Cum să eviţi să fii ţepuit la cumpărarea unei maşini. Ce defecte poţi trece cu vederea
0Mulţi români ajung în situaţia de a fi înşelaţi de vânzătorii de maşini, care ştiu să speculeze foarte bine lipsa de cunoştinţe în domeniu a acestora. Vă prezentăm în acest material câteva informaţii pe care este bine să le ştiţi, astfel încât să dejucaţi planurile samsarilor de a vă păcăli dacă maşina are probleme tehnice.
Primul sfat pe care este bine să îl aveţi în vedere este să nu cumpăraţi o maşină sau să negociaţi preţul acesteia până când nu aveţi toate documentele autoturismului.
Este vorba de cartea de identificare a maşinii, talonul, asigurarea (poţi aruncă o privire, orientativ, şi peste RCA, deoarece, uneori, clasa Bonus/Malus îţi poate da o informaţie interesantă, spre exemplu dacă maşina este în ţară de mai mult timp şi este deja înmatriculată) şi certificatul fiscal de la primăria de care aparţine vânzătorul.
Nu omiteţi să aruncaţi o privire şi pe cartea de identitate a maşinii, unde vânzătorul trebuie să fie trecut ca proprietar al maşinii, acelaşi lucru fiind valabil şi pentru cartea de identificare a maşinii.
”Se poate accepta ca un membru al familiei vânzătorului să fie trecut în actele maşinii, cât timp acest membru al familiei participă la buna desfăşurare a procedurii de vânzare-cumpărare. Motivul este faptul că mulţi ţineri sub 30 de ani îşi înscriu maşina pe numele părinţilor sau altor membri ai familiei pentru a beneficia de o poliţă de asigurare RCA mai accesibilă din punct de vedere financiar”, explică Marcel Boghian, inginer auto.
Dacă maşina nu este mai veche de 3-4 ani, e de preferat ca vânzătorul să aibă şi facturile pentru piesele achiziţionate şi cele pentru manoperă şi service. Dacă maşina are ceva ani vechime, puteţi merge pe explicaţia vânzătorului, care poate argumenta că nu a mai păstrat toate actele sau a făcut service-ul la un atelier din cartier.
Într-o asemenea situaţie, va trebui să inspectaţi cu foarte multă atenţie autoturismul. Cert este că şi cartea service a maşinii se poate falsifica cu uşurinţă, dar şi facturile de achiziţie a unor piese şi cele de manoperă service.
Prin urmare, puteţi lua seria şi numărul de pe câteva facturi (preferabil pentru acele lucrări care sunt mai scumpe) şi apoi să încercaţi să verificaţi dacă acestea sunt reale chiar la emiţătorul facturilor. Va fi un plus de stres şi agitaţie, dar e calea cea mai sigură pentru a vă lămuri în legătură cu onestitatea vânzătorului.
Nu cumpăraţi autoturisme de la persoane care par dubioase sau sunt ”grăbite”
Dacă vânzătorul vă creează o stare de disconfort prin exprimare sau pare grăbit, agitat şi încearcă să vă forţeze în a face achiziţia maşinii, pur şi simplu abandonaţi discuţia. Probabil că mulţi dintre voi au auzit fraza “mai vor să vadă încă doi, trei maşina, trebuie să te decizi!” sau variaţii similare. Nu e benefic pentru tine să iei decizia de achiziţie sub presiune sau în grabă.
Verifică maşina la un service specializat
Dacă ai un service la care îţi întreţii maşina şi ai încredere în oamenii care lucrează acolo, poţi merge cu vânzătorul pentru a primi o părere autorizată de la mecanici. Dacă vrei să cumperi maşina din altă localitate sau alt judeţ, atunci poţi cere recomandări de mecanici sau service-uri pe forumurile de specialitate, dedicate mărcii auto pe care vrei să o achiziţionezi, sau poţi să cauţi un dealer oficial.
E de preferat să eviţi varianta vânzătorului, care poate veni cu propuneri de genul “am eu un mecanic” sau “ştiu un băiat, la un service”, pentru că s-ar putea ca verdictul acestora să fie unul foarte bun sau să spună că trebuie efectuate reparaţii minore, când în realitate lucrurile nu pot stau deloc aşa.
Dacă totuşi vrei să mergi pe acest drum, e bine să îi ceri mecanicului o hârtie ştampilată şi semnată, care îi atestă spusele. Asta pentru că oamenii trebuie să îşi asume responsabilitatea pentru ceea ce semnează, iar dacă refuză, atunci e un semn clar că părerea lor nu este tocmai onestă.
”În paralel, este recomandat să faci nişte verificări uzuale: scurgeri de ulei la motor sau în zona amortizoarelor, urme de rugină, reparaţii pe caroserie, plasticele din spatele aripilor sau din barele faţă şi spate, martorii din bord ”, precizează inginerul Marcel Boghian. Îţi vom da câteva exemple, ca să înţelegi foarte bine cum stau lucrurile.
Exemplul 1: Când maşina este ridicată pe cric, vei inspecta vizual scuturile, apărătorile de plastic şi şuruburile / clemele cu care sunt prinse acestea. Dacă au fost desfăcute pentru mici reparaţii, vor fi puse la loc aproape în poziţie identică. Dacă maşina a fost implicată într-un accident, atunci apărătorile din plastic fie nu au mai fost puse la loc (uneori sunt scumpe, iar cei care le “repară” încearcă să reducă cât mai mult costurile), fie au fost puse plastice de altă nuanţă / calitate, fie în loc de cleme au fost folosite şuruburi sau “şoricei” (bandă de prindere zimţată) de plastic.
Exemplul 2: apasă toate butoanele existente în bord şi testează-le pentru a le verifica funcţionalitatea. De pildă, încălzirea în scaune sau instalaţia de ventilare / climatizare. Un alt exerciţiu interesant este introducerea cheii în contact şi urmărirea cu atenţie a martorilor din bord care se aprind. Dacă ţi se pare că e ceva ciudat sau că unii martori ar trebui să se aprindă şi nu se întâmplă asta, cere o părere suplimentară (poate chiar la un mecanic sau pe forumurile dedicate mărcii) sau evită achiziţia maşinii. Dezactivarea martorilor din bord este o acţiune foarte simplu de efectuat de către un mecanic sau electrician auto şi ea reprezintă un indiciu că poate exista un defect la maşină, posibil unul chiar foarte grav şi costisitor de remediat.
Ce vreţi să faceţi cu maşina şi cât de des o folosiţi
Există şi unele probleme ale maşinii pe care dorim să o achiziţionam ce pot fi trecute cu vederea din diverse motive, ele variind de la cumpărător la cumpărător. Astfel, dacă maşina e mai veche şi intenţionaţi să o cumpăraţi pentru a o folosi doar un an sau doi, puteţi fi tentat să treceţi peste faptul că se observă mici urme de rugină deasupra aripilor. Exemplele sunt, din nou, edificatoare.
Exemplul 1: Vreţi să achiziţionaţi o maşină de teren. Evident, veţi căuta un 4×4, şi vă puteţi gândi eventual chiar şi la diferite modificări pe care vreţi să i le aduceţi, precum înălţarea, probabil şi un set de anvelope dedicate ieşirilor în teren.
”În acest caz, setul de anvelope prezent pe maşină la vânzare are importanţă mai mică, la fel şi urmele de rugină pe aripi, pentru că cel mai probabil maşina urmează să mai sufere şi alte modificări în viitorul apropiat. În schimb, buna funcţionare a motorului sau a reductorului sunt aspecte peste care nu se poate trece”, explică inginerul Marcel Boghian.
Exemplul 2: Vreţi să cumpăraţi o maşină pentru oraş. Vă veţi orienta către o maşină cu un consum cât mai mic de carburant, dar şi la consumabile, iar aerul condiţionat e musai să fie funcţional. Dacă nu ieşiţi cu maşina în oraş decât de câteva ori pe lună, nu puteţi trece de la un motor de 1.2 la unul de 2.0 sau direct pe o cutie manuală.
În schimb, puteţi trece cu vederea faptul că maşina e în două uşi şi nu în patru, că macaraua de la geamul din dreapta nu mai funcţionează sau că butonul de deschidere a portbagajului din interior nu mai merge şi urmează să le înlocuit, ori că maşina are zgârieturi pe aripile laterale. Totul se va reduce întotdeuna la ce doriţi să faceţi cu maşina pe care vreţi să o cumpăraţi şi cât de des o veţi folosi.