Dacia, creştere de aproape 500% în decembrie 2009
0Modelul Sandero a înregistrat o creştere record în ultima lună a anului trecut: 600%. În ultima lună din 2008, producţia constructorului piteştean a fost de numai 4.572 de automobile, pe când în decembrie 2009 a ajuns la 26.851 de unităţi.
CITIŢI ŞI:
Rablele sunt la mare căutare în 2010
Mai mult ca sigur, luna decembrie a fost una a cadourilor pentru Dacia, în particular, dar şi pentru industria auto europană, în general. Astfel, Dacia se menţine pe plus, alături de Renault, PSA Peugeot-Citroen şi, culmea industriei auto, Lamborghini. Producţia europeană auto a crescut cu 33,7% în luna decembrie 2009, potrivit companiei de prognoză JD Power Automotive Forecasting.
Creşterea se datorează programului “Rabla” derulat în majoritatea statelor din Europa, dar şi faptului că în luna decembrie 2008 au fost înregistrate printre cele mai slabe vânzări din ultimii ani, din cauza crizei economice. Astfel, în decembrie 2008, producţia auto a scăzut la 837.819 de automobile, de la 1.305.649, în decembrie 2007. În procente, asta înseamnă un declin de 35,8%.
Marii căştigători, Dacia şi…Lamborghini
Marii câştigători din decembrie sunt francezii de la Renault şi filiala sa românească, Dacia, dar şi Peugeot-Citroen ori Lamborghini. Dacă Dacia este o prezenţă normală în topul creşterilor, pentru că este o maşină ieftină, adaptată buzunarelor afectate de criză, nu acelaşi lucru se poate spune despre Lamborghini.
Constructorul sport Italian a reuşit să vândă nu mai puţin de 210 unităţi în decembrie anul trecut, faţă de numai 92 în 2008. Cifrele nu par spectaculoase, însă, dacă ţinem cont că preţul mediu la modelele Lamborghini sunt de ordinal sutelor de mii de euro, atunci creşterea devine importantă. Dacă marca italiană are un segment special, care nu pare să fie afectat de criză, Dacia a profitat din plin de programul “Rabla”. Astfel, producţia pentru Dacia Logan şi Sandero a fost cu 487% mai mare în decembrie anul trecut, ajungând până la 26.851 de unităţi.
În timp ce Dacia a fost pe val în ultima lună din 2009, nu acelaşi lucru s-a întâmplat cu mărci precum Opel/Vauxhall, Chevrolet, Saab şi Honda. Asta pentru că fiecare a înregistrat un declin al producţiei de 19% sau chiar mai mult în ultima lună a anului trecut.
Dacă vânzările din decembrie au fost în mod clar impulsionate de primele de casare oferite prin programul “Rabla”, nu aceeaşi tendinţă au urmat-o şi restul de 11 luni. Astfel, pe întreg anul trecut, producţia europeană de automobile a înregistrat o scădere de 17,7%, ajungând la 15, 25 de milioane de unităţi. În prognoză au fost luate în calcul pieţele auto din Europa de Vest şi de Est, inclusive Rusia şi Turcia.
Singurele mărci care şi-au crescut producţia anul trecut, comparativ cu 2008, au fost Renault, Dacia, Jaguar si Land Rover. Marca britanică de modele de teren, deţinută în prezent de constructorul auto Indian Tata, a înregistrat cea mai importantă creştere a producţiei din 2008: aproape 21%.