Oraşul din România unde toate trecerile de pietoni nesemaforizate vor fi iluminate cu sisteme LED şi senzori de mişcare

Oraşul din România unde toate trecerile de pietoni nesemaforizate vor fi iluminate cu sisteme LED şi senzori de mişcare

Trecere de pietoni iluminată  FOTO brasoromania.net

Peste 600 de treceri de pietoni nesemaforizate vor fi luminate în cadrul proiectului pentru a reduce riscul producerii de accidente rutiere.

Ştiri pe aceeaşi temă

Proiectul de iluminare a trecerilor de pietoni nesemaforizate din Cluj-Napoca a fost aprobat în şedinţa de Consiliul Local din 5 septembrie (potrivit minutei şedinţei de CL şi înregistrării disponibile pe canalul de Youtube al administraţiei clujene) şi, potrivit reprezentanţilor Biroului de Presă al administraţiei clujene, a fost demarată procedura de achiziţie.

Se va realiza un studiu de fezabilitate care să stabilească clar cum se va face luminarea trecerilor de pietoni, iar apoi se va organiza licitaţia.

Argumentare

„Statisticile arată că, peste tot în lume, zonele cu treceri de pietoni prezintă un risc crescut de accidente rutiere atât pe timp de zi, cât şi pe timp de noapte. Adesea, conducătorul auto nu cunoaşte traseul pentru a identifica cu uşurinţă zona în care intră în contact cu pietonii. Locul în care pietonii traversează strada trebuie să fie foarte vizibil pentru şofer atât pe timpul zilei, cât şi pe timpul nopţii.

Au fost efectuate nenumărate studii privind trecerile de pietoni şi concluzia a fost unanimă: realizarea unui iluminat adecvat pe timpul nopţii îmbunătăţeşte în mod cert vizibilitatea şi siguranţa participanţilor la trafic. Reduderea numărului de accidente se datorează în principal apariţiei iluminatului deoarece rata lor de producere pe timpul zilei a rămas neschimbată“, se precizează în preambului caietului de sarcini publicat de Primăria Cluj-Napoca pe site.

Studiul va stabili de stâlpi e nevoie pentru cele 639 de treceri de pietoni nesemaforizate (lista fiind publicată de administraţia clujeană pe site), de câţi senzori, corpuri de iluminat, tipul acestora, puterea necesară, amplasarea, dar şi modul de funcţionare. În caietul de sarcini întocmit şi postat pe site-ul administraţiei clujene se precizează că se doreşte ca atunci când trecerea de pietoni nu este folosită, iluminatului să fie scăzut la valorile minime, iar când senzorii detectează un pieton, toate LED-urile să funcţioneze în parametrii maximi.

„Soluţia propusă se bazează pe aparate de iluminat moderne de înaltă performanţă din punct de vedere energetic utilizând tehnologie LED, cu o durată de viaţă mai lungă, de circa 100.000 de ore de funcţionare, reducându-se astfel numărul de înlocuiri ale lămpilor şi costurilor aferente. Se vor monta senzori de ceaţă, ploaie, şi se va studia posibilitatea utilizării de energii regenerabile pentru alimentarea corpurilor de iluminat“, se mai arată în caietul de sarcini.

În Cluj-Napoca sunt 1.175 de străzi, potrivit nomenclatorului stradal din 2015 al administraţiei locale, iar 639 de treceri de pietoni sunt nesemaforizate.

Acest sistem de iluminare a trecerilor de pietoni nu e singular în ţară

În urmă cu doi ani, consilierul liberal Ioan Bîldea venea cu o propunere similară celei de acum a administraţiei locale, potrivit tnlcluj.ro:

„Redăm textul solicitării referitoare la urgentarea implementării propunerii de supra-iluminare a trecerilor de pietoni din oraş. Solicitarea a fost înregistrată cu numărul 157965/44/24.04.2015. Având în vedere că ne aflam în anul 2015 şi încă nu avem treceri de pietoni iluminate, solicit urgentarea implementării acestei propuneri de suprailuminare la nivelul întregului oraş.

Iluminarea corespunzătoare a trecerilor de pietoni pe timpul nopţii îmbunătăţeşte vizibilitatea şi siguranţa tuturor participanţilor la trafic.

Chiar dacă în ultimele săptămâni primăria a depus eforturi pentru a semnaliza corespunzător trecerile de pietoni cu marcaje pe carosabil, în multe locuri, noaptea, acestea sunt mai puţin vizibile pentru şoferi. Soluţia în această situaţie o reprezintă iluminarea trecerilor de pietoni. Nivelul de iluminare se va baza pe calcule luminohtenice specifice fiecărei situaţii în parte. Iluminarea se va realiza cu aparate de iluminat speciale montate înaintea trecerilor de pietoni, care pot asigura un contrast pozitiv maxim care să ducă la delimitarea trecerii de pietoni. Astfel, un pieton angajat pe trecerea de pietoni va putea fi observat de la o distanţă mai mare şi riscul unui accident va fi mult redus

Soluţia tehnică nu este nouă şi a fost avansată municipalităţii în scris de către un clujean, încă de acum aproape un an şi jumătate.

Răspunsul primăriei a fost: «Vom cuprinde în programele noastre de viitor propunerea înaintată şi vom avea în vedere organizarea unei licitaţii privind achiziţionarea echipamentelor specifice implementării tehnologiei prezentate, coroborat cu politicile existente la acest moment în domeniul sistematizării circulaţiei auto şi pietonale la nivelul municipiului Cluj-Napoca». Întrucât este o idee bună cred că este cazul să o punem cât mai repede în practică fără alte tergiversări“.

Postarea este însoţită de imaginea de mai jos, credit foto: tnlcluj.ro:

Potrivit acestuia, în judeţul Cluj – la Turda – şi în ţară mai există astfel de treceri de pietoni.

„Încercăm să le alimentăm şi cu panouri fotovoltaice, să vedem ce spune proiectantul“

City manager-ul oraşului Cluj-Napoca, Gheorghe Şurubaru, a declarat, pentru „Adevărul“, că proiectul tehnic va lămuri cum se va face luminarea, deşi el înclină spre iluminarea cu ajutorul stâlpilor, nu a LED-urilor puse în asfalt.

„Cel mai important e că dorim să obţinem o iluminare mult mai bună, cu sistem LED care în momentul în care trece pietonul să intensifice luminozitate, când nu sunt pietoni pe trecere să revină la iluminatul necesar în zona respectivă. Încercăm să le alimentăm şi cu panouri fotovoltaice, să vedem ce spune proiectantul“, afirmă acesta.

Şurubaru speră ca până la sfârşitul anului măcar două treceri de pietoni nesemaforizate să fie luminate. El a mai afirmat că se are în vedere ca în bugetul din 2018 să fie alocată suma de circa un milion de euro pentru iluminarea trecerilor de pietoni nesemaforizate.

Mai puteţi citi:

Primăria Cluj a declarat „război” caselor dărăpănate: impozitele se majorează cu 500%. Cum răspunde la acuzaţiile unei clujence

citeste totul despre: