Cum întreţinem eficient sistemul de aer condiţionat al maşinii. Ce riscaţi dacă folosiţi ulei universal pentru compresor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Majoritatea maşinilor sunt dotate în prezent cu sisteme de aer condiţionat, însă nu multă lume ştie că, pentru a funcţiona, instalaţia are nevoie de un ulei special. Cea mai frecventă eroare care apare în timpul instalării şi întreţinerii instalaţiei de aer condiţionat este alegerea gresită a uleiului pentru compresor.

Mulţi proprietari de autoturisme trăiesc cu impresia că este suficient doar să cureţe periodic instalaţia de aer condiţionat a maşinii şi să o alimenteze cu freon, atunci când este cazul. În bună parte, aşa este, dar mai este un lucru de care e musai să ţină cont: uleiul de compresor. Acesta trebuie să aibă capacitate de lubrefiere, vâscozitate şi miscibilitate corecte, în raport de agentul frigorific folosit în instalaţia de aer condiţionat. Compresorul este practic inima sistemului de aer condiţionat.

Când apăr defecţiuni la compresor, acestea se pot dovedi costisitoare şi greu de reparat. Tocmai de aceea, cunoaşterea cauzelor uzuale ale avarierii compresorului este importantă atât pentru şoferi, cât şi pentru mecanici.

Feriţi-vă de uleiul universal!

Cererile în garanţie ce vizează compresoarele de aer condiţionat (A/C) , indică faptul că în 25% din cazuri, service-urile nu au utilizat uleiul de compresor corect. Utilizarea de uleiuri necorespunzătoare, precum uleiurile universale sau amestecurile de uleiuri, duc inevitabil la blocaje şi avarii, fiind a două cea mai frecventă cauză de avariere a compresorului de aer condiţionat.

Uleiurile universale, preferate de cele mai multe ori de atelierele auto, sunt uleiuri PAO (polialfaolefine), a căror capacitate de lubrifiere, vâscozitate şi solubilitate fată de agentul frigorific sunt diferite de cele ale uleiurilor sintetice PAG (care conţin polialchilenglicoli).

”Vâscozitatea diferită înseamnă formarea unei pelicule de ulei mai subţiri între cilindru şi piston, iar solubilitatea redusă fată de agentul frigorific determină circularea insuficientă a uleiului, reducând astfel lubrifierea şi răcind compresorul. Cel mai probabil, acestea vor cauza blocarea compresorului, reducând durata de de viată a acestuia”, explică Marcel Boghian, inginer auto.

Pentru a identifica tipul de ulei corespunzător pentru maşina dumneavoastră, consultaţi întotdeauna eticheta de identificare a compresorului. Această este aplicată pe partea din spate sau laterală a compresorului. Eticheta nouă vă indică şi cantitatea de ulei disponibilă în noul compresor. În unele cazuri, aceasta poate diferi de specificaţiile vehiculului, prin urmare este foarte important să verificaţi întotdeauna datele furnizate de producătorul auto.

 Asiguraţi-vă că utilizaţi cantitatea optimă de ulei

Cantitatea de ulei necesară pentru un sistem standard de aer condiţionat depinde de tipul compresorului şi de construcţia instalaţiei, şi se calculează în funcţie de această combinaţie. ”Prea mult sau prea puţin ulei poate reduce durata de viată a compresorului şi poate influenţa performanţa de răcire a sistemului”, detaliază inginerul Marcel Boghian.

Vă prezentăm mai jos două exemple de distribuire a uleiului în sistemul de aer condiţionat (valori de referinţă variabile în funcţie de temperatura externă şi sarcina motorului).

1. După recuperarea agentului frigorific: La îndepărtarea agentului frigorific (freon), se va extrage şi o parte din cantitatea de ulei din compresor, evacuându-se din sistem împreună cu agentul frigorific. Este esenţial ca volumul uleiului care este extras din instalaţia de aer condiţionat să fie măsurat cu precizie. Cantitatea extrasă va fi adăugată în sistem când se face completarea cu agent frigorific.

2. După demontarea compresorului vechi: Scurgeţi uleiul din compresor şi măsurati cantitatea. Consultaţi instrucţiunile de utilizare ale compresorului pentru a executa corect procedura de scurgere a uleiului.

Sfaturi de instalare a compresorului

Dacă sistemul de aer condiţionat a fost spălat cu agent frigorific, trebuie să faceţi următoarele lucruri. În marea majoritate a cazurilor, compresoarele  originale sunt livrate cu cantitatea corectă de ulei pentru tot sistemul şi pot fi instalate direct.  Rotiţi compresorul în mână pe toate părtile pentru a distribui uleiul uniform. Astfel se pot preveni defecţiunile când compresorul începe să se mişte la pornire. Toate aceste operaţiuni sunt cât se poate de simple şi pot fi realizate de orice şofer.

Pentru unele aplicaţii este necesară completarea cu ulei. De exemplu, în cazul maşinilor unde există un singur cod pentru sistemele Single şi Dual ale evaporatorului sau când cantitatea de ulei din noul compresor diferă de specificaţiile vehiculului. ”Verificaţi întotdeauna datele furnizate de producătorul auto pentru a confirma cantitatea optimă de ulei. Nu adăugati niciodată uleiul direct în compresor, ci în condensator, filtrul uscător sau al doilea ciclu al evaporatorului”, precizează inginerul Marcel Boghian.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite