Proiectul autostrăzii Târgu Mureş–Iaşi–Ungheni, aprobat la Bucureşti
0Un proiect de lege privind aprobarea realizării autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş, numită Autostrada Unirii, a fost adoptat miercuri, 7 noiembrie, de Camera Deputaţilor din România, în calitate de for decizional, transmite IPN.
Agerpres.ro scrie că, potrivit proiectului, iniţiat de parlamentari ai Partidului Mişcarea Populară şi semnat de reprezentanţi ai tuturor formaţiunilor politice, Autostrada Unirii începe la graniţa României cu Republica Moldova printr-un nou pod peste râul Prut şi se termină printr-o conexiune cu autostrada A3 Braşov - Borş, în apropierea oraşului Târgu Mureş.
Autostrada Unirii se finanţează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, din credite externe şi din fonduri europene nerambursabile şi/sau prin parteneriat public-privat. În fiecare lege bugetară anuală, pe durata implementării proiectului, se vor aloca acestui obiectiv credite bugetare conform necesarului de finanţare comunicat de Ministerul Transporturilor.
Constantin Codreanu, deputat PMP, menţionează că autostrada Unirii va avea o lungime de 320 de kilometri, costul estimat în Master Planul General de Transport al României fiind de patru miliarde de euro. Potrivit parlamentarului, lucrările vor trebui lansate în 30 de zile din momentul promulgării legii, cu termen de execuţie maximum patru ani, iar darea în exploatare a Autostrăzii Unirii, inclusiv a noului pod peste Prut, să aibă loc către 1 decembrie 2022.
Comisarul european pentru politică regională, Corina Creţu, a declarat, citată de Agerpres, că autostrada Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni poate fi eligibilă pentru cofinanţare din Fondurile europene structurale şi de investiţii şi este responsabilitatea autorităţilor române să pregătească un proiect în acest sens. Potrivit oficialei, accesibilitatea regiunii de nord-est a României este foarte importantă, zona urbana Iaşi este cea mai populată din România, după capitala Bucureşti.