Ştiai că prima maşină înmatriculată în Bucureşti nu este, de fapt, prima?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Primul autoturism din istorie care a ajuns în Capitală este un FN Herstal, fabricat în Belgia, în serie limitată de doar 47 de automobile. Însă, chiar dacă a fost prima maşină înmatriculată din Capitală, nu este prima.

Automobilul, care este o adevărată bijuterie pe patru roţi, a aparţinut lui Bazil G. Assan, primul român care a explorat regiunile arctice şi primul român care a făcut o călătorie în jurul lumii.

Pentru că prinţul George Valentin Bibescu dorea ca automobilul lui să fie primul înmatriculat, dar vehiculul lui Assan primise deja numărul 1, Prefectura Capitalei a găsit o soluţie de compromis, înregistrând autoturismul prinţului cu numărul 0.

image

„Este făcută la o fabrică de armament din Belgia, care a scos şi câteva maşini. Sunt câteva modele în toată lumea, singura la noi în ţară. Maşina asta prinde 30 km/h", a spus Cornel Ilie, muzeograf la Muzeul Naţional de Istorie al României. Pentru a putea circula noaptea, automobilul este dotat cu două felinare cu petrol.

Automobilul FN Herstal, primul automobil înmatriculat în Capitală, a fost oferit spre vizionare publicului timp de o lună, la sfârşitul anului 2011, în holul principal al Muzeului Naţional de Istorie a României.

Fabricat la Liege (Belgia), în anul 1900, modelul face parte dintr-o serie de 47 de automobile produse de constructor, la Bucureşti ajungând cea cu numărul 40. Motorul este pus în funcţiune prin acţionarea unei manivele.

Alături de acest model în cadrul expoziţiei de la Muzeul Naţional de Istorie au mai fost prezentat alte trei „bătrâne doamne" : De Dion Bouton, din anul 1898, Oldsmobile Curved Dash (1901) şi maşina EGO (1924).

O trăsură cu motor şi patru locuri

image

Maşina De Dion Bouton, din anul 1898, a fost adusă la Muzeu Naţional de Istori din Capitală de la Muzeul de Istorie, Galaţi. Automobilul este de fabricaţie franceză, firma care a produs-o era la un moment dat cea mai mare firmă producătoare de maşini din lume.

Cornel Ilie, muzeolog la Muzeul Naţional de Istorie al României a spus că nu se ştie provenienţa exactă a acestei maşini, se pare că unul din edilii oraşului ar fi donat-o, în colecţia muzeului intrând în anii 50. „Este o maşină destul de rară, sunt câteva zeci de maşini în lume de acest gen şi este foarte valoroasă. Maşina merge cu 30 km/h şi seamănă mai mult cu o trăsură, o trăsură cu motor, care are patru locuri. Nu are volan, are o manşă", a explicat muzeograful.

Automobilul are tot ce trebuie pe manetă: acceleraţie, ambreiaj şi direcţie şi de asemenea pornea la manivelă. Maşina este în totalitate din lemn, doar la motar este din oţel.

Maşină americană din anul 1901

image

Oldsmobile Curved Dash (1901) este una din primele maşini americane şi a fost adusă de la Muzeul Naţional Tehnic "Dimitrie Leonida". Are un un motor monocilindric, orizontal, care dezvoltă o putere de 4cp, viteza maximă fiind de 30 km/h.

„Când au fost făcute aceste maşini oamenii cred că aveau un sentiment deosebit, era pentru prima dată când circulau cu ceva. Maşina are două viteze înainte şi una înapoi. Transmisia se făcea pe lanţ, ca la bicicletă. Atunci oamenii experimentau, erau din aproape în aproape. Maşina care cântăreşte 270 de kg este o combinaţie între bicicletă, trăsură şi maşină", a spus Cornel Ilie, muzeograf la Muzeul Naţional de Istorie al României.

„O maşină foarte rară"

image

Automobilul EGO, produs în Germania, în anul 1924, este un model decapotabil, tip cabriolet, cu patru locuri. În acel an, au fost făcute doar şapte maşini în toată lumea, la noi ajungând două. Maşina a aparţinut colonelui Gheorghe Petraşcu, cel care a şi donat-o Muzeului Mixt din Tecuci. Interiorul este din piele.

„Este o maşină foarte rară, din câte se ştie ar fi cam singura din lume. Este o şansă să o vezi acum. Este o mică vedetă, a apărut în ultimul film al lui Nae Caranfil: „Restul e tăcere", condiţia fiind ca după filmări maşina să intre în recondiţionare. Când a fost făcută restaurarea s-au căutat piese inclusiv în Japonia, costurile ridicându-se la aproximativ 15.000 de euro", a spus Cornel Ilie, muzeograf la Muzeul Naţional de Istorie al României.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite