Misterul actelor de expropriere pentru Autostrada Sibiu - Piteşti. „În trei zile, dacă vor, trec hotărârea de guvern“

Misterul actelor de expropriere pentru Autostrada Sibiu - Piteşti. „În trei zile, dacă vor, trec hotărârea de guvern“

Autostrada Sibiu - Piteşti este unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură din ţară FOTO Adevărul

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, justifică întârzierile la autostrada Sibiu – Piteşti prin faptul că lipsesc documentaţiile pentru exproprieri. Surse implicate în proiect spun că actele au fost trimise către autorităţi de săptămâni bune. Este doar unul dintre exemplele harababurii care acoperă cel mai aşteptat tronson de autostradă din România: cel care traversează munţii.

Ştiri pe aceeaşi temă

Din cei 123 de km de autostradă care ar urma să completeze A1 între Piteşti şi Sibiu, Compania naţională de administrare a infrastructurii rutiere (CNAIR) a scos până acum la licitaţie doar 44 de km, împărţiţi în două loturi. Dar lucrările la aceste două loturi nu pot fi demarate nici dacă se atribuie contractele de execuţie, deoarece nu ar fi pregătite actele pentru demararea exproprierilor, arată Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor.
 
„În prezent, procedurile de expropriere nu pot fi demarate, deoarece autorităţile publice locale (Primăriile), nu deţin planurile parcelare avizate de Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară. În această situaţie, identificarea proprietarilor şi a terenurilor acestora pe arii extinse este imposibil de realizat, informaţiile deţinute de primării fiind de cele mai multe ori eronate“, a răspuns în scris, pe 4 septembrie, ministrul Răzvan Cuc unei interpelări semnată de deputatul Nicolae Neagu (PNL), pe tema autostrăzii Sibiu – Piteşti.
 
În realitate, planurile parcelare de care vorbeşte ministrul au fost terminate de luni bune, fiind identificaţi toţi proprietarii de terenuri care trebuie expropriate. Mai mult, autorităţile au primit integral şi draft-ul de hotărâre de Guvern necesară declanşării procedurilor de expropriere, însoţit de întreaga documentaţie necesară. „În trei zile, dacă vor, trec hotărârea de guvern. Apoi, în baza acestei hotărâri, CNAIR trebuie să emită o decizie de expropriere, dar asta numai după ce se asigură fondurile necesare“, dezvăluie pentru „Adevărul“ surse oficiale implicate în contractul de realizare a studiului de fezabilitate pentru autostrăzile în discuţie.
 
Exproprierile pentru viitorul traseu al autostrăzii Sibiu - Piteşti au toate documentaţiile necesare pregătite. Ministrul Transporturilor nu ştie acest lucru 
 
Liste refăcute de mai multe ori
 
Că la nivel central s-au strâns toate actele pe care nu le vede Răzvan Cuc o confirmă şi primarii despre care acelaşi ministru al Transporturilor spune că ”nu au avizat listele cu imobilele afectate de coridorul de expropriere“. „Acum, nu ştiu dacă nu cumva nu le vor fi modificat, pentru că le-au mai modificat de vreo două-sau trei ori, noi, tot aşa, avizându-le şi pe acelea. Ultima documentaţie care a ajuns la noi a fost vizată acum două sau trei săptămâni“, explică Marius Grecu, primarul comunei Şelimbăr, pe al cărei teritoriu se aşteaptă construirea kilometrului zero al viitoarei autostrăzi.
 
Lipseşte legătura cu cel mai important nod rutier
 
17, respectiv 18 octombrie 2017, sunt termenele limită fixate de CNAIR pentru depunerea ofertelor în cadrul licitaţiilor pentru proiectarea şi execuţia loturilor 1 şi 5 ale autostrăzii în discuţie. Lotul 1 măsoară 14 km şi ar face legătura între Sibiu şi Boiţa, iar cel cu numărul cinci măsoară 30 de km, urmând a lega Piteştiul de Curtea de Argeş. Pentru primul lot, însă, caietul de sarcini al licitaţie nu prevede nicio legătură cu nodul rutier de la Veştem. „Cel mai important nod rutier din România, acolo unde se întâlnesc DN1 cu DN7, nu are nicio legătură cu autostrada. Noi am adus la cunoştinţa autorităţilor şi aceste lucruri, dar probabil a fost o scăpare“, mai arată Marius Grecu, primarul comunei Şelimbăr.
 
„Stadiul lucrărilor la data de 1 decembrie 2018 va fi corespunzător graficelor de execuţie, din contractele ce se vor semna, urmare a procedurilor de achiziţie publică derulate, potrivit legii“, răspunsul ministrului Răzvan Cuc la întrebarea „cât din lucrare consideraţi că va fi gata până când România va aniversa 100 de ani de la Marea Unire?”
 
Nici măcar SF
 
Cu o valoare estimată la 3,3 miliarde de euro, inclusiv TVA, autostrada Sibiu – Piteşti are termen de realizare asumat de actuala guvernare anul 2021. Însă în afară de cele două loturi deja licitate, studiile de fezabilitate necesare nu au fost recepţionate de CNAIR, contractul pentru realizarea acestora fiind încheiat la termen, pe 15 august 2017. Compania a anunţat, însă, că de fapt ar fi reziliat contractul, iar SF-urile vor fi terminate cu sprijinul instituţiilor de stat. „Până la sfârşitul anului, CNAIR SA intenţionează să scoată la licitaţie şi documentaţiile pentru proiectarea şi execuţia loturilor 2, 3 şi 4 ale acestei autostrăzi, după ce, împreună cu Institutul Geologic Român, va pune la punct documentaţia premergătoare“, se arată într-un comunicat CNAIR.
 
citeste totul despre: