Restricţiile impuse aseară de CNSU sunt ilegale. Vor fi, totuşi, respectate datorită înţelepciunii cetăţenilor
0Guvernul României a mai dat un pumn în gura Constituţiei. Nu înţelege s-o respecte, dând un prost exemplu şi generând un precedent periculos. Pandemia nu este un motiv. Şi alte ţări au rezultate foarte bune în controlul pandemiei fără să încalce Constituţia. Mai degrabă văd aici o sete de putere absolută, similară celei în care am fost gazaţi sub pretextul unei „tentative de lovitură de stat”.
Politica nu se face de către medici
Politicienii care conduc ţara îi consultă pe medici, dar decizia le aparţine lor. Politicienii aflaţi acum la conducere habar n-au avut de articolele 53 şi 115 din Constituţie, care permit restricţii ale drepturilor şi libertăţilor fundamentale doar prin lege organică. Exclus prin OUG, care nu este lege organică, şi în orice caz nu prin Hotărâre a CNSU-Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă.
S-a prins şi guvernul într-un târziu cum stau lucrurile şi a trimis în parlament un proiect de lege privind Starea de Alertă, care a trecut în două zile.
Aşa se facă că până luni, când intră în vigoare legea votată în parlament, nu putem avea nicio restricţie legală a drepturilor şi libertăţilor fundamentale, aşa cum le-a impus CNSU aseară. Nici n-au fost introduse amenzi pentru nerespectarea acestor restricţii. Pe bună dreptate, nu poţi sancţiona nişte „ilegalităţi” care nu există legal.
Totuşi, ele vor fi respectate de imensa majoritate a cetăţenilor, conştienţi de riscurile la adresa sănătăţii lor, care încă se menţin cât timp nu s-a terminat cu pandemia.
Nu am nimic cu menţinerea unor restricţii impuse de pandemie. Dar să fie decise constituţional, prin lege organică, cum scrie în Constituţie. Pe urmă, să nu fie exagerat pericolul, să ne uităm la ţările importante, afectate grav de pandemie, Franţa, Germania, care au redeschis şcolile. La ei nu mai circulă virusul agresiv?
Aspectele economice
Blocarea economiei s-ar putea dovedi mai „mortală” decât virusul însuşi. România nu are rezervele altor ţări, nu poate susţine milioane de cetăţeni, rămaşi fără slujbe. Visele exotice ale ministrului Cîţu se vor lovi de realitatea crudă. Zilele trecute, Finanţele au atras 274 milioane de lei printr-o emisiune de obligaţiuni cu maturitate la 136 de luni, la un randament mediu de 4,77%. O dobândă uriaşă, comparativ cu alte state din jurul nostru. Dacă punem la socoteală şi faptul că două agenţii de rating au declasat perspectiva României la „negativă”, vedem ce dl Cîţu se face că nu vede. Cheltuielile bugetare raportate la venituri vor genera un deficit de 10-12%, imposibil de finanţat din împrumuturi. Să-i vedem atunci dlui Cîţu visele exotice, cu repornirea imediată a economiei, în formă de „V”. Să nu fie cumva în formă de „L”, dle ministru!
Încă nu suntem în faza în care foamea, frustrarea, nevoile traiului zilnic îi vor scoate pe români în stradă. Politicienii inteligenţi anticipează astfel de evenimente şi iau din timp măsuri să nu se ajungă acolo. Nu văd aşa ceva în România actuală, care nu se pregăteşte pentru lunile şi anii care vin.
Restricţiile impuse
Sunt şi ele discutabile. Purtatul măştilor în spaţii închise, o măsură necesară, presupune surse de obţinere a zeci de milioane de măşti la preţuri rezonabile, şi ştiinţa de a le folosi şi dezinfecta, dacă nu pot fi de unică folosinţă. Greu de crezut că majoritatea cetăţenilor se pricep la astfel de detalii.
Restricţiile privind părăsirea localităţilor nu pot fi verificabile. Pot scrie în declaraţia pe proprie răspundere că plec în drumeţie. Cine-mi poate demonstra că nu este adevărat? Sau la reuniuni familiale, la ziua unui văr de al doilea. Cum pot fi controlat dacă mint? Sau din motive profesionale sau de afaceri. Lista motivelor pentru care pot părăsi localitatea acoperă mai tot spectrul situaţiilor în care putem părăsi localitatea. Şi oricum, nu văd cum ar putea fi controlate. Riscul este ca agenţii de poliţie să nu înţeleagă ce verifică, şi să dea sute de mii de amenzi aiurea, pentru orice.
În concluzie
Riscurile majore aduse de pandemie au mai trecut, şi datorită gestionării corecte din timpul perioadei Stării de Urgenţă. Acum trebuie să ne gândim şi la economie, la deficite bugetare uriaşe, la imposibilitatea de a finanţa aceste deficite prin împrumuturi. La viaţa obişnuită, de zi cu zi, a oamenilor, care trebuie să-şi procure cele necesare traiului. Nu putem omorî sute de mii de firme mici şi mijlocii, fără să vedem şi consecinţele.
Şi mai este o lecţie de învăţat. Să respectăm Constituţia în orice ocazie. Altfel, cine seamănă vânt culege furtună!