Poluarea o să scadă sâmbătă în Bucureşti

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Imagine de la marsul biciclistilor din 2014. foto: Vitalie Brega
Imagine de la marsul biciclistilor din 2014. foto: Vitalie Brega

Sambătă, pentru a şasea oară, bicicliştii vor ieşi în stradă pentru a cere administraţiei un Oraş pentru Oameni. Adunarea va începe de la ora 14.30 la intrarea Charles de Gaulle a Parcului Herăstrău. Motivele sunt aceleaşi, încă de la primul protest:

  • neaplicarea măsurilor de siguranţă rutieră
  • încurajarea transportului motorizat în timp ce oraşul este cea mai poluată capitală europeană
  • lipsa unei viziuni a administraţiei oraşului pentru creşterea calităţii vieţii
  • menţinerea în funcţii a persoanelor vinovate de pagubele de milioane de euro provocate de recepţia ilegală a pistelor pentru biciclete
  • neaplicarea măsurilor de eficientizare a transportului public prin asigurarea de benzi dedicate.

Asociaţia OPTAR a solicitat Primariei Capitalei sa informeze cetăţenii despre traseul marsului şi motivele de protest. Pentru a asigura libera circulaţie a oamenilor, organizatorii au propus un set de masuri pentru ca transportul public si cel pietonal sa nu fie afectat. 

Bucureştenii care conştientizează gravitatea poluării din Bucureşti sunt rugaţi să renunţe sâmbătă la transportul motorizat individual şi să aleagă transportul public, bicicleta sau mersul pe jos.

Traficul rutier este principalul generator de poluare în Bucureşti.

Un document oficial* al Primăriei Capitalei  demonstrează faptul că, pe 21 septembrie 2013, ziua în care a avut loc al treilea marş Oraş pentru Oameni, concentraţia medie a dioxidului de azot în zona Piaţa Victoriei a început să crească odată cu redeschiderea traficului motorizat, după trecerea coloanei de biciclişti.

Este o dovadă a faptului că, în ultimii 3 ani, marşurile bicicliştilor au asigurat scăderea poluării două zile pe an.

poluare

Pentru bucureştenii care au neapărată nevoie să utilizeze transportul motorizat individual, le recomandăm să evite traseul marşului între orele 15:30 şi 18:30.

Marsul Biciclistilor este pentru un ‪Oras pentru oameni. Militam pentru drepturile pietonilor, pentru benzi dedicate transportului public şi pentru o planificare urbană axată pe nevoile oamenilor, nu ale traficului. De aceea ne dorim la mars, alături de biciclisti, oameni care, din diverse motive, nu au bicicleta. Îi aşteptăm, de la 14:30, la punctul de adunare de la intrarea Charles de Gaulle a parcului Herastrau.
Apoi, de la 15:30, coloana de biciclisti isi va incepe deplasarea pe carosabil. Rugam sustinatorii Marsului Biciclistilor sa paraseasca zona odata cu plecarea biciclistilor

Pietonii care doresc sa sustina de pe trotuar coloana de biciclisti, o mai pot face in Piata Revolutiei pe la 17:00 (unde vom avea o oprire de aproximativ 20 de minute), la Cismigiu, in fata sediului în construcţie a Primariei Capitalei, pe unde credem ca vom trece incepand cu 17:45 sau in Parcul Tineretului, intrarea Sincai, pe la 18:30.

Traseul marşului:  15:30 - Bdul Maresal Constantin Prezan - Sos Pavel Dimitrievici Kiseleff - Pta Victoriei - Sos Nicolae Titulescu - Pasajul Basarab - Sos Grozavesti - Intoarcere la Intrarea Grozavesti - Sos Grozavesti - Pasajul Basarab (regrupare 20 de minute) - Sos Nicolae Titulescu - Pta Victoriei - Calea Victoriei – Piata Revolutiei (regrupare 20 de minute) – Calea Victoriei - Bdul Regina Elisabeta - Bdul Schitu Magureanu - Pod Izvor - Splaiul Independentei pana la str Halelor - str Bibescu Voda – Pod Serban Voda - Bdul Dimitrie Cantemir - Parcul Tineretului (18.30)

Pentru că ne dorim nu doar să fim văzuţi, ci şi auziţi, OPTAR şi CBB îţi arată cateva moduri în care îţi poţi face o bicicletă ”gălăgioasă”, pregătită pentru protest.


Marşul este organizat de Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti (CBB) şi Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR), în parteneriat cu Filiala Bucureşti a Ordinului Arhitecţilor din România şi are susţinerea următoarelor organizaţii non-guvernamentale şi grupuri informale: Turific! Handmade, SkirtBike, Tribul, Sinapseria, FreeriderPunctRo, Adevăraţii VeloPrieteni, Viaţa mea, bicla!, Pushbike Bucureşti, Uleiosul, Biciclişti Urbani, Hai cu Bicla, We Bike, BikeLover, ActiveWatch, Casa Jurnalistului, Spokes, Militia Spirituala, Pista mă-sii, Veloprieteni, Veloprietenii dalmatieni(Made in China), MaiNoi, Masa Critica Bucuresti, Bucharest Fixed, Bucureştiul mai-danez, ProCiclism, Kyklos, Ciclomesageri, Portocala Mecanica, Asociatia S.T.U.P. (Social Trading Urban Place), Atelier Pinion, Divainbocanci.ro, Asociatia de Ecoturism "AZIMUT", Bună dimineaţa, Bucureşti, Business pe bicicletă, Bicla.ro, Asociaţia Peisagiştilor din România – filiala Bucureşti, BiţaColor, Comunitatea Uniţi Salvăm, Asociaţia EDELVAIS, Quantic Association, Asociaţia Transform, România Curată, Asociaţia Front, Mai Mult Verde, Revista Zeppelin, Activişti Fără Frontiere, Onest, România Pozitivă, Bike addict. 

IMPORTANT! Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti şi OPTAR, organizatorii marşului, se delimitează de orice mesaj sau acţiune politică ce poate fi asociată acestui protest. Acţiunea nu are nicio conotaţie politică, fiind în fapt o acţiune care vizează politicile de dezvoltare urbană în Bucureşti. Considerăm că mediul politic este de fapt destinatarul final al acestui marş, astfel că invităm orice membru de partid care doreşte să se alăture marşul să o facă mai degrabă instituţional, prin decizii administrative care să conducă la o dezvoltare sustenabilă a oraşului.

Solicităm mediului politic să ne înţeleagă demersul ca fiind unul al cetăţenilor. Deşi membrii de partid sunt şi ei cetăţeni, aceştia sunt o categorie aparte care, odată prezenţi în această acţiune, va contamina politic un demers onest şi civic. Ne aşteptăm la responsabilitate şi respect faţă de cetăţenii Bucureştiului.

În urmă cu aproximativ două luni, Preşedintele Klaus Iohannis a fost invitat să se alăture marşului, având în vedere mandatul de mediator pe care îl are în calitate de Preşedinte. Ne dorim ca problema infrastructurii sustenabile să fie unul dintre subiectele mediate de Preşedinte, în condiţiile în care decizia politica cu privire la alocarea de fonduri pentru acest domeniu întârzie. Astfel că retransmitem invitaţia adresată domnului Klaus Iohannis.

Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR) este o asociaţie care susţine dezvoltarea mobilităţii urbane prin oferirea de alternative viabile de deplasare pentru cetăţeni, indiferent cum aleg să se deplaseze: pe jos, cu bicicleta, cu transportul public sau cu autoturismul.

Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti (CBB) militează pentru dezvoltarea unor politici şi a unei infrastructuri care să încurajeze mobilitatea urbană prin aplicarea normelor europene în domeniu în scopul îmbunătăţirii calităţii vieţii.

Filiala Bucureşti a Ordinului Arhitecţilor din România este organizaţia profesională care reprezintă, promovează şi protejează la nivelul Municipiului Bucureşti interesele profesiei de arhitect, având implicit misiunea publică de responsabilizare a locuitorilor capitalei faţă de calitatea mediului construit. 

* Memoriu tehnic – Proiect privind implementarea unui sistem de transport cu bicicleta in zona centrala a Municipiului Bucuresti - pagina 31

Marian Ivan
membru fondator al OPTAR


Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.

Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.

Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !

Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite