Un tronson al şoselei de centură a Sucevei este deschis circulaţiei, însă lucrările nu au fost recepţionate de CNADNR

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Circulaţia pe tronsonul III al şoselei de centură a Sucevei este permisă deşi recepţia lucrărilor nu a fost realizată. FOTO Dănuţ Zuzeac
Circulaţia pe tronsonul III al şoselei de centură a Sucevei este permisă deşi recepţia lucrărilor nu a fost realizată. FOTO Dănuţ Zuzeac

CNADNR permite circulaţia pe tronsonul III al şoselei de centură a Sucevei fără ca să fi făcut recepţia lucrărilor nici în ziua de azi. Compania a plătit  încă de anul trecut toţi banii firmei bucureştene Teo Trans Consulting, undeva peste 6 milioane de lei.

În toamna anului 2014, sucevenii au fost anunţaţi că pentru a finaliza lucrările la tronsonul III al şoselei de centură a Sucevei, care face legătura între DN 2, zona Pătrăuţi şi DN 17, în localitatea Şcheia, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a selectat firma bucureşteană Teo Trans Consulting SRL.

Valoarea totală a lucrărilor pentru acest tronson a fost estimată atunci la 5,8 milioane de lei, termenul de execuţie anunţat la începutul lui noiembrie fiind de 45 de zile. La acea dată, pentru a fi deschis circulaţiei respectivul tronson, mai trebuiau reabilitaţi 4.000 de metri pătraţi care au fost deterioraţi din cauza stopării lucrărilor, executate marcaje şi montaţi parapeţi metalici pe o lungime de 6,1 kilometri. Totodată, trebuiau montaţi 165 de stâlpi de iluminat, în condiţiile în care sunt  iluminate pe timp de noapte atât intrarea de pe DN 2, cât şi sensul giratoriu din zona de intrare pe DN 17, aşa-numitul “zid al morţii”.

Termenul de execuţie a fost depăşit cu mult, tronsonul respectiv fiind dat în folosinţă abia în martie 2015, iar lucrările executate sunt considerate de specialişti de slabă calitate, nerespectând caietul de sarcini, recepţia lucrărilor nu a fost efectuată, dar, surprinzător, CNADNR a efectuat absolut toate plăţile către constructorul TEO TRANS Consulting Bucureşti.

La data de 26 iunie 2015, CNADNR a pătit 6.266.867 lei către Teo Trans Consulting, achitând astfel, printr-un singur ordin de plată, toate lucrările la care s-a angajat firma respectivă. Aşa după cum se poate observa, a apărut şi o diferenţă de vreo 460.000 lei – în plus, fireşte – pe care Compania de Drumuri a achitat-o firmei bucureştene.

Aşa cum puteţi observa în documentul alăturat, CNADNR s-a arătat extrem de grăbită în a-şi onora obligaţiile către firma bucureşteană, chiar dacă recepţia nu a fost efectuată, termenele de plată scadente fiind depăşite cu una-două luni (cu o singură excepţie – 126 zile), în condiţiile în care orice “drumar” cu experienţă ştie că îşi primeşte banii pentru lucrările executate şi, evident, recepţionate la multe luni de zile după termenul stabilit.

Tronsonul respectiv al rutei ocolitoare dat în folosinţă acum un an şi o lună nu este încă recepţionat şi nici nu va fi recepţionat foarte curând.

„Recepţia nu s-a făcut deoarece nu avem raportul proiectantului şi am făcut o expertiză pentru a putea face recepţia”, a oferit o explicaţie simplă directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi din cadrul CNADNR, inginerul Ovidiul Laicu.

Cât despre ziua în care toate tronsoanele şoselei de centură vor fi date în folosinţă nimeni nu mai poate spune nimic. După declaraţii în care şefii de la DRDP Iaşi afirmau că lucrările pot fi terminate în timp foarte scurt, fiind posibilă o dare în folosinţă în această vară, ulterior, cu explicaţii care nu conving pe nimeni, termenul a fost plasat, vag, undeva, în cursul verii viitoare. Asta în condiţiile în care lucrarea este executată în proporţie de aproape 90%.

Construirea şoselei de centură a Sucevei a început în anul 2008 şi deşi are o lungim de doar 12,34 kilometri nu a fost finalizată nici până în ziua de astăzi.

Nereguli semnalate la lucrările efectuate de Teo Trans pe tronsonul III al şoselei de centură

Încă din ianuarie 2015, înainte de finalizarea tronsonului III, CNADNR fusese avertizată că lucrările executate de Teo Trans Consulting la Suceava nu ar respecta cerinţele caietului de sarcini. Chestiunile flagrante le-au fost semnalate şefilor Companiei Naţionale în mai multe rânduri, aceştia neluându-le în seamă, anunţând că vor face verificări, dar permiţând firmei bucureştene să continue lucrările şi, aşa cum am arătat, plătind chiar aceste lucrări nerecepţionate şi neconforme.

Sosea centura Suceava. FOTO Danut Zuzeac

Prima neregulă semnalată se referă la cei 165 de stâlpi montaţi pe respectivul tronson al şoselei de centură a Sucevei. Diametrul exterior al acestor stâlpi este de 17,5 cm, faţă de dimensiunea obligatorie de 35 cm, cum era prevăzut în caietul de sarcini. Altă neregulă semnalată este legată de faptul că stâlpii montaţi în teren sunt confecţionaţi cu tabla groasă de maximum trei milimetri, de două ori mai subţiri faţă de cele sprecificate în caietul de sarcini.

Şirul neregulilor nu se opreşte doar la dimensiunile acestora, ci şi la aspecte legate de montare şi configurare. Astfel, CNADNR a mai fost înştiinţată în ianuarie 2015 cu privire la faptul că stâlpii montaţi în teren sunt fixaţi în patru buloane, deşi în caietul de sarcini a fost solicitată expres fixarea în opt buloane a stâlpului. Aceştia au flanşa de prindere de la partea inferioară cu dimensiunea 400 x 400 milimetri, cu toate că în caietul de sarcini se prevedea flanşă de prindere la partea inferioară cu dimensiunea de 600 x 600 milimetri.

O altă neregulă porneşte de la nerespectarea prevederilor conform cărora acumulatorii pentru iluminat se vor monta în corpul stâlpului, iar controlerul va fi instalat în tronsonul 1 al stâlpului metalic, într-o cutie cu grad de protecţie IP68, iar la stâlpii montaţi în teren, se arată în notificările trimise anul trecut  la CNADNR, acumulatorii şi controlerul sunt montaţi într-o cutie fixată la exteriorul stâlpilor, ceea ce îi face mai vulnerabili la acte de vandalism.

Sosea centura Suceava. FOTO Danut Zuzeac

De asemenea, CNADNR a fost atenţionată că stâlpii montaţi în teren nu au ferestre de vizitare, deşi în caietul de sarcini este figurată la baza fiecărui stâlp câte o fereastră de vizitare pentru eventualele intervenţii la controler şi la acumulatori.

Menţionăm că, din punctul de vedere al specialiştilor care au notificat aceste nereguli către CNADNR, ar fi vorba de abateri dimensionale şi constructive majore de la caietul de sarcini, care duc la prejudicierea evidentă a autorităţii contractante – CNADNR, cu scopul diminuării nejustificate a costurilor produselor livrate şi a manoperei de instalare a acestora.

La începutul lunii februarie, societatea Best Road Semnalizare SRL Bucureşti a semnalat celor de la CNADNR – autoritatea contractantă la licitaţia privind centura de ocolire a municipiului Suceava – faptul că “nerespectarea documentaţiei de atribuire şi a ofertei asumate de către SC Teo Trans Consulting SRL şi acceptate de către achizitor fac imposibilă recepţia lucrărilor”.

De asemenea, CNANDR a fost atenţionată cu privire la „gravele abateri de la cerinţele obligatorii ale caietului de sarcini” despre care Best Road Semnalizare SRL Bucureşti susţine că ar fi confirmate de însuşi proiectantul lucrărilor de iluminat şi anume SC Overall Company SRL.

Conform unei notificări trimisă la începutul lunii martie 2015 către CNADNR, cererile SC Teo Trans Consulting au fost acceptate, fără acordul proiectantului, între Compania Naţională şi respectiva firmă fiind încheiat un act adiţional la contract, având ca obiect modificarea specificaţiilor tehnice din Caietul de sarcini, anexă a contractului de lucrări. Poate şi de aici apare şi întârzierea întocmirii raportului de către proiectant, motiv pentru care nu a avut loc recepţia tronsonului al III-lea al rutei ocolitoare a municipiului Suceava.

Acest act adiţional aduce însă modificări substanţiale la contractul de lucrări, pe parcursul derulării acestuia, condiţii care, dacă ar fi fost incluse în procedura iniţială de achiziţie, ar fi permis participarea şi posibila selectare a altor operatori economici decât SC Teo Trans Consulting SRL. Mai grav este însă faptul că, prin acest act adiţional, datele economice ale contractului au fost schimbate în favoarea contractantului.

Am încercat să luăm legătura cu reprezentaţii SC Teo Trans Consulting SRL, însă la numărul de contact afişat pe site-ul firmei nu ne-a răspuns nimeni, deşi am încercat să-i contactăm în mai multe rânduri.

Alte ştiri pe această temă:

Prostia omenească pe zeci de milioane de euro: şosea de centură construită în România pe un teren bun pentru plantat flori, nu pentru trafic greu

UPDATE VIDEO A fost inaugurat primul tronson al şoselei de centură a Sucevei

Dorel s-a angajat pe viaţă la şoseaua de centură a Sucevei. După ce a montat indicatoare cu distanţe SF, a pus şi panouri cu rute inventate spre Bucureşti

Suceava



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite