Black Friday la Satu Mare: reduceri de până la 70% la produse electronice şi IT

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Românii importă, fără să ezite, tot soiul de sărbători, sau simple evenimente din America: brand-ul ”America” se vinde foarte bine, şi în ţara noastră. Şi, dacă zicem că ”se vinde bine”, nu e nici mai mult, nici mai puţin, decât atât: americanii cunosc toate tainele marketing-ului. Promovarea unui astfel de brand, în aşa fel, încât să fie preluat internaţional, nu este o întâmplare. Un astfel de exemplu este Black Friday.

Black Friday, foarte popular printre americani. Nu e nimic magic, nimic întâmplător, sau specific doar lor: Black Friday este un eveniment artificial, bine construit, din punctul de vedere al efectelor financiare, în aşa fel încât să producă bani, foarte mulţi bani, în urma unor vânzări record. Fără ca asta să însemne că Black Friday este cea mai importantă zi de shopping: este sub ”Sâmbăta Crăciunului” (”Christmas Saturday”), când ”retailer”-ii vând cel mai mult în SUA. Cu Black Friday, se dă startul cumpărăturilor de Crăciun, peste Ocean.

Televiziunile, din toată lumea, arată imagini incredibile, cu americani dormind în corturi în faţa magazinelor, în noaptea dinaintea ”Black Friday”. Apoi cozi uriaşe la intrările magazinelor. Totuşi, e un altfel de ”călcat în picioare”, decât cel al concetăţenilor noştri, cu pretenţii europene, pe tigăile la preţ redus, de exemplu...

Cu ocazia Black Friday, retailer-ii americani vând produse foarte căutate la preţuri foarte reduse, este vorba de acele celebre ”doorbuster deals”. Iată un exemplu de reclamă, pentru unul dintre marii retaileri din SUA. Astfel de postere sosesc, atât în cutia poştală, cât şi în adresele de mail ale americanilor.

image

Foto: Reclamă oferte Black Friday, credit foto: blackfriday.com

Black Friday-ul american va fi week-endul viitor, deci românii îl ”sărbătoresc” mai repede.

De unde porneşte tradiţia Black Friday şi ce semnificaţii are?

În mod tradiţional, acest eveniment de shopping este conectat week-end-ului de Thanksgiving (n.r. Ziua Recunoştinţei, cea mai importantă sărbătoare de familie în Statele Unite, ce se celebrează, de fiecare dată, în ultima zi de joi a lunii noiembrie). După cum se observă în ”ad”-ul de mai sus, anul acesta, retailerii americani încep reducerile de Black Friday la orele 18.00, joi, 26 noiembrie. Ceea ce e o veste bună, atât pentru americani, cât şi global: cu toţii căutăm oferte cât mai bune, când facem cumpărături -  este deliciul societăţii de consum!

Cu toate acestea, denumirea de ”Black Friday” are o conotaţie negativă, iar tradiţia spune că denumirea are legătură cu o reacţie negativă a cetăţenilor din Philadelphia la traficul din zilele de după Ziua Recunoştinţei. Devenise obişnuinţă a poliţiştilor şi şoferilor să le denumească ”Vinerea neagră” şi ”Sâmbăta Neagră”, pe motiv de trafic infernal.

O astfel de gândire, categorisibilă negativ, era ineficientă economic, conform mentalităţii comerciale americane, aşa că oficialii oraşului Philadelphia au fost înştiinţaţi de retaileri că trebuie gândită o strategie care să susţină vânzările, nu să întristeze oamenii. Aşa, se pare, că denumirii ”Black Friday” (n.r. iniţial fusese ”Big Friday”) i-a fost ataşat un sens care să bine-dispună clienţii ce-şi încep luna de cumpărături de Crăciun, imediat după Thanksgiving.

image

Foto: Clienţi ai magazinelor de retail din Satu Mare, credit foto: Cerasel Cuteanu

Ce impact are Black Friday asupra business-ului de ”retail” în Satu Mare

Am discutat cu Hudak Szolt, director adjunct la un magazin de retail de electronice şi IT: ”De Black Friday, avem cele mai bune vânzări din an - cresc de 4-5 ori. In unele zile, anul trecut, am avut vînzări, chiar de 10 ori mai mari decât într-o zi obişnuită. Ca atare, noi am început reducerile deja şi le menţinem, şi săptămâna viitoare”.

Iată că retail-business-ul românesc s-a adaptat la capitalismul de tip american: deci este Black Friday toată luna, ce rost ar avea să nu încurajezi românii să cumpere?! Totuşi, susţine Hudak, ”week-endul acesta vom avea cele mai importante reduceri”.

Şi clienţii par mulţumiţi: am discutat cu unul dintre aceştia, lângă un raft cu încărcătoare mobile de telefon: reducere de la 110 lei, la 65, părea mulţumit. Ca atare, simbolul american al ”Black Friday” a fost importat cu succes de mediul privat.

Pe când importăm şi talentul politic al congressman-ilor americani?

Mai puteţi citi:

Sfaturi pentru cumpărături mai sigure de Black Friday 2015

Satu Mare



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite