Oradea: Special/Interviu/ E.S. Petr Dokladal: Dacia, European Drinks și Digi TV, produse românești pe piața cehă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Oradea: Special/Interviu/ E.S. Petr Dokladal: Dacia, European Drinks și Digi TV, produse românești pe piața cehă
Oradea: Special/Interviu/ E.S. Petr Dokladal: Dacia, European Drinks și Digi TV, produse românești pe piața cehă

E.S. Petr Dokladal, Ambasadorul Republicii Cehe în România, a vizitat astăzi Oradea, cu ocazia „Zilei întreprinzătorului ceh”. Adevărul de Seară, ediția de Oradea, vă prezintă părerea acestuia despre oamenii de afaceri români, în general și cei din Bihor, în particular, printr-un interviu despre relațiile economice dintre Republica Cehă și România. Excelența Sa este de trei ani în România.

ADS: Care sunt similitudinile și diferențele dintre întreprinzătorii cehi și cei români?
E.S. Petr Dokladal: Întreprinzătorii cehi sunt mai puternici din punct de vedere economic, pentru că transformările economice au început în Republica Cehă încă din anii 1990. Avem firme cu capital mediu puternic, pentru care Republica Cehă a început să fie prea mică, extinzându-și activitatea în străinătate. Exportăm mult în Polonia și Slovacia și, mai nou, în România și Bulgaria. România este un partener important pentru noi, fiindcă reprezintă o piață cu potențial mare.

ADS: Cum percepeți întreprinzătorii bihoreni?
E.S. Petr Dokladal: Am senzația că firmele din România, în general, se tem să investească în străinătate, să se extindă. Cu toate acestea, am observat că, din punct de vedere comercial, ambele țări au avut rezultate bune, până anul trecut. În 2008 exportul firmelor cehe în România a fost mai mare decât exportul producătorilor români, în Cehia.

ADS: Ce produse românești sunt populare în Republica Cehă?
E.S. Petr Dokladal: „Dacia” este primul loc. Din România mai cumpărăm fier, oțel și cazane. Începem să importăm semnificativ produse alimentare, în special de la European Drinks.  De asemenea producția românească de textile, mobilier și încălțăminte este atractivă pentru piața din Cehia.

ADS: Cum ar trebui să se schimbe întreprinzătorul din România, pentru a se dezvolta în străinătate?
E.S. Petr Dokladal: Întreprinzătorul român ar trebui să aibă mai mult curaj, să investească în Cehia. Trebuie să aibă în vedere că avem o poziție bună în Uniunea Europeană, din punct de vedere al logisticii, și sunt condiții bune de export în Germania și Austria. Unul dintre primele exemple de investiție românească în Cehia, este cel al Digi TV.

ADS: Care este ideea care stă la baza organizării „Zilei întreprinzătorului ceh”, la Oradea?
E.S. Petr Dokladal: Pentru noi este foarte important să ne îndreptăm atenția asupra regiunilor, pentru ca relațiile dintre cele două țări să nu se limiteze la nivel de capitale. Întâlnirile precum cele din astăzi reprezintă puncte importante din activitatea mea de ambasador. Anul trecut am organizat astfel de zile la Arad și la Reșița, iar în urmă cu doi ani, la Iași și la Timișoara.

ADS: Ce ar putea învăța întreprinzătorii români de la cei cehi?
E.S. Petr Dokladal: Un avantaj interesant pentru românii care colaborează cu firme din Republica Cehă îl reprezintă experiența pe care acestea din urmă o au în materie de absorbție de finanțări europene, având în vedere că noi suntem membri ai Uniunii Europene de mai mulți ani. Și la noi, în primii ani, absorbția fondurilor a fost de circa 20%, iar acum, în 2009, este de 90%.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite