FOTO Tone de deşeuri provenite de pe MSC Flaminia au ajuns la Brăila

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Depozitul unde se afla o parte din deseurile de pe nava Flaminia FOTO "Setcar" SA
Depozitul unde se afla o parte din deseurile de pe nava Flaminia FOTO "Setcar" SA

Firma „Setcar” SA Brăila a dus la un punct de lucru situat lângă oraşul dunărean nu mai puţin de 315,2 tone de zgură de pe nava incendiată. Intenţia firmei brăilene specializate în operaţiuni de decontaminare a fost să extragă fierul care mai poate fi valorificat.

Câteva sute de tone de deşeuri provenite de pe MSC Flaminia încă se mai află pe teritoriul României, lângă Brăila, într-un depozit al „Setcar” SA, una dintre firmele care au lucrat, anul trecut, la decontaminarea controversatei nave. Reziduurile au fost aduse la Brăila pentru a se extrage din ele oxidul de fier rezultat în urma topirii containerelor distruse de incendiul de la bordul navei. 

Separarea fierului de restul deşeurilor s-a făcut prin procedură magnetică, iar reziduurile rămase aşteaptă să fie expediate în Germania, unde există cel mai mare depozit subteran destinat „îngropării” substanţelor periculoase. „În momentul de faţă, în depozitul nostru există două loturi rezultate în urma separării magnetice. 

Un lot cu fier, pe care îl vom valorifica dacă rezultatele analizelor confirmă că nu este contaminat cu nicio substanţă toxică, şi un lot cu cenuşă. Pentru acesta din urmă, aşteptăm buletinele de laborator, pentru a stabili ce formulă de ambalare va fi adoptată, înainte de expedierea către Germania”, ne-a explicat Sandu Bălan, directorul comercial al „Setcar” SA Brăila.

În primăvara anului trecut, atunci când a fost adusă în România, pentru a fi reparată în cadrul Şantierului Naval din Mangalia al firmei „Daewoo”, nava MSC Flaminia – ce trecuse printr-un incendiu devastator - avea nevoie să fie decontaminată, înainte de a intra în lucru. Firma „Daewoo” a încredinţat operaţiunile de îndepărtare a deşeurilor unei asocieri formate din firmele româneşti „Setcar” Brăila, "Uni-Recycling" Bucureşti şi "Glar Construct", din Prahova. Contractul iniţial a prevăzut decontaminarea a circa 8.000 tone de resturi metalice. Era vorba, practic, despre containerele şi compartimentele navei afectate de incendiul de la bord şi explozia care a urmat.

„Setcar” Brăila se plânge că a ieşit în pierdere

Firmele româneşti au reuşit să prelucreze doar o parte din resturile metalice, deoarece, după ce au constatat că li s-au oferit date eronate despre cantitatea exactă de deşeuri existente la bord, autorităţile de mediu au somat nava să părăsească teritoriul românesc şi să continue operaţiunile de decontaminare în altă ţară.

„Noi ne pregătisem foarte bine pentru a putea face faţă acelui contract. Am investit în instalaţii performante, am asigurat forţa de muncă necesară, astfel încât să ne facem treaba foarte eficient. Din păcate, felul cum s-a derulat lucrurile a făcut ca această afacere să se termine în pierdere pentru noi”, declară directorul comercial al „Setcar” Sandu Bălan. Până la urmă, din cele 8.000 tone de fier pe care ar fi trebuit să le decontamineze, „Setcar” şi asociaţii săi au finalizat doar 2.162,9 t, după care contractul s-a sistat. Nava a plecat către Danemarca, unde s-a găsit o firmă dispusă să continue operaţiunile de decontaminare. „Din punctul nostru de vedere, era bine dacă s-ar fi găsit o soluţie legală pentru a continua decontaminarea aici. Banii pe care i-au luat cei din Danemarca ar fi putut rămâne în România. Ca dotare şi competenţe puteam să facem fără probleme ceea ce au făcut ei acolo”, a mai declarat directorul comercial al „Setcar” SA.

În urma operaţiunilor de spălare a componentelor metalice extrase de pe Flaminia, operaţiuni efectuate pe o platformă amenajată în incinta portului Constanţa, „Setcar” SA a adus la punctul său de lucru de la Brăila cantitatea de 315,2 tone de zgură, pentru a extrage din aceasta resturile metalice ce ar putea fi valorificate ca fier vechi. Procedura s-a derulat pe parcursul lunilor noiembrie şi decembrie 2013, rezultând cele două loturi despre care vorbea directorul Bălan, unul de fier, şi unul de resturi ce trebuie îngropate definitiv în buncărul din Germania. Fierul extras prin procedeu magnetic ar reprezenta cam trei sferturi din cantitatea de 315,2 t de zgură.

Atât Garda de Mediu cât şi Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Brăila au verificat activitatea derulată de „Setcar” cu deşeurile de pe nava Flaminia, ambele instituţii ajungând la concluzia că firmei brăileane nu i se poate reproşa nimic, deoarece a respectat toate procedurile prevăzute de lege şi nu a pus în pericol mediul înconjurător.

Brăila



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite