Cum a schimbat Michael Jackson industria muzicală
0Încă este cel mai bine vândut material discografic de studio al tuturor timpurilor. Însă dincolo de record, albumul „Thriller“, lansat în 1982, a influenţat decisiv istoria industriei muzicale.
„Thriller“ a fost lansat la 30 noiembrie 1982 şi chiar la peste un an de la lansare, casa de discuri Epic Records vindea în jur de un milion de exemplare pe lună numai în Statele Unite. La aproape 27 de ani de la lansarea pe piaţă, albumul lui Michael Jackson a primit de la Recording Industry Association of America 28 de discuri de platină. În afara Statelor Unite, „Thriller“ s-a vândut în peste 50 de milioane de exemplare, potrivit unor estimări publicate de Reuters.
Însă succesul acestui album nu se măsoară doar după rapoartele de vânzări. „Thriller“ a stabilit un nou standard de priză la public, care a dus la schimbarea campaniilor de promovare a albumelor vedetelor muzicale.
Materialul a schimbat şi MTV, un post tânăr în acea vreme, determinând apariţia unor clipuri video mult mai complexe şi de calitate superioară, stimulând, totodată, creativitatea regizorilor de videoclipuri. Michael Jackson a lucrat la clipul „Thriller“, unul dintre cele mai lungi şi mai creative videoclipuri, cu regizorul John Landis, cel care a realizat filme precum seria „The Blues Brothers“, şi cu care a mai lucrat la la „Black or White“.
Promovare inovatoare şi intensă
Încă de la început, Epic Records a decis ca albumul să fie primul din istorie lansat simultan în lumea întreagă, primul care să fie promovat timp de doi ani, în loc de perioada obişnuită de şase sau opt luni şi primul din care să fie lansate şapte single-uri la radiouri, dublu faţă de cifra obişnuită din acea perioadă.
Şi efectele s-au putut observa imediat în industria muzicală. În 1984, Columbia Records a promovat şapte piese de pe albumul lui Bruce Springsteen „Born in the USA“ şi toate au intrat în top 10 realizat de revista Billboard. În aceeaşi perioadă, Warner Bros a lansat cinci single-uri de pe albumul „Purple“ al lui Prince, iar Def Leppard şi-a promovat şapte melodii de pe materialul „Hysteria“.
Michael, alături de bunii săi prieteni Diana Ross şi Quincy Jones
Dar înainte de acest efect, „Thriller“ a oferit un imbold industriei muzicale, de care aceasta avea nevoie cu disperare după al doilea „picaj“ semnificativ al vânzărilor de discuri în doar trei ani. Billboard anunţase recent că vânzările muzicale scăzuseră cu peste 50 de milioane de unităţi în perioada 1980 şi 1982. După „Thriller“, Epic a avut în portofoliul său mai multe albume cu succes la public, aparţinând unor artişti în vogă în anii ’80 precum Cyndi Lauper, Culture Club şi Police.
De asemenea, şi soundtrack-ul filmului iconic „Flashdance“ a determinat fanii să cumpere din nou muzică.
Colaborarea cu Quincy Jones
Când Jackson le-a spus reprezentanţilor casei de discuri Epic că vrea să colaboreze cu Quincy Jones la albumul anterior „Off the Wall“ (1979), aceştia au fost îngrijoraţi că producătorul se concentrase prea mult pe jazz. Dar Michael, care îl cunoscuse pe Jones în timpul filmărilor pentru „The Wiz“, o adaptare după „Vrăjitorul din Oz“, a insistat.
Quincy Jones a început să lucreze la „Thriller“ în decembrie 1981, când l-a dus pe Regele pop în Arizona, unde acesta a înregistrat alături de Paul McCartney piesa „The Girl Is Mine“. Apoi, în august 1982, cei doi au lucrat la piese scrise de însuşi megastarul, care au devenit toate hituri – „Beat It“, „Billie Jean“ şi „Wanna Be Startin’ Somethin’“.
„Thriller”, cel mai bine vândut album din toate timpurile
Printre compozitorii care au mai lucrat la album s-au numărat şi fostul clăpar al trupei Heatwave, Rod Temperton, care le-a dat piesa „Starlight Love“. Aceasta a fost, de fapt, melodia care avea să fie cunoscută de milioane de oameni sub numele „Thriller“. Una dintre provocările echipei care a lucrat la „Thriller“ a fost atingerea unui echilibru între stilurile muzicale prezente – R & B, pop, disco, rock, funk şi balade, a declarat Quincy Jones pentru agenţia Reuters.
Lansare amânată
Din cauza perfecţionismului echipei formate din Michael Jackson şi Quincy Jones, lansarea albumului a fost amânată de mai multe ori. Dar, după ce albumul a ajuns la radiouri fără acceptul casei de discuri, reprezentanţii acesteia nu au avut altă opţiune decât să-l lanseze „pe fugă“. „Thriller“ a intrat în topul Billboard 200 pe poziţia 11.
Primul single, „The Girl Is Mine“, a ajuns pe locul doi în topul pieselor Billboard Hot 100. Însă nimic nu prevestea atunci impactul albumului. În decembrie 1982, Epic a decis să lanseze două single-uri unul după altul, pentru a lărgi publicul albumului. Acestea au fost „Billie Jean“ şi „Beat It“.
După 10 săptămâni de prezenţă în clasamentul Billboard, albumul „Thriller“ a ajuns pe prima poziţie şi a rămas acolo timp de 37 de săptămâni consecutive!