Adrian Severin ar putea deschide un proces împotriva publicaţiei britanice „The Sunday Times". Aceasta după ce, speră el, OLAF şi DNA îşi vor retrage acuzaţiile împotriva sa, din lipsă de probe. Reporterii „The Sunday Times", deghizaţi în lobby-işti, l-au convins pe Severin să semneze un controversat contract de consultanţă şi să trimită o factură. Acum, europarlamentarul vrea să salveze ce se mai poate salva. Sfătuitorul lui Severin de la Londra a lucrat ca avocat pentru Julian Assange, fondatorul WikiLeaks. Recentul scandal din jurul publicaţiei „News of the World" i-a picat cum nu se poate mai bine. Dacă va avea loc un proces la Londra, va fi unul de răsunet, afirmă un avocat de media din capitala britanică. Dar, oare, i-ar salva şi cariera politică lui Severin?

Lui Severin i s-a luat vechiul birou şi i s-a repartizat un altul, însă computerul este acelaşi. Nimeni nu i l-a percheziţionat. Merge la şedinţele plenului şi ale Comisiei pentru politică externă (AFET), însă nu se află pe lista semnatarilor scrisorii celor 106 europarlamentari care îi cer Înaltului Reprezentant Catherine Ashton să împiedice recunoaşterea unilaterală a statului Palestinian la ONU, deşi opiniile sale coincid cu cele din scrisoare. Adrian Severin era socotit, până la scandal, unul dintre membrii cu greutate ai comisiei. Dar scandalul „Mită pentru amendamente" a lăsat urme. Şi nu numai la Bruxelles şi Strasbourg, ci chiar dincolo de Canalul Mânecii.

„Ne-a trimis o factură. Ce credea el că face?"

O dimineaţă însorită la Londra. Jonathan Calvert, „lobby-istul" care i-a oferit lui Adrian Severin tentantul contract de consultanţă - în realitate jurnalist de investigaţii la „Sunday Times" - ne dă întâlnire la o terasă înverzită de pe malul Tamisei. Bărbatul brunet, în jurul a 40 de ani, tocmai lua o pauză de la plimbarea cu bicicleta.

Jurnalistul spune că nu a fost contactat, de atunci, nici de Adrian Severin, nici de vreun reprezentant al acestuia, dar se simte, oricum, la adăpost de orice acuzaţie, câtă vreme a urmărit interesul public. „Am abordat mai multe persoane, care aveau interese comerciale în afara Parlamentului European. Dacă ar fi vorba de acuzaţii de defăimare, ne-am apăra fără nicio problemă", spune jurnalistul din echipa „Insight" a publicaţiei londoneze.  Eşti obişnuit să fii dat în judecată? „Nu". 

Cum a căzut în plasă Adrian Severin? „Am avut câteva întâlniri, de circa 30 de minute. Nu-mi mai amintesc exact, dar nu cumva el ne-a trimis o factură pentru servicii de lobby sau amendamente, sau aşa ceva? Ce credea el că face, de fapt?", întreabă jurnalistul. El adaugă că a trimis înregistrările complete ale acestor întâlniri atât lui Severin, cât şi autorităţilor române. Îi spunem că ştim de la Adrian Severin că a verificat în amănunt aşa-zisa firmă de consultanţă şi că totul i s-a părut în regulă. Cum de aţi reuşit să o camuflaţi atât de bine? „Nu ştiu ...nu ştiu ... poate că a confundat firma".

Îl mai întrebăm ce părere ar avea dacă avocatul londonez Mark Stephens ar fi implicat într-un proces, împotriva publicaţiei.  Jurnalistul pare luat prin surprindere.„Interesant... Devine foarte misterios ... sau, poate, nu", este singurul comentariu. La sfârşit, îi cerem permisiunea să-i facem o poză. „No photos, please!" şi ne luăm la revedere.

Un sfat de milioane

Biroul avocatului Mark Stephens e situat pe Great Portland Street, o adresă prestigioasă din Londra. El este sfătuitorul, dar nu şi avocatul lui Adrian Severin. Tot el îl sfătuieşte şi pe Zoran Thaler, europarlamentarul sloven care a demisionat în urma aceluiaşi scandal declanşat de publicaţia britanică. „Nu cred că Adrian Severin a facut ceva greşit şi nu cred că ar fi trebuit să-şi dea demisia. Şi nu cred că cei de la „Sunday Times" s-au înconjurat de glorie cu această poveste", spune Stephens.

El insistă asupra faptului că este doar un sfătuitor al europarlamentarului român şi că între ei doi nu există niciun contract. Cine pe cine a contactat, totuşi? Stephens afirmă că un prieten de-al lui, avocat, se afla în România în toiul scandalului şi, întâmplător, l-a întâlnit pe Adrian Severin la un eveniment public. Aşa s-a legat totul. Dar cu Zoran Thaler, europarlamentarul sloven, legătura a fost tot întâmplătoare? „Am fost contactat de nişte prieteni de-ai săi, europarlamentari", vine răspunsul. 

Potrivit avocatului, „The Sunday Times" s-a specializat într-un anumit tip de articole, pentru care foloseşte capcane în care îi prind pe politicieni şi îi „execută" la fiecare câteva luni, pentru a mai obţine un cap de ziar. „Nu sunt convins că această metodă este cinstită şi în interesul publicului. Jurnaliştii au avut impresia că regulile care se aplică în Parlamentul de la Londra se aplică şi la cel European. Fals! "Conform codului de conduită al europarlamentarilor, valabil la acel moment, Severin avea voie să ofere consultanţă şi să se întâlnească cu lobby-işti în cadrul Parlamentului, fără a comunica acest lucru în detaliu Parlamentului European. Nu el a depus amendamentul, ci deputatul Sebastian Bodu.

„Pentru a înregistra un material, ar trebui să ai, înainte, probe serioase că se întâmplă o infracţiune, ceea ce îţi dă voie să înregistrezi. Apoi, după ce ai ascultat materialul, trebuie sa te întrebi:  avem suficient de multe probe foarte importante în acea înregistrare? Iar răspunsul, în cazul lui Severin, este: „nu", afirmă Stephens.

Acesta mai susţine că ştie cine le-a furnizat celor de la „The Sunday Times" lista de „suspecţi" şi că la mijloc ar fi motive de „gelozie" între partide politice. Autorul articolului, Jonathan Calvert, neagă. „Mark Stephens nu are de unde să ştie asta, din moment ce nu lucrează pe acest caz. Nu ştiu despre ce listă este vorba, se înşală", răspunde jurnalistul. 

+

Influent

Până la dezvăluirile din „The Sunday Times", Adrian Severin, adept înfocat al „Europei federale", era considerat cel mai influent europarlamentar român.

Reformist

Alături de colegul francez Alain Lamassoure (PPE), este autorul Raportului din 2007 privind revizuirea acordării mandatelor în Parlamentul European, în baza căruia au avut loc alegerile din 2009.

--

Izolat

Scandalul „Mită contra amendamente" i-a dărâmat reputaţia şi l-a scos în afara jocurilor politice din Parlamentul European. A fost exclus din grupul socialist şi i s-a ridicat imunitatea, la cererea DNA.

Arogant

Mulţi colegi de partid afirmă despre el că nu este un bun om de echipă şi îl consideră chiar arogant. Severin a avut puţini susţinători, după dezvăluirile presei britanice.

Procesul ar avea răsunet în Marea Britanie

Mark Stephens, consilierul lui Severin de la Londra este chiar fostul avocat al lui Julian Assange



Conform unei surse din PE, Adrian Severin se aşteaptă ca, la mijlocul lui august, să aibă o ultimă întâlnire cu reprezentanţii OLAF, iar în septembrie să obţină retragerea acuzaţiilor din partea DNA, pe baza probelor insuficiente. Sincronizarea cu scandalul „News of the World", din acelaşi grup cu „Sunday Times", în care jurnaliştii publicaţiei lui Rupert Murdoch au interceptat apeluri telefonice, l-ar avantaja pe Severin.

Argumentul care apasă greu împotriva lui e factura de 12.000 de euro, pentru trei zile de lucru, trimisă presupusei firme de consultanţă, pe care apare scris cuvântul „amendamente". Suma e considerată „obişnuită" pentru un consultant de calibru la Bruxelles. „Nu e ieftin, dar nici scump, pentru cineva cu experienţa lui", afirmă un consultant senior din Bruxelles.

Context favorabil

Dacă OLAF şi DNA vor socoti probele insuficiente, acestea ar fi armele cu care Severin intenţionează să se îndrepte împotriva publicaţiei, spun surse apropiate europarlamentarului. Avocatul media Edgar Forbes, corespondent pentru „The Guardian", crede că actualul context ar face ca un proces Severin contra „Sunday Times" să aibă răsunet în Marea Britanie. Vara nu e, de obicei, un sezon bun pentru ştiri, ceea ce va face ca povestea „News of the World" să rămână pe paginile ziarelor, iar sfârşitul verii ar fi momentul cel mai bun.

Avocatul media consideră că un astfel de proces ar atrage mult interes din partea publicului, pentru că ar arăta „ce fel de practici folosesc jurnaliştii de investigaţii în Marea Britanie". „S-a deschis sezonul la anchete împotriva jurnaliştilor de investigaţii acum, de când cu scandalul «News of the World». Situaţia arată ca un balon care mai are puţin şi se sparge", spune Forbes.

Cărţile jucătorilor

Într-un eventual proces, Severin ar putea spune că nu existau suficiente probe pentru a se publica acel articol, că el nu a încălcat codul de conduită şi că metodele de investigaţie au fost incorecte - jurnaliştii au intrat în sediul PE sub identitate falsă. „Sunday Times" s-ar putea apăra spunând că a lucrat „în interesul publicului". „Metodele de investigaţii trebuie să fie corecte şi proporţionale cu gravitatea suspiciunilor jurnaliştilor", spune Forbes. „Ar trebui să existe un echilibru între libertatea de exprimare pe chestiuni de interes public şi reputaţia persoanelor fizice. Păstrarea acestui standard este în interesul public şi în interesul celor ale căror reputaţii sunt implicate", susţine Forbes, citând un precedent din justiţia britanică.
Potrivit unor surse, un proces media de acest fel în Marea Britanie l-ar putea costa pe reclamant chiar şi câteva sute de mii de lire.

Cine e sfătuitorul lui Severin

Juristul cu care se sfătuieşte Adrian Severin la Londra este chiar fostul consilier al lui Julian Assange, fondatorul WikiLeaks. Stephens ( 54 de ani), a primit, în iunie anul acesta, de la Regina Elisabeta a II-a, distincţia de Comandant al Ordinului Imperiului Britanic pentru lupta sa împotriva extrădării lui Julian Assange în Suedia. Prin firma sa, Finers Stephens Innocent, cu sediul în centrul Londrei, acesta oferă servicii de „mediere" în cazuri privind dreptul mass-media, drepturile privind proprietatea intelectuală şi drepturile omului.