicarea femeilor în lucrări manuale. Conform datelor furnizate de IMRCG Consulting, companie care a realizat anul trecut primul studiu din România asupra atitudinii şi a aşteptărilor populaţiei din mediul urban faţă de magazinele de tip DIY, clienţii acestor magazine sunt în proporţii relativ egale bărbaţi şi femei, cu o prezenţă uşor mai ridicată a femeilor în rândul cumpărătorilor de produse pentru amenajari. Majoritatea celor care cumpără din magazinele de tip DIY sunt persoane de peste 30 de ani, căsătorite.

Decizii luate în familie

„Din datele centralizate în 2009 a reieşit că pentru produsele destinate casei şi grădinii deciziile de cumpărare se iau de regulă în familie. Această situaţie este valabilă pentru mai bine de 60% din respondenţi în cazul decoraţiunilor de interior şi al articolelor de mobilier pentru camere şi bucătărie. Peste 50% din respondenţi spun că membrii familiei decid de comun acord şi în alegerea produselor pentru grădină, a materialelor pentru renovare, pentru amenajarea pereţilor şi a podelei, precum şi a celor pentru amenajarea băii", ne-a declarat Monica Vîlcu, managing director la firma de consultanţă IMRCG Consulting.

În România, magazinele DIY au apărut în urmă cu 7-8 ani. În urma studiului făcut anul acesta, primul loc în topul notorietăţii „top of mind" la nivel naţional (proporţia reprezentându-i pe cei care menţionează marca respectivă ca fiind prima la care se gândesc) este ocupat de Praktiker, cu 44%, urmat la distanţă considerabilă de Bricostore, cu 17% şi Dedeman, cu 12%.

"Activităţile nu trebuie împărţite în mod sexist în familie. Altfel, unul dintre parteneri se simte folosit."
Lena Rusti
psiholog

image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite