Arhitecții despre București: Orașul care își sufocă locuitorii și care le-a ucis bucuria promenadei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ordinul Arhitecților din România, alături de Fundația Cărturești, trag un semnal de alarmă asupra urbanizării de prost gust a Capitalei. Atât specialiștii, cât și cei care iubesc orașul în care locuiesc, își propun resuscitarea arhitecturală a ceea ce a ajuns să fie un amestec nefericit.

Weekend-ul trecut, Fundaţia Cărtureşti şi Ordinul Arhitecţilor din România au organizat la Bucureşti, pe Strada Arthur Verona, a şaptea ediţie Street Delivery, un eveniment de urbanism, arhitectură şi arte, care îşi propune recuperarea peisajului urban de către pietoni şi comunitate.

Victimă a dezvoltării, în detrimentul confortului şi al calităţii vieţii, Bucureştiul a fost declarat cea mai poluată capitală europeană şi este un oraş din ce în ce mai puţin iubit de către pietoni, biciclişti şi toţi participanţii la trafic. În acelaşi timp, peisajul urban s-a deteriorat şi s-a înstrăinat de cetăţeni, devenind rezultatul exclusiv al unor proiecte oficiale şi al intervenţiei dezvoltatorilor imobiliari. 

Cetățenii, puși la tăcere

Comunitatea locală nu are niciun cuvânt de spus în modificarea orașului în care milioane de oameni își duc traiul zilnic. Nu există un dialog real cu autoritățile şi nu este permisă implicarea entităţilor care pot negocia armonizarea ambientală. Cetățenii de rând nu au dreptul de a influenţa calitatea spaţiului public. În foarte multe zone, cu precădere în centrul oraşului, lipseşte coerenţa unor trasee pietonale, iar oamenii sunt privaţi de bucuria simplă a contemplării şi a plimbării.

Promenada, un alt gen de relație cu orașul

Proiectul Street Delivery a apărut ca o formă de rezistenţă. „Street Delivery a început prin mici exerciţii legate de detalii, de parcelare, clădire, marginea străzii, gard, resturi de pavaje şi grădini, pentru ca, după aceea, prin întâlniri succesive, să ajungem la concluzia că o bună vecinătate şi interesul comun ar putea să genereze ideea de traseu cultural. Nu am pornit, cum se întâmplă de obicei, de la o comandă publică, ci de la iniţiativa particulară şi nevoia agregării vecinătăţilor unui cartier. Scopul a fost să reîntregim Strada Arthur Verona, traversând Bulevardul Magheru, (pentru că ea, de fapt începe dincolo de acesta) şi astfel, Parcul Grădina Icoanei  s-ar uni, printr-un traseu pietonal mai divers, mai sigur şi alternativ la căile de acces auto, cu Grădina Cişmigiu. Această promenadă ar prilejui un alt gen de relaţie cu oraşul, casele şi traficul, decât cele obişnuite; ai descoperi oportunităţi şi locuri pe care acum nici nu ne putem imagina că ar putea fi folosite. Există un beneficiu economic şi de confort urban, pe care poţi să-l descoperi în momentul când accepţi că pietonul şi drepturile celorlalte mijloace de deplasare sunt egale cu cele ale maşinilor.”, a explicat arhitectul Şerban Sturdza, preşedintele Fundaţie Pro Patrimonio.

Street Delivery a oferit, începând cu anul 2006, un cadru în care societatea civilă, artişti, arhitecţi, muzicieni, locuitori ai străzii şi toţi cei care doresc să se facă văzuţi şi auziţi să poată oferi o alternativă la felul în care este percepută locuirea oraşului. Proiectul își propune să accentueze o proiecţie pozitivă asupra potenţialului pe care încă îl are Bucureştiul, dar şi alte oraşe din România care se confruntă cu situaţii similare.

Pietonul, la fel de important șoferul

„Street Delivery este un exerciţiu de bucurie prin bună învecinare‟, crede Şerban Ţigănaş, preşedintele Ordinului Arhitecţilor din România. “Dacă ne referim la acest conflict, la suprapunerea dintre o stradă veche, pe care cetăţeanul putea să circule între Gădina Icoanei şi Ateneu, şi acest bulevard, care a însemnat modernizarea Bucureştiului la un moment dat, o ţesere asupra căreia se poate reveni, atunci se poate spune că proiectul nu este terminat, nu doar aici, pe Strada Pictor Verona, ci în tot oraşul. Este esenţa unui tip de acţiune care capătă forma unei reveniri periodice, un eveniment anual, un obicei care se reia, dar care de fapt vorbeşte  despre nişte lucruri care se pot întâmpla în fiecare zi, oriunde, oricând, legat de spaţiul public şi continuitatea spaţiului public. Pietonul este la fel de important ca automobilistul, în contextul în care înţelegem mobilitatea ca un deziderat şi o nevoie de a parcurge spaţiul şi de a putea să participăm la ceea ce oferă oraşul, care este o aglomerare de interese. Strada Arthur Verona este o stradă ca oricare alta, dar cei care locuiesc sau lucrează aici, Ordinul Arhitecţilor, Librăria Cărtureşti şi toţi ceilalţi care au înţeles să participe au deschis porţile şi au lansat o invitaţie către toţi vecinii, instituţii sau simpli locuitori, să ofere şi să primească ceva, să intre în acest joc. La fiecare ediţie, Street Delivery îşi propune să rezolve o problemă a cartierului, cât de mică, fie că e vorba de un trotuar care trebuie reparat, de un gard care trebuie refăcut de nişte meşteri, de monumente sau de piaţeta din faţa Bisericii Anglicane, lucruri care aduc calitate spaţiului urban”, a lămurit arhitectul.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite