"Autocarul gol" - cea mai noua metoda de exportat romani

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* Turistii trec granita pe jos, declarand ca merg in Ungaria, dar in prima parcare ii asteapta autocarul de Spania sau Italia * Politia de Frontiera "s-a prins", pentru ca drumetii treceau in grupuri care sa incapa fix intr-un autocar

Cazul firmei Filadelfia din Bistrita-Nasaud este unul tipic pentru agentiile care practica "turismul mascat" in Romania. De cativa ani, firmele de transport si agentiile de turism au gasit mai multe modalitati pentru a-i scoate pe romani, pe blat, din tara. Pentru a combate fenomenul, Politia de Frontiera a organizat peste 150 de actiuni de infiltrare in astfel de transporturi, iar de la inceputul acestui an, 66 de firme s-au ales cu dosar penal pentru evaziune fiscala.
Occidentalii intra in afacere
Prima oara a fost nascocita "camataria de frontiera" - un fel de imprumut dat "turistilor" de catre transportatori, pentru a fi indeplinite conditiile de trecere a frontierei. Dupa controlul la granita, calatorii inapoiaza sumele, plus o dobanda de 5-10 la suta. Aceasta practica - folosita regulat de firmele de transport si turism din zonele de frontiera - are putine sanse de a fi descoperita. Numai ca metoda "camataria de frontiera" este deja invechita. Mai nou, transportatorii autohtoni lucreaza cu occidentalii pentru a-i duce pe romani in Schengen, sa munceasca la negru sau sa cerseasca. Procedura e simpla: agentiile romanesti ii duc pe "turisti" doar pana in Ungaria, pentru acest drum calatorii nefiind obligati sa prezinte suma de 500 de euro la frontiera. Romanii spun politistilor ca merg pana la Budapesta in interes personal, insa, dupa trecerea granitei, ei sunt preluati de autocare ale unor firme din Spania sau Ungaria, care ajung in Paris, Madrid sau Barcelona. Prostituatele ajung mai usor in Vest: sunt luate direct de proxeneti straini care, la frontiera, declara ca fetele sunt rude sau prietene apropiate si le vor suporta cheltuielile in "excursie".
Orientare turistica pentru emigranti
Cea mai recenta metoda de trecere pe blat a frontierei descoperita de agentiile de turism si transportatori este aceea de a trece cu autocarul gol peste granita. Cu o zi inaintea plecarii, romanii sunt invatati sa plece pe jos pana in Ungaria. Li se da o harta, cu ajutorul careia oamenii ajung in anumite parcari din zona maghiara a frontierei. Aici asteapta un reprezentant al transportatorului, care anunta in Romania momentul in care s-au strans toti "turistii". In acel moment, firma trimite un sofer cu autocar gol, care - la controlul de frontiera - motiveaza ca un alt autocar al agentiei s-a stricat, undeva in Austria, si merge sa-i preia pe turisti. Autocarul ii incarca pe romanii plecati cu o zi inainte si ii debarca direct in Spania sau Italia. Astfel de cazuri au fost descoperite in acest an de politisti, care au banuit ceva necurat dupa ce au observat ca la granita trec pe jos cate 35 sau 40 de insi - fix cat incap intr-un autocar. Dupa mai multe filaje, a fost descoperita si noua tactica de trecere ilegala a romanilor peste granita.
90 de euro - o excursie in Spania
Multe dintre firmele care recurg la procedeele de trecere pe blat a frontierei "au cazut" dupa ce au dus, printre calatori, si politisti sub acoperire. Pe langa cele 66 de firme care s-au ales cu dosar penal, altor 164 de operatori li s-a ridicat dreptul de a mai efectua transport rutier international. In topul "piratilor" sunt firmele de transport din Galati, Maramures, Neamt, Satu Mare si Bistrita-Nasaud. In ceea ce priveste firmele de turism care au apelat la tactica "camatariei de frontiera", doar 3 agentii de turism au fost sanctionate de catre Directia de Autorizare si Control in Turism, dupa sesizarile Politiei de Frontiera. De la inceputul acestui an, amenzile aplicate "piratilor" au depasit suma de 4 miliarde de lei. Un caz special a fost al unei firme de transport din Satu Mare care racola clienti din zona Botosaniului. La o cursa - cu doi ofiteri infiltrati in transport - cei 41 de calatori au fost imprumutati cu 300 sau 500 de euro inainte de a ajunge in PCTF Petea. Dupa oprirea calatoriei, politistii au descoperit si mai multe nereguli: autocarul era inchiriat fara forme legale, patronii transportului aveau o factura falsa prin care pasagerii isi achitasera contravaloarea cursei (in realitate, ca la orice astfel de transport, preturile fusesera negociate intre 90 si 150 de euro), iar cursa era "acoperita" de un contract semnat intre transportator si o agentie de turism din Suceava, care specifica faptul ca pasagerii merg in excursie in Spania. Dupa cercetari, s-a stabilit ca si acest document era fals pentru simplul motiv ca agentia de turism nu exista, persoana care figura in act drept directorul acesteia fiind un sofer al autocarului. Conform datelor Politiei de Frontiera din Romania, anul trecut a fost unul aglomerat in acte de "piraterie la frontiera". Atunci, politistii au aplicat 10.650 de sanctiuni pentru cateva mii de firme care au incercat sa-i scoata pe romani, pe blat, din tara.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite