Cardul de sănătate a scos medicii în stradă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sistemul informatic nu a funcţionat timp de 20 de ore
Sistemul informatic nu a funcţionat timp de 20 de ore

Sistemul informatic care gestionează cardul de sănătate a dat din nou rateuri, fiind nefuncţional mai bine de 20 de ore, de duminică până luni dimineaţa. Autorităţile au explicat că aceste probleme apar tot mai des întrucât nu mai sunt asigurate serviciile de mentenanţă.

Cardul de sănătate i-a scos luni pe medicii de familie în stradă. Asta după ce, timp de mai bine de 20 de ore mii de pacienţi au fost privaţi de servicii de sănătate din cauza unor noi defecţiuni care au survenit, duminică în jurul orei 14.00, la certificarea semnăturii digitale pentru consultaţii. 

Problemele, care sunt tot mai frecvente, au stârnit furia medicilor de familie, care s-au adunat luni dimineaţă ad-hoc în faţa Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, nemulţumiţi că nu-şi pot face meseria. 

În jurul orei 10.00 CNAS a anunţat că „echipa tehnică a reuşit sa rezolve problema constatată luni (14.02.2016) cu privire la indisponibilitatea semnării prin card. Începând cu ora 10.15 (15.02.2016), platforma informatică PIAS este funcţională în parametrii proiectaţi”.

Cu toate acestea, medicii de familie au ameninţat că vor acorda servicii de sănătate strict copiilor care au sub 18 ani şi persoanelor care deţin o adeverinţă de asigurat, înlocuitoare a cardului de sănătate. 

„De mai bine de 10 zile întreaga platformă electronică a CNAS funcţionează cu mare dificultate, însă acum este evident că activitatea întregului sistem sanitar este afectată, atât activitatea medicilor de familie, cât şi consultaţiile în ambulatoriu, efectuarea de analize de laborator, eliberarea medicamentelor în farmacii, internările sau externările din spitale”, au arătat medicii de familie, adăugând că nu se pot acorda consultaţii în timp util. 

„CNAS să-şi asume responsabilitatea”

Însă nu doar ei sunt scandalizaţi de problemele care apar la sistemul informatic unic integrat (SIUI), platformă ce a costat nu mai puţin de 87,6 milioane de lei, ci şi reprezentanţii Alianţei Medicilor, organizaţie formată în urma protestului care i-a băgat în sperieţi pe oficialii din Guvernul Ponta anul trecut, atunci când au decis să majoreze cu 25% lefurile cadrelor medicale. 

„După ani în care medicii şi farmaciştii au fost indicaţi ca responsabili de penele sistemului, repetate cu o precizie matematică, un gest de normalitate ar fi reprezentat de asumarea unei minime responsabilităţi din partea CNAS”, susţinea luni doctorul Bogdan Tănase, preşedintele Alianţei Medicilor.  

Defecţiunea apărută în sistem a fost remediată luni, în jurul orei 10.00, anunţul fiind făcut de preşedintele CNAS, Vasile Ciurchea. Medicul a explicat şi care sunt motivele pentru care erorile sunt atât de dese în ultimul timp. 

„Este un sistem mamut, un sistem foarte mare şi sunt defecţiuni inerente care apar în orice sistem informatic. Contractul de mentenanţă în acest moment nu există, a expirat pe 15 decembrie. Anul trecut, în august, am organizat o licitaţie pentru această mentenanţă, dar nu s-a prezentat nimeni”, a declarat Ciurchea, adăugând că au fost revizuite caietele de sarcini. 

SIVECO: „Dificultăţile tehnice nu intră în aria noastră de competenţă“

Sistemul Informatic pentru Cardul Electronic de Asigurari de Sănătate (CEAS) a fost implementat de asocierea HP Romania SRL şi Novensys Corporation SRL, SIVECO Romania fiind subcontractor în acest contract, furnizând inclusiv serviciile de validare a operaţiunilor semnate cu cardul. 

„Dificultăţile tehnice semnalate sunt cauzate de componente ale sistemului care nu intră în aria noastră de competenţă. [...] Am verificat toate aplicaţiile furnizate de SIVECO şi precizăm că acestea au fost în permanenţă în parametri şi nu au constituit cauza disfuncţionalităţilor recente”, se arată în reacţia Siveco România, potrivit hotnews.ro.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite