Conform raportului realizat de Ministerul Transporturilor, coordonatele comunicate de ISU ar fi fost obţinute prin intermediul „aplicaţiilor din telefonul mobil al unui supravieţuitor”, însă, odată puse pe hartă, ele indică un punct aflat la o distanţă considerabilă (aproape 5,5 kilometri) de locul real al accidentului (epava avionului), arată HotNews. 
 
Coordonatele greşite ar fi fost folosite de ISU cel puţin până la ora 19.00 (aproape trei ore de la producerea accidentului), potrivit informaţiilor oficiale.
 
Potrivit raportului Ministerului Transporturilor realizat în urma accidentului aviatic din Munţii Apuseni, reprezentanţii ROMATSA ar fi purtat mai multe convorbiri cu ISU Alba şi ISU Cluj, în urma cărora ar fi primit un set de coordonate. 
 
Potrivit raportului, setul de coordonate ar fi fost transmise de către un supravieţuitor (cel mai probabil medicul Radu Zamfir – n.r.) de pe telefonul sau mobil.
 
„La ora 16:13 ROMATSA solicita reconfirmarea locaţiei de la ISU Alba. Acesta comunică o nouă locaţie a accidentului, cuprinsă între Scărişoara şi Huedin. Ulterior, în jurul orei 16:25, Supervizorul de Sală, folosind telefonul personal, a obţinut de la ISU Alba informaţia că există coordonatele geografice ale locului accidentului (Lat. 46,6023, Long. 22,98421), stabilite cu ajutorul aplicaţiilor din telefonul mobil al unui supravieţuitor cu care ISU se afla în legătură”, se arată în raportul Ministerului Transporturilor.
 
„Coordonatele comunicate de ISU Alba au fost reconfirmate de ISU Cluj la ora 18:51, aşa cum rezultă din convorbirea telefonică înregistrată.
 
 

ANALIZĂ Unde a greşit Ramona Mănescu în cazul tragediei aviatice din Apuseni

Ministrul Transporturilor a ignorat Hotărârea de Guvern care o plasează pe Ramona Mănescu în fruntea listei celor obligaţi să se ocupe de accidentul aviatic din Munţii Apuseni. Apărarea ei a fost un Ordin de ministru, normă inferioară unei HG.

Ora: 18.51 Convorbire Supervizor Sală ACC cu ISU Cluj:
 
Supervizor Sală: Vă salut, de la centrul de dirijare a zborurilor.
 
ISU Cluj: N-am uitat de dumneavoastră, dar încă nu au ajuns colegii acolo.
 
Supervizor Sală: Dar coordonatele geografice aveţi dumneavoastră de acolo?
 
ISU Cluj: Am.
 
Supervizor Sală: Mi le spuneţi şi mie?
 
ISU Cluj: Un moment. Latitudine 46,6023. Longitudine 22,98421.
 
Supervizor Sală: Dar de unde le aveţi pe acestea?
 
ISU Cluj: De la STS.
 
Supervizor Sală: Au un format care nu ne este familiar nouă. Când aveţi veşti vă rog să mă sunaţi.
 
Ora: 19.01 Convorbire Supervizor Sală ACC cu ISU Cluj
 
Supervizor Sală: Spuneţi-mi, coordonatele acelea pe care mi le-aţi transmis dumneavoastră într-un format care nouă nu ne este familiar. Nu aveţi o transformare în format cu minute, secunde?
 
ISU Cluj: Nu.
 
Supervizor Sală: Şi nu ştiţi cum se transformă?
 
ISU Cluj: Nu ştiu. Mie de la STS mi-au dat coordonatele acestea. (subliniere care aparţine Ministerului Transporturilor – n.r.)”.
 
Cu toate acestea, coordonatele comunicate de ISU ar fi putut fi transformate în alt tip de format folosindu-se oricare din multitudinea de convertoare disponibile chiar pe internet şi care ar fi putut fi identificate prin simple căutări pe motoarele de căutare.
 
Mai mult, coordonatele comunicate de ISU şi folosite de către căutători cel puţin până la ora 19.01, adică la trei ore de la accident, indică alt loc decât cel în care se afla epava avionului.
 
Potrivit specialiştilor în Cadastru din Cluj, locul accidentului are coordonatele 46.554383, 22.980338 şi se află la aproape 5,5 kilometri distanţă în linie dreaptă de poziţia indicată de coordonatele deţinute de ISU.
 
 
Hartă: Locul avionului prăbuşit şi locul indicat de ISU FOTO Hotnews.ro

STS: Coordonatele de latitudine şi longitudine menţionate în acest raport nu au provenit de la noi
 
Chiar dacă în raportul Ministerului Transporturilor ISU susţine că setul de coordonate provine de la STS, purtătorul de cuvânt al Serviciului, colonelul Adrian Fulea, a precizat pentru HotNews că instituţia pe care o reprezintă nu a transmis astfel de informaţii.
 
„Coordonatele de latitudine şi longitudine menţionate în raportul de anchetă al Ministerului Transporturilor nu provin de la Serviciul de Telecomunicaţii Speciale”, a spus colonelul Adrian Fulea.
 
Acesta nu a făcut alte precizări şi nici nu a menţionat alte instituţii de la care ar fi putut proveni coordonatele.
 

Mai multe ştiri pe aceeaşi temă:

Unde a greşit Ramona Mănescu în cazul tragediei aviatice din Apuseni

Ministrul Transporturilor a ignorat Hotărârea de Guvern care o plasează pe Ramona Mănescu în fruntea listei celor obligaţi să se ocupe de accidentul aviatic din Munţii Apuseni. Apărarea ei a fost un Ordin de ministru, normă inferioară unei HG.

 
Dosarul în care este cercetat accidentul din Apuseni a fost preluat de procurorii militari. Aşa a anunţat procurorul şef al Curţii de Apel Alba Iulia, Augustin Lazăr, care a adăugat că în cazul accidentului există „suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor miniştri”. Ancheta arată că, în ziua tragediei, informaţiile primite de pe telefonul din reţeaua Orange al medicului Zamfir au fost folosite de angajaţii de la ISU abia după două ore.
 
 
Doctorul Sorin Ianceu, unul dintre supravieţuitorii accidentului aviatic din Munţii Apuseni, a explicat că într-unul din apelurile sale date la 112 i-a explicat operatorului locul exact în care s-a prăbuşit avionul pilotat de Adrian Iovan.
 
 
Comisia de Apărare din Senat va ancheta modul în care Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a gestionat cazul accidentului din Apuseni.
 
 
La două săptămâni de la tragedia aviatică din Apuseni, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a făcut publice "coordonatele" transmise de unul dintre supravieţuitorii accidentului, doctorul Radu Zamfir, susţinând că reprezentau de fapt „ ora afişată pe telefonul mobil”.
 
 
Raportul Inspectoarutului de Urgenţă Cluj pe 2013 a fost prezentat, joi dimineaţă, de către şeful ISU Cluj, Dorin Ungur. Prezent la conferinţa de presă a fost şi Ioan Rus, directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale Cluj.
 
 
Radarele descoperă exclusiv aeronavele aflate în zbor şi nu pot fi utilizate pentru a descoperi ţinte terestre, iar dispariţia de pe radar a unui avion nu înseamnă neapărat că acesta s-a prăbuşit, precizează Statul Major al Forţelor Aeriene.
 
 
La ştirile de dimineaţă am auzit ceva incredibil: „autorităţile nu au ştiut să interpreteze corect coordonatele geografice” ale locului unde s-a produs accidentul aviatic. Îmi vine greu să cred că noţiunile care se învaţă la geografie în clasa a V-a sau în clasa a IX-a nu sunt ştiute de către cei puşi să gestioneze situaţii de urgenţă.