Este normal, cu cat înaintezi în vârstă, cu atât zilele ţi se par tot mai scurte şi ai senzaţia că nu mai ai timp să faci tot cei ai vrea şi ai putea! Pe de altă parte, experienţa personală acumulată de-a lungul atâtor ani îşi spune cuvântul!

Dar ce este îmbătrânirea?

Un proces continuu, progresiv, de uzura a tuturor celulelor corpului, atat in interior (celule cardiace, nervoase) cat si la exterior (celulele pielii). Suntem foarte preocupati de aspectul nostru exterior, ne temem de aparitia ridurilor care ar reprezenta inceputul imbatranirii. Dar sa nu uitam ca tineretea, ca si imbatranirea, vin din interior; deci, pe langa aspectul tegumentului, este foarte important sa ne preocupam de sanatatea celulelor noastre.

Stim ca imbatranirea este primara (determinata de gene) si secundara, dependenta de mediul in care traim (clima, poluare, iradiere), stilul de viata (alimentatie, hidratare, miscare, echilibru emotinal, stress). In acest moment de dezvoltare a medicinii avem posibilitatea sa actionam la ambele nivele; deocamdata nu putem opri aceasta curgere ireversibila a timpului, putem insa sa incetinim ritmul imbatranirii si sa prevenim aparitia imbatranirii premature.

Concret, ce ar trebui să facem?

În primul rand să adoptam o alimentatie cat mai sanatoasa si mai alcalina (70-80% din hrana ar trebui sa fie alcalina), bogata in antioxidanti: legume proaspete (morcovi, telina, dovlecei, ceapa, usturoi, hrean, gulii, sfecla rosie), verdeturi (patrunjel, marar, spanac, salata verde, kale, sparanghel), fructe (mere, pere, caise, piersici, rodie, struguri rosii, citrice, papaya, mango, kiwi), cereale integrale fara gluten (mei, hrisca, amarant, quinoa), seminte si fructe oleaginoase (nuci, migdale, caju, alune padure, seminte de in, de susan, chia, de dovleac), uleiuri bio presate la rece (masline, canepa, samburi struguri).

Daca ar fi sa realizam un „top“ al alimentelor ce contin cea mai mare concentraţie de antioxidanţi, pe primele locuri se afla prunele (proaspete si uscate), stafidele, fructele de padure (coacaze, afine, merisor, zmeura, capsuni, mure), varza , fasolea rosie,  spanacul, sparanghelul, anghinarea, rosiile, broccoli, conopida, pulberea de cacao bio, rodia, goji.

În general este bine ca alimentaţia dvs. sa fie cat mai variata, cat mai diversificata si cat mai colorata, caci nu exista inca un „aliment ideal” care sa contina toate substantele benefice sanatatii.

Excludeti din alimentatie mancarea tip fast-food, produsele de patiserie, zaharul, alimentele prajite sau arse, care contin radicali liberi deosebit de daunatori pentru organism.

Hidratarea este foarte importantă, este benefic consumul de apa, sucuri naturale, ceaiuri: ceaiurile asiatice (ceai alb, ceai negru, verde) plus ceaiurile medicinale cu efect antioxidant puternic: armurariu, echinaceea, ginseng, ginkgo biloba, de fructe de padure etc. 

Mişcarea zilnică (de aprox 30 min) nu trebuie sa lipsească; de preferat miscarea în aer liber, in parcuri, gradini, paduri.

Socializarea şi comunicarea deţin un rol important; nu va izolati, insa încercaţi să socializaţi mai degrabă cu acele persoane care vă încarcă pozitiv si in preajma carora va simtiti cu adevarat bine. 

Eliminati din gandurile şi actiunile voastre sentimentele de frica, invidie, furie, neputinta, anxietate, rautate etc. ai grija de gandurile tale, ca ele vor deveni cuvintele tale, ai grija de cuvintele tale, ca ele vor deveni faptele tale, ai grija de faptele tale, ca ele vor deveni caracterul tau, ai grija de caracterul tau, ca acesta va deveni destinul tau. 

Noi suntem cei care ne făurim prezentul şi viitorul, de noi depinde starea de sănătate şi de tinereţe!

Practicati periodic tehnicile de eliberare de stres, de relaxare, de respiratie profunda, de energizare, de meditatie si energizare; radeti cat de des puternic, cantati, dansati, bucurati-va de fiecare clipa de viata, si nu uitati sa multumiti pentru toate lucrurile bune care vi se intampla si sa-i iertati pe cei din jurul vostru !

Din cauza mediului poluat in care traim, din cauza alimentatiei procesate, aditivate, nu mai furnizam organsimului cantitatea necesara de vitamine si minerale naturale, de antioxidanti, de aici apare necesitatea consumului de suplimente naturale adevarate, biologic active, cu efecte antioxidante si antiaging marcate. În principal ele ar trebui sa conţină: extract sambure strugure, rodie, licopen, luteina, armurariu, curcumina, ghimbir, aloe, orz verde, ginseng, gingko biloba, reishi, astragalus, ganoderma, suc noni; vitamine si minerale antioxidante (vitamna A, C, E,C, seleniu, zinc, germaniu) din surse naturale-sa nu uitam ca cele sintetice nu numai ca se absorb intr-o cantitate foarte mica, dar nici nu sunt benefice sanatatii.

Produsele stupului (Miere, Propolis, Polen, Pastura, Laptisor matca) sunt o sursa valoroasă de vitamine, minerale, aminoacizi, hormoni, antioxidanti si nu ar trebui sa lipseasca din alimentatia noastra.

Trebui sa acordam o mare atentie, in special noi, femeile, produselor cosmetice pe care le folosim; ideal ar fi sa utilizam creme de faţă, de zi, de noapte, antirid, creme de corp, etc. ce contin numai ingrediente naturale, extracte active ce hranesc si hidrateaza pielea, o detoxifica, combat actiunea radicalilor liberi (atentie la ultraviolete pe perioada verii !) si previn aparaitia ridurilor: ulei catina, din germeni grau, extract de galbenele, de musetel, de aloe, de alge, coenzima Q10 etc.