Piaţa de electronice şi electrocasnice se va dubla în următorii cinci ani
0În România, cererea pentru astfel de produse este încă scăzută, în comparaţie cu alte state din regiune Piaţa de electronice şi electrocasnice din România ar putea cunoaşte o
În România, cererea pentru astfel de produse este încă scăzută, în comparaţie cu alte state din regiune
Piaţa de electronice şi electrocasnice din România ar putea cunoaşte o revigorare, după perioada nefastă din ultima vreme, când vânzările principalilor retaileri autohtoni au înregistrat procente modeste de creştere. În acest sens, estimările specialiştilor din domeniu indică o dublare a valorii pieţei, până la 1,8 miliarde euro, în următorii cinci ani.
"Potenţialul de creştere al acestui segment în România este foarte mare, având posibilitatea de a se dubla în următorii cinci ani", a declarat Jiri Rizek, preşedintele companiei Flamingo.
Nivelul pieţei autohtone de profil, raportată la numărul de locuitori şi evoluţia din ţările vecine, se află încă la o valoare destul de scăzută. Potrivit lui Rizek, piaţa de electronice şi electrocasnice înregistrează încă un volum mic de cerere pentru acest tip de produse. "Piaţa de profil se ridică în prezent la puţin peste 900 milioane de euro, pentru aproximativ 22 milioane de locuitori. Valoarea este foarte scăzută, comparativ cu alte pieţe din regiune precum Cehia unde, la o populaţie de aproape două ori mai mică, piaţa de profil se ridică la circa un miliard de euro", a precizat Rizek.
Segmentul de IT&C va da tonul
Specialiştii consideră că rata medie de creştere anuală s-ar putea situa în jurul valorii de 15%. Un avans considerabil este estimat să se înregistreze şi pe piaţa produselor IT&C, segment care are potenţialul de a ajunge la valoarea de 500 milioane de euro, în următorii trei ani, de la 250 milioane de euro, cât este în prezent. În acest sens, în perioada următoare, compania Flamingo va pune accent pe dezvoltarea segmentului de produse IT&C, care este, de altfel, şi cel mai important pentru retailer. Flamingo a înregistrat anul trecut o creştere de 11,3% pe piaţa românească de calculatoare, menţinându-şi poziţia de lider, cu o cotă de piaţă de 12,2%. Piaţa va fi impulsionată şi de recenta lansare a consolei Sony PlayStation3. "La fel de important este şi segmentul de echipamente mobile şi console dedicate sectorului de divertisment şi consumatorilor de gaming, unde se aşteaptă ca lansarea mult-aşteptatei console Sony PlayStation3 să impulsioneze vânzările până la aproximativ 1.000 de unităţi în acest an", a precizat oficialul Flamingo.
În aşteptarea concretizării acestor estimări, dar şi a intrării potenţialilor mari retaileri internaţionali precum Dixons sau Mediamarkt, estimată să aibă loc de-abia la nivelul anului 2009, jucătorii autohtoni şi-au intensificat ritmul investiţiilor alocate pentru deschiderea de noi magazine pentru o cât mai bună acoperire a întregii ţări. Rizek susţine că în următorii 3-4 ani, piaţa locală de IT&C va trece printr-o reconfigurare, pe fondul preferinţei tot mai accentuate a consumatorilor către un comerţ desfăşurat în cadrul marilor parcuri de retail. Urmând această tendinţă, planurile de dezvoltare ale Flamingo includ deschiderea a 10 magazine Flanco World şi consolidarea reţelei actuale de magazine, astfel încât până la finalul anului 2007 compania să ajungă la o suprafaţă totală de vânzare de 60.000 de metri pătraţi, respectiv 75.000 de metri pătraţi, până la finele lui 2008, de la 45.000 de metri pătraţi în prezent. În acest context, investiţiile se vor cifra la zeci de milioane de euro, în umătorii trei ani.
Investiţii masive în extindere
De cealaltă parte, Domo - al treilea retailer de profil din piaţa românească - a anunţat investiţii de 6 milioane de euro, pentru deschiderea, în 2007, a 17 magazine în ţara noastră. Expansiunea Domo este legată în mare parte şi de extinderea magazinelor Kaufland. În timp ce numărul de magazine Altex a ajuns la 100, de la 120 în 2005, centrele Media Galaxy, dezvoltate în marile centre comerciale, au ajuns la 15. Conform estimărilor lui Rizek, după ce retailerii se vor muta în spaţii de mari dimensiuni special amenajate pentru comerţul cu produse electronice şi electrocasnice, locurile rămase vacante în sectorul comerţului stradal vor fi ocupate în special de furnizorii de servicii financiare, turistice, imobiliare, alimentaţie publică etc. Un rol important în reconfigurarea pieţei de electronice şi electrocasnice ar putea fi jucat de turcii de la Teknosa, după preluarea pachetului majoritar de acţiuni, reprezentând 51%, din fostul lanţ de magazine Cosmo. Lansarea oficială a noilor magazine TeknoSa este programată să aibă loc în a doua jumătate a lunii în curs.