Război între marii clienţi şi dezvoltatori
0Investitorii de portofoliu vând apartamente cu 10-20% mai ieftine în aceleaşi ansambluri. În plină criză imobiliară, developerii mai au de înfruntat încă un obstacol: investitorii care au achiziţionat apartamente pentru revânzare.
„98.000 euro pentru un apartament cu două camere şi 64.000 de euro pentru o garsonieră, în aceleaşi proiecte rezidenţiale în care preţurile direct de la dezvoltatori sunt mai mari decât acestea”.
Aşa sună anunţul unui investitor de proporţii din imobiliarul autohton, Romania Invest. „Vindem mai ieftin decât dezvoltatorii cu 10 până la 20 de procente, dar asta este situaţia în momentul de faţă - se poate schimba oricând, de la o lună la alta; dezvoltatorii au, teoretic, libertatea de a reduce preţurile”, spune Nimrod Zvik, directorul de marketing al Be Igloo, compania care se ocupă de vânzarea celor 800 de apartamente din portofoliul Romania Invest.
Până acum, şapte dintre aceste locuinţe au fost contractate, după ce la jumătatea lunii martie a început campania de promovare.
„Avem 80 de apartamente gata de livrare şi ne concentrăm eforturile să le vindem pe acestea“, spune Zvik. La apartamentele cu data de livrare mai târzie, vânzarea va începe de-abia când acestea vor fi foarte aproape de finalizare.
Strategia momentului, diminuarea profitului
Oferta Be Igloo nu este decât un exemplu al strategiilor aplicate de către investitori pentru a vinde apartamentele pe care le au în portofoliu. Scăderea preţurilor, prin diminuarea marjelor de profit, se dovedeşte cea mai la îndemână măsură ce poate fi aplicată în condiţiile actuale de piaţă.
Un alt investitor de proporţii, compania canadiană care funcţionează acum sub brandul de Benevo, a venit cu un concept nou: acela de magazin de case. Unul dintre principalele atuuri constă în varietatea ofertei : 900 de apartamente în 13 proiecte imobiliare derulate în Bucureşti şi Braşov.
Dezvoltatorii sunt optimişti
Care este poziţia developerilor în această ofensivă a investitorilor? „În momentul de faţă, nu avem o problemă din punctul de vedere al investitorilor”, spune Romeo Căzănescu, director general Conarg Real Estate. Acesta precizează că sub 5% dintre apartamentele contractate în cadrul complexului Răsărit de Soare au fost cumpărate de către investitori.
Ahmet Buyukhanli, preşedintele Cosmopolis, nu-i consideră pe investitori o ameninţare. „Nu-i văd ca o concurenţă. Dimpotrivă, cooperez cu ei”, spune el. În definitiv, atât scopul său, ca dezvoltator, cât şi cel al investitorului, este acela de a vinde. Acesta este şi motivul pentru care cele două părţi pot lucra împreună în procesul de vânzare.
Din punctul de vedere al numărului de investitori, proiectul Cosmopolis se află într-o situaţie relativ bună. „Din fericire, încă de la început am limitat accesul investitorilor în proiectele noastre, astfel încât nu avem un număr foarte mare în momentul de faţă”, spune Buyukhanli. Astfel, 15% dintre cumpărătorii din prima fază sunt intermediari, alături de circa 30% în cea de-a doua fază.
Paralelă cu pieţele internaţionale
În primul trimestru al anului, tranzacţiile de investiţii imobiliare la nivel european au scăzut drastic. Potrivit unui raport al BNP Paribas Real Estate, în Milano volumul investiţiilor s-a redus cu 8% comparativ cu primul trimestru din 2008.
În zona centrală a Parisului, volumul investiţiilor a scăzut cu 82% faţă de primele trei luni ale anului 2008 .