VIDEO Ruşii din zona unde a căzut meteoritul se tem de „microbi extratereştri“. Fenomenul Tunguska revine în memoria oamenilor

La Celiabinsk este încă  stare de urgenţă. Oamenii se tem să iasă din case pe motiv că ploaia de meteoriţi poate aduce microbi necunoscuţi şi periculoşi pentru om.

Militarii au descoperit un crater cu diametrul de aproape şase metri la locul în care se presupune că a căzut meteoritul – la Lacul Cebarkul, relatează un reprezentant al Districtului Militar Central. Nivelul de radiaţii în zonă este în limita normalului.

În momentul căderii s-a produs o explozie, în urma căreia în aproape 300 de clădiri din şase oraşe ale regiunii s-au spart geamurile şi s-au dărâmat alte elemente de construcţie. Peste 500 de persoane au fost rănite.Internauţii care au fost martori la ploaia de meteoriţi scriu faptul că au fost şocaţi de ceea ce au văzut.

„Parcă ar fi fost o secvenţă dintr-un film despre sfârşitul lumii. Nu ne-am aşteptat la aşa ceva. A fost groaznic”.„Am văzut când meteoritul a zburat pe cer şi s-a aprins. Lumina m-a orbit şi am avut impresia că o să iau foc. S-a făcut foarte cald”.

Haz de necaz: „Care este romanticul care a promis iubitei sale o stea de ziua Sf. Valentin?”.

Cu toate că multe persoane au fost rănite, internauţii nu-şi pierd optimismul şi glumesc pe seama celor întâmplate.Gluma cea mai populară este legată de Ziua Sfântului Valentin: „Care este romanticul care a promis iubitei sale o stea de ziua Sf. Valentin?”. „Pe cerul deasupra Celiabinskului a început campionatul mondial de Angry Birds”, a scris un alt internaut.

Putea fi chiar mai rău

Meteoritul căzut în regiunea Celiabinsk cântărea câteva zeci de tone, a declarat Serghei Smirnov, colaborator la Observatorul Astronomic Pulkovo.

„Este vorba de un bold foarte strălucitor, care s-a văzut foarte bine pe cerul de dimineaţă, cu o greutate destul de mare de probabil multe zeci de tone”, a spus Smirnov.

„În momentul căderii, în atmosferă un astfel de corp ceresc începe să se dezintegreze, să se rupă în bucăţi şi să prăbuşească cu o mare viteză”, a declarat Serghei Smirnov pentru Vocea Rusiei.

El a menţionat că fragmentele meteoritului vor ajuta cercetătorii să găsească răspunsuri la multe întrebări.

Obiecte cereşti au fost observate încă de miercuri în ţinuturile Ural şi Povoljie şi în Kazahstan. Cercetătorii au realizat acum că acestea  au fost fragmentele unui meteorit care a explodat în atmosferă.

Potrivit estimărilor Academiei Ruse de Ştiinţe, meteroritul a avut un dimetru de câţiva metri, a cântărit circa 10 tone şi s-a apropiat de Pământ cu o viteză de 10-15 kilometri pe secundă.
El s-a dezintegrat în fragmente mici în straturile inferioare ale atmosferei. Oamenii de ştiinţă consideră că datorită acestui fapt au fost evitate victime şi distrugeri puternice.

Martorii relatează că cerul a fost luminat de o lumină puternică, apoi s-a auzit o explozie şi pe cer a apărut o sferă luminoasă care a lăsat în urma sa o dâră albă groasă. Suflul exploziei a spart ferestrele multor clădiri. Fragmente de meteorit au distrus parţial zidul şi acoperişul unei uzine din Ural. Au fost deteriorate linii de înaltă tensiune. Peste 500 de oameni au apelat la ajutorul medicilor, majoritatea lor au tăieturi şi vânătăi.

Omenirea nu are încă o „plasă de meteoriţi“

Dacă meteoritul ar fi fost mai mare, ar fi fost mult mai multe victime şi distrugeri. Am avut noroc, este de părere Dmitri Vibe, expert la Institutul de Astronomie.

„Sistemul Solar este plin de substanţe. Pe lângă planete există corpuri mult mai mici, dimensiunile lor pot atinge sute de kilometri şi doar câţiva metri. Evident că aceste obiecte se ciocnesc din când în când şi cu alte planete, printre care şi cu Pământul. Atunci când un asemenea corp pătrunde în atmosfera Pământului, viteza lui este foarte mare, de câţiva zeci de kilometri pe secundă.

Atmosfera joacă rol de frână, se încălzeşte foarte puternic, începe să se evapore, se eliberează un volum foarte mare de energie. Dacă obiectul nu este de dimensiuni mari, el poate să se dezintegreze complet, de pe Pământ un asemenea proces seamănă cu o explozie. Fragmentele care au rămas după trecerea prin atmosferă cad şi din acest moment ele, de fapt, încep să se numească meteoriţi”.

Omenirea nu a învăţat să prevină căderea meteoriţilor. În diferite ţări, printre care şi Rusia, funcţionează sisteme de monitorizare a corpurilor cereşti, însă ele nu sunt îndeajuns dezvoltate, menţionează astronomul Oleg Malkov, citat de Vocea Rusiei.

„Este un subiect destul de serios care trebuie să fie examinată la nivel înalt. În cadrul ONU există un grup de lucru care se ocupă de această problemă. El funcţionează de cinci ani. Statele Unite construiesc telescoape speciale pentru asemenea observaţii. Mă mir că specialiştii americani nu ne-au avertizat, însă cred că nu l-au observat, pentru că asteroidul venea din direcţia Soarelui, iar pentru noi aceasta este o zonă moartă.

Este nevoie de instrumente costisitoare plasate în spaţiu cu ajutorul cărora Soarele să fie observat din zonele care nu se văd de pe Pământ”.

Pentru crearea unui sistem de avertizare şi prevenirea apropierii periculoase cu Pământul a unor obiecte de origine extraterestră este nevoie de cooperarea dintre marile puteri. Evenimentele din Ural confirmă actualitatea acestei iniţiative, a declarat vineri vicepremierul rus, Dmitri Rogozin.

Potrivit informaţiilor celulei de criză, meteoritul a căzut într-un lac la o distanţă de 1 kilometru de oraşul Cebarkul din regiunea Celiabinsk. În prezent lucrează 20.000 de angajaţi din serviciul de salvare. Ei stabilesc distrugerile şi caută fragmente ale meteoritului, un material foarte valoros pentru savanţi.

„Fenomenul Tunguska“ revine în atenţie

Evenimentul de astăzi readuce în memoria oamenilor enigma „fenomenului Tunguska“. Anul trecut. în revista Uniunii Americane de Geofizică „Geochemistry, Geophysics, Geosystems“ s-a publicat o relatare a unui grup de geologi italieni care au afirmat că au găsit, în sfârşit, ceva care seamănă foarte mult cu un fragment din cunoscutul meteorit Tunguska.

Echipa italiană, condusă de Luca Gasperini de la Institutul de Cercetări Marine din Bologne, lucrează de mulţi ani în zona în care a căzut meteoritul. Acum câţiva ani, ei au reiterat ipoteza, conform căreia, Lacul Cheko, aflat la 8 km de presupusul epicentru al exploziei, reprezintă un crater de meteorit. Acum, cercetând fundul acestui lac în formă de con cu ajutorul scanării seismice şi magnetice, ei au descoperit în centrul un fragment mare de piatră, care, potrivit lor, reprezintă o bucată din meteoritul Tunguska. El se află la o adâncime de zece metri de la cel mai adânc loc al lacului.

Meteoritul Tunguska, mai exact „fenomenul Tunguska”, care realmente a zguduit lumea pe 30 iunie 1908, rămâne până acum o taină nedezlegată. Explozia, produsă atunci deasupra Siberiei, este estimată la 40-50 de megatone. Ea a ars peste 2000 de kilometri pătraţi de taiga, valul seismic provocat de ea a înconjurat globul terestru de două ori, în Europa au apărut nopţi albe.

Oamenii de ştiinţă nu pot nicidecum să ajungă la o înţelegere: a fost vorba de o cometă de gheaţă sau de un asteroid masiv? S-a reuşit doar să se afle că explozia a avut loc la înălţimea de 5-10 km, însă, până în prezent, nimeni nu a găsit fragmente din obiectul cosmic. Este posibil ca acum să se fi găsit, în sfârşit, un fragment din el. Mai rămâne doar să fie scos la suprafaţă.

Rusia