Iaşi: Portret/ Adrian Crengăniş: asul tramvaielor în miniatură

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dintr-o pasiune pentru tramvaie pe care o are din adolescenţă, Adrian a ajuns să realizeze cu fidelitate machete ale mijloacelor de transport din Iaşi.

Adrian şi-a manifestat o afinitate o pentru tramvaie încă din perioada copilăriei. „Bunicul mă plimba mult cu tramvaiul, iar tata obişnuia să-mi facă schiţe. Scânteia s-a aprins în 1998, când la Iaşi au fost aduse primele tramvaie de tip Tatra T4D din Halle, Germania. Am ieşit într-o zi de la ore şi am văzut un tramvai deosebit, cu pantograf asimetric, cum nu mai era până atunci în Iaşi. Am urcat în acel tramvai şi am mers patru ore cu el“, îşi aminteşte Adrian.

A făcut peste 40 de machete
În acelaşi an, tânărul a decis să îmbine pasiunea pentru tramvaie cu ceva practic. Fiind elev la specializarea Arhitectură la Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi“, Adrian s-a decis să facă macheta tramvaiului său favorit. „Am fost în depoul RATP şi am măsurat un tramvai, am făcut schiţe şi am trecut la lucru. Pentru materiale am ales cartonul, autocolant din PVC. La pantograf folosesc şuviţe de plastic şi sârmă oţelită. Pentru decupaje am o trusă de cutter. Timpul mediu de muncă pentru o machetă la scară de 1:50 este de 60-80 de ore“, explică Adrian, care a făcut până acum peste 40 de machete, majoritatea după tramvaiele Tatra.

Când nu sunt în expoziţii, machetele lui Adrian pot fi văzute la sediul RATP Iaşi. Pentru prima dată în România, Adrian a organizat o expoziţie cu machete de tramvai la Galeriile Anticariat „Grumăzescu“. Până în prezent au mai avut loc opt astfel de evenimente. La muncă, ieşeanul îşi foloseşte abilităţile pentru a face la comandă machete arhitecturale, amenajări interioare la scară şi prezentări ale exterioarelor de clădiri. Cu toate acestea, macheta la care a muncit cel mai mult este tot a unui tramvai.


„Când s-a împlinit un secol de când tramvaiele circulă în Iaşi, a fost reabilitat vagonul de epocă AEG. Am muncit peste 200 de ore la o replică fidelă a acestuia, la o scară de 1:20“, spune Adrian. El nu a putut sta departe de tramvaie nici în ziua nunţii sale. „Am o soţie care mi-a înţeles pasiunea şi m-a sprijinit mereu. Aşa că am vorbit cu cei de la RATP şi anul trecut, în septembrie, mi-au dat un tramvai ST11 din depoul Dacia. Am făcut prima cununie civilă din ţară în tramvai lângă Gara Nicolina. Am făcut o mică recepţie în tramvai pe traseul Baza 3-Podu Roş-Canta-Dacia şi am întârziat 40 de minute la biserică“, îşi aminteşte Adrian.

întrebări şi răspunsuri
De ce este Tatra tramvaiul tău favorit?
Cred că datorită formei sale futuristic-aerodinamică. Am fost în depou unde m-am uitat în detaliu la ele, am studiat documentaţia pe internet şi este cel mai bun tramvai care a mers vreodată în România, cu mult peste orice vagon care s-a făcut vreodată la noi în ţară.
Ce-ţi propui să faci în viitor?
În străinătate există un cult al modelismului transportului feroviar, dar la noi mai are mult de crescut. Din acest motiv vreau să fac un club de modelism feroviar, cu un atelier pentru copii. Îmi pare rău că tramvaiul, care este de 113 ani la Iaşi, nu este pus în valoare ca simbol istoric, motiv pentru care aş vrea să fac un muzeu al tramvaiului la Iaşi.

ce-i place
Alte pasiuni ale lui Adrian includ fotografia şi călătoria cu trenul. „Trebuie să recunosc că nimeni nu face o cafea la fel de bună cum o face soţia mea. În ceea ce priveşte muzica, sunt fan declarat al muzicii rock, plecând de la Manowar şi Judas Priest până la stilurile mai nordice“, explică tânărul.

ce nu-i place
Îmi place mult să merg cu mijloacele de transport în comun, motiv pentru care chiar nu-i suport pe cei care nu respectă minimele norme de igienă personală şi normele de civilizaţie din trafic. Am fost prins în mai multe oraşe din Europa şi nu ai să vezi cablurile de pe stâlpi cum atârnă ca la noi“, spune Adrian.

profil
născut. 12 aprilie 1982, Dorohoi.
studii. Şcoala postliceală, Colegiul „Asachi“ din Iaşi.
familie. Este căsătorit.

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite