Metrorex răspunde: Afişul pe care scria „Dacă citeşti asta şi nu ai niciun handicap înseamnă că eşti prea nesimţit (ă) sau prea gras (ă)” nu este al nostru

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Conducerea Metrorex a răspuns unui text semnat de Marian Popescu şi publicat pe platforma de bloguri Adevărul. Redăm mai jos punctul de vedere al reprezentanţilor Metrorex.

Textul publicat pe platforma de bloguri Adevărul poate fi citit aici, în timp ce mai jos redăm punctul de vedere integral al celor de la Metrorex. 

Lifturile pot fi folosite de toţi călătorii, desigur este o chestiune de educaţie – aşa cum s-a sugerat, uşor ironic, în articolul „Educatie a la Metrorex“ din 15 oct. 2014 - să permiţi urcarea în lift a persoanelor cu dizabilităţi, în vârstă sau cu copii în braţe. Anunţul nu aparţine Metrorex şi a fost luat imediat de acolo. Vom verifica cine l-a postat şi vom lua măsuri, în consecinţă. Mulţumiri autorului.

Ceea ce este însă de remarcat este faptul că din totalul de 51 de staţii de metrou în funcţiune, 42 sunt adaptate astăzi pentru persoanele cu nevoi speciale.

Chiar înainte de apariţia Legii nr. 519/2002 pentru adaptarea la standardele europene, respectiv protecţia specială a persoanelor cu handicap, mai precis în anul 2000, Metrorex a declanşat acţiunea  prin care a achiziţionat şi a pus în funcţiune 4 lifturi – în staţiile Gara de Nord şi 1 Mai. După apariţia Legii nr. 519/2002, acţiunea a continuat prin punerea în funcţiune a 8 platforme mobile înclinate – în staţiile Gara de Nord 1 şi 2 şi Piaţa Unirii. Legislaţia s-a completat cu Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, iar Metrorex a promovat obiectivul de investiţii „Facilităţi pentru accesul persoanelor cu handicap în reţeaua de metrou existentă”. Astfel, facilitarea accesului persoanelor cu dizabilităţi în reţeaua de metrou s-a realizat prin montarea de lifturi, escalatoare, platforme înclinate şi fixe.

Pe scurt, datele tehnice ale acestei acţiuni sunt următoarele: din numărul total de 51 de staţii în funcţiune 42 de staţii sunt adaptate pentru persoanele cu nevoi speciale (s-au montat 93 de lifturi interioare şi exterioare în 42 de staţii şi 138 de escalatoare în 41 de staţii). Acum sunt în faza finală de studiu amplasarea de lifturi, platforme mobile şi înclinate pe mâna curentă a scărilor, pentru staţiile Dristor 2, Mihai Bravu şi Pantelimon, iar pentru staţia Obor, prin amenajări constructive se vor amplasa platforme mobile înclinate. Pentru staţia Piaţa Muncii se vor amplasa platforme mobile înclinate pe mâna curentă a scărilor. Staţia Tineretului este în stadiul de montaj lifturi. Valoarea totală a investiţiei este de circa 220 milioane de lei. Într-o etapă viitoare se are în vedere accesibilizarea staţiei Eroilor prin viitoarea staţie Eroilor 2, aferentă noii Magistrale 5 de metrou.

Semnalistică, locuri rezervate, anunţuri audio şi vizuale, semnalul de alarmă

Toate staţiile de metrou accesibilizate  au pictograme specifice - pentru a fi mai uşor identificate şi, atunci când situaţia o impune există persoanal instruit care poate ajuta persoanele cu dizabilităţi pentru a avea acces mai uşor la peron. La momentul actual, trenurile de metrou din generaţia nouă sunt prevăzute cu pictograme afişate pe uşile de la capetele trenului, pictograme simbolizând accesul persoanelor care utilizează căruciorul mobil. De asemenea, în interiorul trenului - la capetele acestuia - sunt prevăzute două locuri speciale rezervate pentru persoanele care utilizează căruciorul mobil, precum şi bare de susţinere. In capetele fiecărui vagon există locuri rezervate şi marcate prin pictograme specifice pentru persoanele în vârstă şi pentru  mama şi copilul. Se elaborează şi se distribuie la punctele de informare - în permanenţă - materiale informaţionale şi de promovare privind accesibilizarea staţiilor de metrou (pliante conţinând harta metroului cu pictograme specifice).

Anunţul referitor la atenţionarea privind închiderea uşilor este audio ( pentru a putea fi auzit şi de nevăzători) şi vizual (pentru a putea fi văzut şi de persoane cu afecţiuni de auz - printr‑o lampă cu lumină roşie intermitentă, montată în zona fiecărei uşi şi vizibilă atât din interiorul cât şi din exteriorul trenului. Semnalul de alarmă cu interfon este amplasat la o înălţime corespunzătoare şi accesibilă şi persoanelor care utilizează căruciorul mobil. Hărţile de metrou afişate în staţii au indicaţii cu staţiile accesibilizate, prin pictograme specifice. Informaţiile sunt disponibile pe site-ul Metrorex precum şi pe toate pliantele ce conţin harta Metrorex.

Metrorex oferă gratuitate la transportul cu metroul pentru persoanele cu dizabilităţi

Trebuie precizat că Metrorex oferă gratuitate la transportul cu metroul pentru persoanele cu dizabilităţi, iar în cazul persoanelor cu dizabilităţi de gradul I gratuitatea este oferită şi însoţitorilor. Cartelele de acces în metrou sunt eliberate numeric în baza unei convenţii încheiate între compania noastră şi consiliile locale iar distribuirea acestor cartele gratuite pentru persoanele cu dizabilităţi precum şi pentru însoţitorii acestora se face prin Direcţia Generală de Asistenţă Socială. Toate aceste gratuităţi au fost si sunt în continuare create  pentru a creşte calitatea vieţii beneficiarilor, pentru a asigura prezenţa lor activă în societate şi pentru a le facilita  integrarea socială, educaţională şi profesională. Începând din  2008 şi până acum, Metrorex a redat libertatea de mişcare a peste de 30.000 de persoane cu dizabilităţi din România.

Transpunerea în practică a conceptului de responsabilitate şi sustenabilitate socială alături de parteneri


Compania noastră a iniţiat şi organizat parteneriate cu organizaţii de profil (Organizaţia Natională a Persoanelor cu Handicap din România, Motivation, Salvaţi copiii, Active Watch, derulând  proiecte precum “Oraşul tuturor, harta accesibilităţii”, Accesul la lifturi în perioada iernii, participare la Gala Persoanelor cu Dizabilităţi), proiecte prin care s-a realizat transpunerea în practică a conceptului de responsabilitate şi sustenabilitate socială. Prezenţa media a fost remarcabilă şi consistentă din toate punctele de vedere.

Călătorii au înţeles necesitatea protecţiei şi incluziunii sociale a persoanelor cu dizabilităţi

În urma monitorizării impactului activităţii de comunicare a proiectului Metrorex - sustenabilitate şi responsabilitate socială. Accesibilizarea staţiilor de metrou pentru persoanele cu dizabilităţi asupra publicului călător, s-a constatat satisfacţia clienţilor faţă de programele companiei, o mai bună înţelegere a necesităţii acţiunilor de protecţie a persoanelor cu dizabilităţi (fie că aceştia sunt consumatori de bunuri şi servicii, inclusiv servicii publice, fie că sunt angajaţi şi contribuabili) precum şi nevoia de a continua cu noi programe, în special în zona informaţională şi de comunicare, conştienţi fiind că suntem responsabili de creşterea gradului de mobilitate şi acces pentru persoanele cu dizabilităţi in spaţiile metroului bucureştean. Suntem convinsi ca accesibilizarea statiilor de metrou din Bucureşti va contribui la implicarea persoanelor cu dizabilităţi în toate aspectele vieţii publice. Cu mult mai multă uşurinţă vor putea merge la şcoala, la teatru sau la birou, îşi vor putea valorifica abilităţile, se vor bucura de aprecierea celor din jur şi vor fi utile societăţii, aşa cum merită. Noi, cei de la Metrorex am înţeles acest lucru şi le promitem şi pe viitor sprijinul nostru activ!

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite