Cine rămâne în bătălia de miliarde pentru camioanele Armatei. Cum motivează MApN ciudata modificare din mers a normei de poluare a camionelor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministerul Apărării Naţionale (MApN)  a primit mai multe  oferte pentru licitaţia, estimată la 3,42 miliarde de lei, care urmăreşte achiziţionarea a 2.902 autocamioane, autocisterne, autofurgoane şi autotractoare şi 363 de remorci şi semiremorci de mare capacitate. Procedura ridică unele  semne de întrebare din cauza unor modificări din mers operate caietelor de sarcini.

Pentru lotul 1 al licitaţiei (autocamioane, autocisterne, autofurgoane şi autotractoare), estimat la 3,36 miliarde de lei, fără TVA, s-au înscris Renault Trucks Defense SAS, Iveco Defence Vehicles SpA şi asocierea MHS Truck&Bus SRL (lider) şi Rheinmetall Man Military Vehicles GmbH. Subcontractorii asocierii sunt Kontex SRL - 15%, Roman Braşov - 15%, Schrader Mediaş - 40%, Automecanica Mediaş - 15%, Hiarom Invest SRL - 15%, CTE Trailers SRL - 15% şi VS Trailers - 15%, precum şi Rheinmetall Man Military Vehicles Osterreich GmbH, în calitate de terţ, arată profit.ro

Estimat la 57,77 milioane de lei, fără TVA, lotul 2 (remorci şi semiremorci de mare capacitate) a primit oferte de la Automecanica Mediaş (EMPL Fahrzeugwerk GmbH - terţ, subcontractori: Ameridac 9T - 20% şi Schrader Mediaş - 20%), CTE Trailers SRL (subcontractor Hiarom Invest SRL – 30%), Shladot Ltd, Engineered Land Systems SL şi Stimpex (terţ - Buyukyuksel Damper VE Hidrolik Makina Sanayi Ticaret Limited Sirketi).

Schimbarea normelor tehnice

Câteva semne de întrebare  însoţesc licitaţia pentru achiziţia acestui  prim lot de 3.200 de platforme de transport auto multifuncţionale pe roţi - mai exact 2.902 autocamioane de diferite tipuri şi 363 de remorci, în valoare totală de 3,42 miliarde de lei. Ulterior, vor mai mai fi achiziţionate şi alte loturi de camioane, astfel că, la final, Armata va avea în dotare 13.963 de platforme de transport nou-nouţe.

Revenind la achiziţionarea primelor aproximativ 3.000 de platforme militare 4x4, 6x6, 8x8 şi 10X10, camioane militarizate sau trailere, configurate pentru diverse utilizări, precum şi remorci, utilaje specializate pentru transportul tehnicii şi a trupelor pentru Armata Română trebuie spus că procedura a fost a fost modificată din mers.

Astfel, chiar în timpul desfăşurării licitaţei, MApN a schimbat norma de poluare a camioanelor.

Concret, conform documentaţiei tehnice publicate în SEAP, la 10 iulie 2018, data publicării anunţului de licitaţie, norma de poluare pentru toate vehiculele motorizate era Euro 3. După numai trei zile, în data pe 13 iulie, la secţiunea „Clarificări“ din anunţul de licitaţie, norma de poluare se schimbă în Euro 5, mult mai costisitoare. Asta mai ales că platformele trebuie să funcţioneze, conform caietului de sarcini, nu doar cu motorină, dar şi cu combustibil unic NATO, mult mai poluant. 

De ce s-a răzgândit Armata

Despre acest aspect, “Adevărul” a solicitat lămuriri Ministerului Apărării Naţionale care a comunicat că schimbarea normelor de poluare s-a luat, pe 12 iulie, după aprobarea de Consiliul de Supraveghere a Cerinţelor din MApN a  unui document cu „cerinţele operaţionale actualizate pentru Platforme de transport auto, multifuncţionale – pe roţi”.

MApN susţine că motivele care ar sta la baza emiterii acestui document vin din experenţele acumulate în astfel de procese de achiziţie a maşinilor şi dintr-o cercetare de piaţă.  

Concret, Armata Română a derulat, în trecut, trei proceduri de atribuire care au avut ca obiect furnizarea de platforme de transport pe şasiu de autocamion. Cu toate că în aceste proceduri “cerinţa privind norma de poluare era inferioară, ofertele tehnice depuse cuprindeau autocamioane echipate cu  motoare EURO 5 cu posibilitatea funcţionării şi cu carburant unic NATO, ceea ce denotă tendinţa producătorilor consacraţi de a furniza autocamioane militare care să îndeplinească cerinţele europene privind norma de poluare în vigoare”, susţine MApN în răspunsul trimis către “Adevărul”. 

De ce nu s-a cerut de la început norma Euro 5

MApN mai arată că mai toţi producătorii de pe piaţă au în ofertă astfel de camioane militare mai puţin poluante. “Studiile de piaţă efectuate la nivelul Ministerului Apărării Naţionale relevă faptul că majoritatea producătorilor de tehnică militară au capacitatea tehnică de a furniza autocamioane echipate cu motoare ce îndeplinesc cerinţele EURO 5 privind norma de poluare la funcţionarea cu motorină”, arată MApN.

Totuşi tocmai din motivele expuse mai sus de MApN este greu de înţeles de ce în caietul de sarcini nu a fost trecută de la început norma de poluare Euro 5 şi a fost necesară o rectificare la numai câteva zile de la publicarea acestuia pe SEAP. 

Cabină blindată şi sistem automat de umflare din mers a pneurilor

Conform caietului de sarcini viitoarele camioane ale Armatei vor avea cabina blindată care asigură nivelul 1 de protecţie balistică şi antimină (conform standardelor NATO)  şi va fi pregătită pentru blindarea ulterioară cu kituri de blindaj, în vederea creşterii nivelului de protecţie balistică şi antimină la nivelul de protecţie 2, respectiv 2a. Apoi, vor fi dotate cu o  trapă de acces de construcţie circulară care să permită montarea unei turele de armament calibru 12,7 mm, calibru 7,62 mm sau calibru 5,56 mm şi vor dispune de sistem automat de umflare din mers a pneurilor.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite