FOTO Alba-neagra cu metroul din Drumul Taberei. Autorităţile: plăţile sunt la zi, banii sunt suficienţi, lucrările continuă. Realitatea: nu se face nimic. Cât ne costă conservarea şantierului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Şantierul este conservat din luna noiembrie. FOTO Ionuţ Ungureanu
Şantierul este conservat din luna noiembrie. FOTO Ionuţ Ungureanu

Premierul Victor Ponta a anunţat luni după-masă, după întâlnirea cu oficialii BEI, că lucrările la magistrala 5 Drumul Taberei nu se vor opri, banii fiind suficienţi. De cealaltă parte însă, oamenii susţin că în unele părţi nu se mai lucrează de mult şi se plâng de condiţiile dificile din zona şantierelor.

Premierul Victor Ponta, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu şi ministrul Finanţelor, Daniel Chiţoiu s-au întâlnit astăzi cu reprezentanţii Băncii Europene de Investiţii pentru a discuta despre mai multe proiecte mari de infrastructură din România printre care şi lucrările ample de dezvoltare a reţelei de metrou din Bucureşti programate pentru 2012.

„În prezent, beneficiem de 300 milioane de euro din împrumutul de la BEI, dar şi de fonduri guvernamentale. Lucrările la Magistrala V de metrou nu se opresc!”, a declarat după întâlnire primarul sectorului 6, Rareş Mănescu.

După mai multe declaraţii făcute recent de către reprezentanţi ai societăţii civile care susţineau că lucrările la metrou vor fi sistate şi se vor investi sume mari pentru conservarea lucrărilor, guvernanţii USL au declarat că nu s-a pus niciodată problema de sistare a lucrărilor şi că banii nu au fost niciodată prea puţini. 

În prezent, de-o parte se situează autorităţile care susţin că lucrările nu se vor întrerupe, iar de cealaltă, societatea civilă care îi arată cu degetul pentru ritmul lent cu care se lucrează. Întreg scandalul a pornit de la proiectul de buget pentru 2013, în care fondurile alocate magistralei 5 au fost puternic reduse.

La vreme reaspectivă, la capitolul dedicat lucrărilor la Magistrala 5 Drumul Taberei - Universitate, s-a discutat de alocarea a circa 95 de milioane de lei, mult mai puţin decât cele 500 de milioane estimate pentru 2013 de către Guvernul Ponta 1 la rectificarea bugetară din vara lui 2012. Mai mult, pentru anul 2014 era estimată o altă sumă foarte mică de 65 de milioane de lei.

Scrisoare deschisă către Ponta

Reprezentanţi ai societăţii civile reunite sub sigla „Platforma pentru oraşe durabile“ şi Coaliţia pentru Mediu din România au trimis pe 28 februarie o scrisoare deschisă premierului Victor Ponta prin care îi solicitau acestuia să continue dezvoltarea reţelei de metrou din Capitală. Această recţie se întâmpla în contextul în care lucrările la metroul din Drumul Taberei au stagnat din luna februarie, din cauza lipsei fondurilor.

Potrivit fostului director al Metrorex din perioada 2009-2012, Gheorghe Udrişte, conservarea lucrărilor ar fi fost soluţia ultimă găsită de guvernanţi, soluţie extrem de costisitoare atât prin costurile directe, cât şi prin pierderea taxelor şi impozitelor colectate de stat de la firmele care execută lucrările.

”50 de miloane de lei ar costa conservarea lucrărilor pe 2013, contravaloarea unei luni de lucru. Dar pe lângă aceşti bani se adaugă şi circa încă 48 de milioane de lei pierduţi de Stat din dările pe care nu le-ar mai încasa. Să nu mai vorbim de sutele de oameni disponibilizaţi sau băgaţi în şomaj”, a declarat pentru adevarul.ro, Gheorghe Udrişte actual parlamentar din partea PDL.

Acesta a mai adăugat că există porţiuni din şantier unde lucrările au sistat de mult timp şi că fiecare zi care trece fără un control serios al situaţiei, fie de conservare, fie de continuare a lucrărilor, poate afectat inclusiv siguranţa cetăţenilor care locuiesc în zona.

“Plăţile sunt la zi, banii sunt suficienţi”

Actualul director al Metrorex, Aurel Radu, a explicat însă că zvonurile conform cărora lucrările vor sista şi că şantierul va fi conservat sunt ireale şi că toate plăţile şi facturile sunt de fapt la zi.

”Am discutat cu premierul, dar şi cu miniştrii Transporturilor şi Finanţelor care m-au asigurat că vor exista fonduri. Sunt vremuri grele, banii sunt puţini, dar am primit asigurarea că ne suplimentează. Este adevărat că doar 200 de milioane de lei au fost alocaţi iniţial pentru lucrări, din care jumătate erau arierate de anul trecut, dar banii nu s-au terminat, iar plăţile sunt la zi. Dacă una din firme a sistat lucrările nu a făcut-o pentru că le-am spus noi”, a declarat directorul Metrorex Aurel Radu, pentru adevarul.ro.    

Socoteala de acasă nu-i tot una cu cea de la piaţă

Reporterii Adevărul au fost la şantierul de lângă Piaţa Lujerului pentru a vedea cât se mai lucrează în prezent, dar şi ce cred oamenii despre magistrala Drumul Taberei.

“Aici nu se mai lucrează efectiv de prin noiembrie, am înţeles că pe majoritatea i-a băgat în şomaj. De fapt şi la noi la pază au umblat, înainte era un om şi la mijloc, acum este câte unul la fiecare cap”, a spus cu frica de concediere unul din paznicii de la şantier. Bărbatul nu a venit decât să confirme ceea ce a explicat şi fostul director al Metrorex, Gheorghe Udrişte.

Acesta susţine că în prezent doar la Valea Ialomiţei se mai lucrează, dar într-un mod redus, doar la devierea de reţele. Nici pentru extinderea magistralei 4 sau pentru proiectarea celei spre Otopeni nu s-au mai alocat suficienţi bani, a mai spus fostul director.     

”În 30 ani aici va fi staţia ta de metrou”

În timp ce guvernanţii actuali se bat cu pumnii în piept că nu există probleme, iar organizaţiile non-guvernamentale le cer continuarea lucrărilor, în timp ce unii susţin că nu se mai lucrează de mult şi că angajaţii au intrat în şomaj, cel mai mult au de suferit locuitorii din zonă care s-au săturat până peste gât de noroi, mizerie şi trafic aglomerat. Cei cu simţul umorului, ba chiar s-au resemnat, pe plăcuţa pusă de autorităţi în dreptul şantierului punând încă un zero lângă cei trei ani, cât ar trebui să dureze lucrările.

“La noi la Valea Ialomiţei a fost foarte urât, se lăsase pământul în jos şi a chemat administratorul pe cineva care a turnat o placa de ciment. Nu numai noroiul, dar şi transportul este o problemă, decât să stau jumătate de oră în staţie de multe ori o iau pe jos.” (Pensionară, 64 de ani)

„Se fură, lucrează o zi două, după care se opresc iar. Se întrerup cablurile de internet şi de altele, tot timpul mai apare cât un Dorel şi cade câte ceva. (Femeie, 45 de ani)

Pe de altă parte, există şi cetăţeni care înţeleg lipsa de fonduri. „Atâţi bani avem, când o să avem alţi bani atunci continuăm lucrările, aşa e normal.  Instituţiile nu-şi fac treaba, iar noi suntem prea săraci”, explică un alt riveran.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite