Afacerile cu utilaje, în picaj
0De la începutul anului s-au vândut numai 103 unităţi pe piaţa locală. Procentual, tranzacţiile cu utilaje de construcţii au scăzut cu 88% în primul trimestru din 2009, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
În ansamblu, piaţa utilajelor de construcţii a scăzut în acest an la fel de mult cu cât a crescut în ultimii doi ani. „Considerăm, pe baza informaţiilor şi studiilor pe care le-am realizat pe piaţa distribuitorilor de utilaje din România, că în acest an vânzările nu vor depăşi cifra de 1.200 de unităţi, în condiţiile în care în 2008 s-au înregistrat aproximativ 2.957 de unităţi vândute”, spune Constantin Marcu, preşedinte şi director General al companiei de profil Marcom.
Marcu speră ca veniturile companiei să ajungă în acest an la aproximativ jumătate din cifra realizată anul trecut, respectiv 87 de milioane de euro.
Dacă în 2007 piaţa s-a dublat şi 2008 a fost un an excepţional pentru vânzările de utilaje din România, în prima parte a acestui an activitatea a fost efectiv stopată din acest punct de vedere. „În primul trimestru din 2008 s-au vândut peste 820 de unităţi, în timp ce în prima parte a acestui an s-au vândut numai 103 unităţi.
Este o cădere liberă, aşa cum piaţa a şi avansat, iar singurul lucru care să poată salva această piaţă sunt lucrările de infrastructură”, mai spune Marcu.
Salvarea vine de la FMI
Jean Sebastian Blanc, şeful de vânzări pe Europa al Komatsu, unul dintre cei mai mari producători de utilaje la nivel internaţional, spune că împrumutul acordat României de către Fondul Monetar Internaţional poate avea efecte pozitive pentru piaţa de utilaje. „Împrumutul acesta poate aduce noi lucrări importante de infrastructură în România, aşa că vânzarea utilajelor are şanse mari, prin astfel de proiecte, să iasă bine din acest an extrem de dificil”, spune Blanc.
Piaţa de profil cuprinde două mari categorii de utilaje: complementare (macarale, betoniere purtate sau staţionare, repartitoare pentru asfalt, concasoare) şi terasiere (excavatoare, buldoexcvatoare, buldozere).
În cazul primei categorii, în T1 s-a înregistrat o diminuare de 66% a tranzacţiilor. Vânzările de utilaje terasiere au scăzut, în aceeaşi perioadă, cu 76,7% faţă de T1 2008.
Jucătorii refac strategiile
„Regândim în totalitate strategia de dezvoltare a companiei noastre, acum bazele de la care o să pornim o să fie cu totul altele. Pe de o parte, în aceste momente de scădere a pieţei atât de drastice, avem mult mai mult timp pentru profesionalizarea şi eficientizarea departamentelor care se ocupă de serviciile post vânzare (service, piese schimb, consumabile)”, explică Constantin Mincu, director general al firmei Case Utilaje Construcţii.
Mincu doreşte de asemenea ca în această perioadă personalul de vânzări al companiei să-şi îmbunătăţească cunoştinţele prin traininguri de specializare la toate nivelurile. Vânzările au scăzut drastic şi în cadrul companiei Case Utilaje Construcţii, respectiv cu 59% în prima parte din 2009 faţă de trimestrul întâi din 2008.
„Pentru semestrul al doilea al anului 2009, cu un pic de noroc,situaţia se poate îmbunătăţi. Semne în acest sens au apărut deja în ţările din vestul Europei, la noi valul, cum deja ne-am obişnuit, vine mai târziu. O să fim fericiţi dacă până la sfârşitul anului piaţa se va afla undeva între ce s-a realizat între anii 2005 şi 2006”, este de părere Mincu.