Dr. Marius Geantă: „Trebuie să ne asigurăm că şcolile vor şi rămâne deschise”. Cum facem asta

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Şcolile urmează să se redeschidă pe 8 februarie
Şcolile urmează să se redeschidă pe 8 februarie

Într-o postare pe pagina sa de socializare, dr. Marius Geantă, preşedintele Centrului pentru Inovaţie în Medicină, avansează câteva soluţii pentru ca şcolile să rămână deschise pentru cursurile faţă în faţă cât mai mult timp, în condiţii minime de risc sanitar.

Iată ce spune medicul despre  testarea rapidă şi deschiderea şcolilor:

Am mai spus-o: odată deschise, trebuie să ne asigurăm că şcolile vor şi rămâne deschise o perioadă cât mai lungă de timp. Pentru asta, trebuie să mergem mai departe de asigurarea măsurilor de igienă, a ventilaţiei sălilor de clasă şi a distanţării fizice. Oricine a trecut prin şcoală ştie că aceste măsuri nu pot fi respectate 100% şi oricine a fost atent la discuţiile publice din ultimul an ştie că nu protejează 100% faţă de apariţia cazurilor de infectare cu SARS-CoV-2. 

Trebuie să fim realişti şi să pornim de la realitatea că, inevitabil, în şcolile din România, vor apărea cazuri de infectare. 

Pe care, însă, trebuie să ne propunem să le identificăm cât mai repede, prin testare proactivă, utilizând testele antigen rapide (urmate de PCR şi, într-un scenariu ideal, de secvenţiere genomică). 

Testele antigen rapide au valoare pentru depistarea cazurilor asimptomatice de infecţie, într-un moment din evoluţia bolii în care nu apare niciun semn. S-ar putea câştiga astfel nu doar câteva zile, ci prin testare urmată de izolare timpurie se limitează transmiterea virusului, permitând continuarea cursurilor. 

Testarea în momentul apariţiei simptomelor este importantă pentru confirmarea sau infirmarea diagnosticului persoanei respective, dar valoarea pentru sănătatea publică este limitată, în comparaţie cu testarea proactivă. 

Ţinând cont de particularităţile sistemelor de educaţie şi de sănătate din România, este rezonabil să ne propunem implementarea unor programe pilot, în şcoli din toate zonele de risc (verde, galben, roşu), pe baza cărora să se definească modelul de urmat apoi, la scară naţională. 

Într-un astfel de proiect pilot: este esenţială colaborarea dintre corpul de profesori şi părinţii copiilor, precum şi cu autorităţile de sănătate publică locală; participarea trebuie să se facă în baza unui consimtâmânt informat, pe baze voluntare; corpul didactic trebuie să beneficieze de testare proactivă cel puţin odată pe săptămână, indiferent de scenariul în care se află localitatea; testarea elevilor, numai în baza consimţământului informat, va fi realizată în urma aplicării unui algoritm care va lua în calcul realitatea epidemiologică locală şi datele furnizate de părinţi; datele vor fi colectate şi vor fi generaţi indicatori specifici pentru şcolile respective, pe baza cărora se vor lua ulterior deciziile de închidere/deschidere. 

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite