Maşinile zburătoare, gata de decolare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Terrafugia Transition atinge 172 km/h în aer
Terrafugia Transition atinge 172 km/h în aer

O companie din SUA şi una din Olanda au proiectat şi testat de curând două automobile capabile să zboare.

Visul oamenilor de a pleca de acasă într-o maşină zburătoare, un aparat care să îmbine confortul automobilului şi viteza avioanelor, este pe cale de a se realiza prin două proiecte dezvoltate unul în SUA, iar celălalt în Olanda.

Terrafugia Transition este mai mult un avion decât o maşină, deoarece pe şosea trebuie să-şi poarte aripile pe lângă caroserie, necâştigând un plus la capitolul design. Proiectul a început în 2006, iar pe 23 martie a avut testul final. Maşina americanilor a pornit de pe un aeroport şi a zburat timp de opt minute.

În Olanda, un proiect lansat în 2004 a ajuns la maturitate. PAL-V este  un autogir, o aeronavă mai grea decât aerul, care funcţionează cu ajutorul elicelor, purtând şi denumirea de girocopter.

Maşina Pal-V funcţionează ca un elicopter   Foto: Pal-V

Rabat de la calitate

Transition câştigă în faţa rivalilor europeni prin faptul că are două locuri, dar, fiind asemănător unui avion, are nevoie de o pistă de lansare lungă. Odată rezolvată această problemă, aeronava zboară la o înălţime de 426 de metri, vreme de 787 de kilometri. Preţul final este de 208.000 de euro, iar producătorul susţine că au fost făcute deja 100 de precomenzi în valoare de 8.000 de euro fiecare.

Problemele lui Transition nu se opresc aici. Pentru a putea realiza maşinăria în parametri corecţi, producătorii au avut nevoie de autorizaţii speciale din partea Guvernului american, din cauza unor modificări sub limita admisă legal care trebuiau aduse. Astfel, cauciucurile şi parbrizul sunt mai subţiri decât ar trebui în mod normal, pentru a păstra masa scăzută, iar pe şosea, maşina nu are control electronic al stabilităţii. Faptul că are o viteză maximă de peste 100 de kilometri la oră nu este încurajator.

Autostrăzi digitale

PAL-V este vehiculul mai arătos, deşi pe şosea cele trei roţi ar putea deveni o problemă. În plus, transformarea din maşină în girocopter nu se produce instantaneu, ca într-un film „science fiction", ci după oprirea vehiculului, proces ce durează aproximativ 10 minute. Aparatul a fost proiectat să zboare la altitudini de sub 1.200 de metri, pentru 1.200 de kilometri, care nu necesită autorizaţie de zbor.

Maşinile zburătoare vor putea fi controlate cu uşurinţă. Pentru amândouă este nevoie de 20-30 de ore de instructaj în pilotaj, iar pe viitor, guvernele din SUA şi Europa vor să creeze „autostrăzi digitale", controlate prin GPS, care să permită prestabilirea unor trasee.

Transition

- Viteză maximă (sol/aer):  105 km/h / 172 km/h
- Distanţă de decolare / aterizare:  565 de metri
- Preţul: 208.000 euro
- Consum (sol / aer):  7,14 litri la 100 de kilometri /  18 litri de benzină pe oră
- Dimensiuni: 2 metri înălţime, 2,3 metri lăţime şi 5,94 metri lungime.  Anvergura aripilor este de 8,08 de metri. 
- Capacitate: Două persoane (pilot şi pasager)

Pal-V

- Viteză maximă (sol/aer):  180 km/h, atât pe şosea, cât şi în aer
- Distanţă de decolare / aterizare:  165 de metri / 30 de metri
- Preţul: neprecizat
- Consum (sol / aer):  7,4 litri la 100 de kilometri /  36 litri de benzină pe oră
- Dimensiuni: 4 metri lungime, 1,6 metri lăţime şi 1,6 metri înălţime
- Capacitate: O singură persoană

Maşina Pal-V funcţionează ca un elicopter  p Foto: Pal-V
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite