Test drive - Peugeot 508

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Peugeot 508 1.6THP Allure                                             FOTO Alexandru Matei
Peugeot 508 1.6THP Allure                                             FOTO Alexandru Matei

Atunci când a fost lansat, în 2010, Peugeot 508 a venit ca o alternativă pentru două maşini ale constructorului din Sochaux, sedanul de clasă medie înlocuind pe piaţă atât modelul 407, cât şi limuzina 607. Întrucât în segmentul D au apărut versiuni îmbunătăţite ale rivalilor 508-ului, am vrut să vedem cum rezistă acesta la trei ani de la lansare, probabil cu puţin timp înainte ca francezii să prezinte un facelift.

Raportarea 508-ului la concurenţa din segment nu a fost singurul scop al testului nostru. Ne-am dorit să aflăm dacă toate problemele financiare pe care le traversează grupul PSA, din care Peugeot face parte, sunt o cauză directă a strategiilor de marketing deficitare sau pur şi simplu maşinile din Hexagon sunt depăşite de rivalii direcţi, cauza crizei acute pe care o traversează grupul fiind vânzările sub aşteptări.

Aşa că ne-am îndreptat în mod logic spre o clasă extrem de bine reprezentată în ţara noastră, aceea a limuzinelor medii, unde concurenţa extrem de acerbă nu lasă spaţiu nici măcar unei gămălii de ac. Tocmai de aceea am şi ales pentru test un 508, fiindcă vroiam să aflăm cum se raportează la VW Passat, Ford Mondeo, Mazda6 sau Honda Accord.

Design

Acest capitol a fost tratat cu o seriozitate tipic teutonă, esteticienii francezi reuşind să definească o siluetă total diferită faţă de modelele înlocuite, singurul element comun cu acestea fiind logo-ul constructorului din Hexagon. Trecând peste pseudoagresivitatea modelului 407 şi peste liniile unui 607 rămas pe piaţă mult prea mult timp, 508 s-a reîncarnat într-o formă foarte agreabilă, capabilă să dea bătăi de cap serioase concurenţei. Francezii şi-au amintit că au construit pe parcursul istoriei palate precum Versailles şi Luvru, aşa că s-au pus pe treabă şi au scos un 508 care eclipsează cu uşurinţă o parte din rivali, făcându-se remarcat fără prea mult efort.

Peugeot 508 7

Liniile curate şi simpliste ale maşinii se îmbină armonios, conturând o siluetă extrem de atrăgătoare, scoasă în evidenţă de jantele de 18 inci, de partea frontală dominată de o nouă imagine de brand, căreia i s-au alăturat o pereche de faruri adaptive cu xenon şi lumini de zi tip LED şi o parte dorsală care şochează prin formă, clasica bară spate fiind integrată în caroserie într-un mod surprinzător, dar plăcut.

Motor/ Transmisie

Sub capota limuzinei franceze găsim un propulsor cu origini franco-germane, unitatea THP de 1.6 litri fiind rezultatul unei colaborări fructuoase între grupul PSA şi BMW. Tocmai de aceea, motorul se remacă prin performanţe decente, în ciuda cilindreei destul de scăzute. Mai mult de-atât, implicarea inginerilor din Munchen în dezvoltarea acestuia îi asigură un background sigur din punct de vedere al fiabilităţii.

Puterea este suficientă pentru a desplasa maşina fără prea mare greutate, dar un motor mai solid s-ar fi descurcat cu siguranţă mai bine. Atât în direcţia performanţelor, cât şi a consumului. Benzinarul franco-teuton este rafinat şi transmite energia doar spre roţi, întrucât sunetul ajuns în habitaclu este aproape imperceptibil. Turat peste 4000 rpm, motorul devine un pic mai gutural, dar nu impresioneaza prin sound-ul agresiv. De fapt, unitatea de sub capotă nici nu-şi propune să impresioneze prin sportivitate. Ordinea priorităţilor este clară: confort, consum şi în cele din urmă sportivitate.

Transmisia manuală respectă aceeaşi ordine a priorităţilor, etajarea celor şase trepte impunând în mod clar un regim de condus lejer, fără accese subite de sportivitate. Cursa schimbătorului de viteze este uşor de manevrat, timoneria fiind aproape ideală pentru o maşină de gabaritul 508-ului. Cu toate acestea, sunt convins că facelift-ul ar putea aduce o cutie şi mai atent gândită, care să ţină pasul cu noii rivali din segment.

Peugeot 508 6

Consum

Capitolul consum trage în jos limuzina din Hexagon, întrucât singura situaţie în care am reuşit să obţinem valori decente a fost reprezentată de stilul de condus calm, poate mult prea calm. Pentru a ne apropia de valoarea de 7 l/100 km a trebuit să devenim adevăraţi maeştri ai acceleraţiei, singura soluţie pentru un consum decent fiind mângâierea cu delicateţe a pedalei direct legate la portofel.

Un condus în regim susţinut va răpi din rezervor aproximativ 8 litri pentru fiecare 100 km parcurşi, mediul urban crescând şi mai mult apetitul micului propulsor de sub capotă. În plus, consumul este afectat de lipsa unui sistem Start/Stop, care ar fi salvat cel puţin jumătate de litru în regim urban.

Ţinuta de drum

Comportamentul rutier al maşinii surprinde, poate chiar depăşeşte aşteptările. Cel puţin aşa s-a întâmplat în cazul nostru. Ne aşteptam la un comportament subvirator, ne aşteptam la un ruliu semnificativ pe viraje. Dar nu ne-a trecut în niciun moment prin cap ideea că francezii ar fi încercat să elimine aceste bile negre specifice unui şasiu tras de roţile faţă.

Platforma 508-ului s-a dovedit a fi echilibrată iar masa scăzută a motorului bine repartizată, întrucât am avut senzaţia că maşina are un comportament dinamic plăcut. Da, chiar aşa a fost. În ciuda unei direcţii servoasistate electric, ce întoarce foarte puţine informaţii în habitaclu, automobilul francez s-a remarcat pe drumurile virajate, stabilitatea asigurată de şasiul mare, specific limuzinelor de clasă medie şi de greutatea scăzută a propulsorului fiind demnă de un automobil cu mult mai scump.

Să nu vă imaginaţi că Peugeot a transformat 508 într-un devorator de serpentine. Nu. Dar a reuşit să-i imprime sedanului un comportament ce suprinde, mai ales în combinaţie cu micul THP de sub capotă. Am luat în calcul şi montarea unui propulsor capabil de mai mult de 156 CP, dar ne-am dat rapid seama că această manevră va impune o subvirare mai accentuată la schimb cu demaraje şi viteze de top mai bune.

Peugeot 508 24

Interior / Confort

Evoluţia 508-ului nu se rezumă doar la un exterior deosebit şi o parte mecanică reuşită, ci continuă şi în cabină, acolo unde fracezii au revenit la stilul avangardist specific. În ciuda culorilor parţial anoste, care lăsau impresia unui habitaclu proiectat de nemţi, formele conturate în Sochaux descriu o latinitate aparte, special gândită să combată funcţionalitatea rigidă specifică etalonului Volkswagen Passat cu un aer de neomodernism plăcut la atingere şi utilizare.

Materialele folosite în interior sunt plăcute la atingere, se îmbină delicat şi fără margini supărătoare, dar zonele ascunse simţului tactil suferă o scădere pe scara calităţii. Nu vă speriaţi, balanţa este puternic înclinată în favoarea materialelor plăcute, descoperirea celorlalte necesitând o sesiune prelungită de examinare a habitaclului.

Cadranele de bord respectă o schiţă simplistă, dar impresionează prin poziţionare şi atenţia la detalii. Neconvenţionalul tipic francezilor este alimentat de planşa de bord care alternează materiale precum inserţii cu aspect de fibra de carbon sau plastic lucios ce integrează o enormă porţie de tehnologie. Astfel, avem o consolă centrală dominată de ecranul navigaţiei, încadrat cu stil între cele două guri de ventilaţie centrale, avem o unitate de control a climatizării cu patru zone extrem de rafinată şi uşor de utilizat, iar pe tunelul central întâlnim controller-ul pentru sistemul multimedia şi navigaţie, alături de comenzile pentru scaunele încălzite. Uitasem probabil cea mai neaşteptată dotare de pe maşină: Heads-Up Display. Da, Peugeot oferă această opţiune pentru 508.

Nici confortul limuzinei nu a fost neglijat. Ba dimpotrivă, 508-ul sta bine la acest capitol. Aş îndrăzni chiar să afirm că păleşte doar în faţa C5-ului, în cazul în care acesta vine dotat cu suspensia pneumatică. Suspensia configurată de Peugeot filtrează foarte bine denivelările din asfalt la viteze medii şi mari, şocurile produse de abordarea cu viteze scăzute a gropilor trecând ceva mai uşor în habitaclu. O parte din acestea mai sunt absorbite şi de scaunele maşinii, extrem de plăcute, care te îmbie să fixezi cruise control-ul şi să conduci ore întregi pe autostradă. Asta dacă ai avea suficienţi kilometri de autostradă.

Peugeot 508 16

Încă un aspect pe care l-am remarcat cu plăcere a fost zgomotul pătruns în habitaclu, care s-a menţinunt la un nivel scăzut pe toată durata testului nostru. În afara unor sunete apărute la rularea cu anvelope de iarnă pe o autostradă uscată şi a clasicului zgomot creat de oglinzi la viteze mari, interiorul 508-ului este dominat de linişte.

Preţ

Odată începută, discuţia despre suma necesară achiziţionării unul 508 poate continua la nesfârşit. Noi vă vom oferi câteva cifre despre maşina testată iar decizia sau comentariile raportate acestei secţiuni vă revin în totalitate vouă. Pentru că şi decizia cumpărării unui autovehicul tot vouă vă aparţine.

Maşina de test a fost un 508 în echiparea Allure, ce are ca preţ de pornire valoarea de 27.143 euro cu TVA inclus. Opţionalele de pe maşină au costat 4.486 euro, dar au fost reprezentate de echipamente de top, înâlnite cu precădere în clasele superioare: aer condiţionat automat cu patru zone, navigaţie + heads-up display, faruri adaptive bi-xenon cu lumină de zi LED, funcţie de fază lungă automată (Smartbeam) şi jante din aliaj de 18 inci. În urma unui calcul sumar, adunând sumei iniţiale cei 387 euro cheltuiţi pe nuanţa Brun Guaranja şi eliminând discount-ul de 2.008 euro pe care îl oferă Peugeot, rămânem cu o maşină extrem de bine echipată care costă 30.008 euro.

Peugeot 508 3

Concluzii

Decizia Peugeot de a înlocui două maşini învechite şi depăşite din punct de vedere tehnologic cu modelul 508 a fost una extrem de bună. 508 se distinge în segmentul mediu datorită calităţilor reale pe care le posedă, în principal datorită gradului sporit de confort şi a design-ului deosebit, cărora li se adaugă componenta tehnică extrem de atent dezvoltată. Infuzia tehnologică suferită odată cu digitalizarea pieţei auto a crescut şi mai mult imaginea maşinii, însă încercarea francezilor de a acoperi două pieţe cu o singură umbrelă ar putea fi una din cauzele momentelor delicate pe care le traversează compania din Hexagon.

Vă rog să nu mă înţelegeţi greşit, nu dau vina pe 508, ci consider responsabilă strategia deficitară a francezilor. Limuzina din Sochaux este extrem de bine închegată şi face faţă oricărui concurent din segmentul D, însă problema apare odată cu raportarea aceleiaşi maşini la segmentul imediat superior.

Aici este problema. Publicului îi este greu să realizeze că versiunile de echipare Acces şi Active ţintesc segmentul mediu în timp ce Allure şi GT vor să treacă graniţa în segmentul mare. Viziunea francezilor s-a dovedit a fi una greşit implementată din punct de vedere temporal, clienţii alegând să învestească banii în modele care se disting în funcţie de clasă, atât ca formă cât şi ca preţ.

Lăsând la o parte tentativa mea de a raporta evoluţia vânzărilor grupului PSA la modelele disponibile, trebuie să recunosc faptul că Peugeot 508 m-a surprins plăcut şi că aştept cu nerăbdare facelift-ul acestui model. Sunt convins că rezolvarea problemelor actualei generaţii va transforma berlina din Hexagon într-o opţiune şi mai serioasă pentru piaţa limuzinelor de segment mediu din România, punând într-un real pericol dominaţia teutonă.

Fotografii: Alexandru Matei

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite