Istoria unei ţepe colosale: Bechtel
0Sâmbătă s-au împlinit opt ani de când Adrian Năstase, Miron Mitrea, Ioan Rus şi un american de la Bechtel, nu mai contează cum îl cheamă, au tăiat panglica pentru demararea construcţiei Autostrăzii Transilvania, Braşov-Borş.
În decembrie 2012 ar fi trebuit să circulăm pe 415 kilometri de autostradă, însă astăzi avem doar 52 de kilometri finalizaţi. În opt ani, trei luni şi trei zile, statul român a virat în conturile americanilor de la Bechtel 1,32 miliarde de euro, contractul cu firma americană devenind astfel cea mai mare ţeapă din istoria României moderne. Şi, iată, după opt ani de bătaie de joc, detaliile din contractul cu Bechtel sunt ţinute în continuare la secret. Mai mult, Ovidiu Silaghi, noul ministru al Transporturilor, a declarat la sfârşitul lunii trecute că există în continuare plăţi restante şi că fostul guvern s-a angajat să le achite americanilor 240 de milioane de lei, însă el nu a găsit în buget decât 98 de milioane. Deci n-are de unde să le dea, iar penalităţile se vor acumula în continuare. Cine se face vinovat? Toţi miniştrii Transporturilor, de la Miron Mitrea până la Alexandru Nazare, ar fi trebuit să facă publice detaliile dubiosului contract şi măcar să asigure finanţarea proiectului pentru a evita penalizările. Nu au făcut-o! Potrivit unui raport al Curţii de Conturi, citat de „Capital", Autostrada Transilvania nu a fost realizată conform obiectivelor şi termenelor legale, ca urmare a unui contract ce nu a fost negociat în adevăratul sens al cuvântului, a lipsei de voinţă la nivelul Guvernului de a finanţa lucrările într-un contract „încheiat în condiţii neclare, ce conţine clauze rămase neexplicitate, interpretabile şi în defavoarea părţii române". Însă, nici Curtea de Conturi nu a putut face un audit complet din cauza lipsei documentelor şi a tonelor de acte adiţionale aduse la contractul iniţial.
Doi foşti miniştri ai Transporturilor, Gheorghe Dobre şi Anca Boagiu, au încercat să facă puţină lumină pe Autostrada Transilvania: Dobre a făcut publică o parte din contract, dar ulterior a redevenit secret de serviciu, iar Boagiu a renegociat preţul pe kilometru obţinând o reducere semnificativă.
Ceilalţi, fie au mers pe burtă, fie au devenit complicii acestei escrocherii. Din păcate, cei care au tăiat panglica în 2004 sunt din nou la butoane: Năstase, Mitrea şi Ioan Rus. La mulţi ani, Bechtel...!
Ovidiu Marincea este editor coordonator eveniment şi ediţii locale ''Adevărul''