BMW Z4 şi Alfa Romeo Spider, două decapotabile pline de sex-appeal
0Ambele autoturisme au propulsoare cu câte şase cilindri, însă modelul german este mai competitiv în privinţa consumului Motoare sportive, tracţiune integrală şi dinamica sport sunt
Ambele autoturisme au propulsoare cu câte şase cilindri, însă modelul german este mai competitiv în privinţa consumului
Motoare sportive, tracţiune integrală şi dinamica sport sunt principalele atuuri atât pentru BMW Z4, cât şi pentru Alfa Spider.
Maşinile decapotabile au avut mereu un loc aparte în sufletul pasionatului de automobile din România. Testul nostru a inclus două modele ale unor mărci recunoscute pe plan internaţional pentru creaţiile "fără acoperiş". Este vorba de BMW Z4 şi Alfa Romeo Spider.
La un prim contact cu Z4, eşti impresionat de formele angulare ale caroseriei şi mai ales de capota cât "Casa Poporului". Ca şi în cazul altor modele BMW "made by Bangle", n-o să zăbovesc prea mult asupra desenului caroseriei.
BMW Z4 face parte din categoria maşinilor "îmi place sau o detest". Interiorul lui Z4 este special croit pentru două persoane şi foarte înghesuit, pentru că reţeta unui GT cam asta este.
BMW Z4, un GT veritabil
Mult spaţiu pentru motor, puţin pentru pasageri şi aproape deloc pentru bagaje. Referitor la bagaje, am rămas plăcut surprins că am avut posibilitatea să încarc două genţi de dimensiuni considerabile. Interiorul lui Z4 este atent lucrat, iar materialele sunt de foarte bună calitate. În BMW Z4, important este să ştii să struneşti herghelia de cai-putere pe care îi ai la dispoziţie.
Nu sunt enorm de mulţi, "doar" 265, însă suficienţi pentru a constata că în România nu ai şosele adecvate pentru asemenea "exemplare". Propulsorul de 3.000 de centimetri cubi are o construcţie care a făcut deja istorie în industria auto.
Şase cilindri aşezaţi în linie şi 265 de cai-putere reprezintă mai mult decât ai nevoie pentru a descoperi "bestia". Pentru un motor aspirat, neajutat de turbină sau compresor, puterea litrică este impresionantă: 88 Cp/l.
Un alt atu îl reprezintă elasticitatea propulsorului, pentru că cei 315 Nm, cât reprezintă valoarea maximă a cuplului motor sunt prezenţi constant pe o plajă de turaţii cuprinsă între 2.500 şi 4.000 rotaţii pe minut.
Z4 sprintează până la 100 km/h în numai 5,7 secunde şi accelerează de la 80 la 120 km/h, în treapta a IV-a, în doar 5,5 secunde. Datele sunt furnizate de constructor însă.
Motor puternic, consum rezonabil
În cadrul drive-testului am reuşit un sprint 0-100 km/h în 6,6 secunde, cronometrate de un coleg de pe scaunul din dreapta. "Experienţa" şoferului şi colegul crispat cred că au reprezentat bariera în atingerea celor 5,7 secunde oficiale.
Demarajele şi virajele strânse abordate violent reprezintă cireaşa de pe tort pentr un posesor de Z4. Degeaba duci maşina până pe la 200 km/h pe autostradă, pentru că pe curbele foarte strânse Z4 se simte cel mai bine.
Apropo de viteză maximă, trebuie menţionat faptul că linia aerodinamică permite rularea cu acoperişul pliat la viteze de 120-130 km/h, fără să-ţi zboare ochelarii de pa nas. Cu sistemele electronice decuplate total se pot face derapaje controlate de toată frumuseţea.
Dacă însă butonul DSC se ţine apăsat cam 10 secunde şi funcţia se dezactivează complet, acceleraţia trebuie apasată cu răspundere, pentru că imediat rupe aderenţa şi "fuge" de spate.
Consumul reprezintă un alt punct forte al maşinii, pentru că, în pofida celor 3.000 de centrimetri cubi, 265 de cai-putere, a transmisiei automate, maşina nu a sărit de 11%! Da, aţi citit bine, 11 litri la sută, în condiţiile în care nu am "iertat" maşina de depăşiri în forţă sau retrogradări violente ale cutiei de viteze.
Costul unei asemenea distracţii nu este exorbitant, ba chiar aş putea afirma că BMW Z4, în varianta de echipare din test, are un preţ de bun-simţ:42.000 de euro, cu TVA. Sloganul publicitar al mărcii italiene se potriveşte cel mai bine cu dinamica şi designul lui Spider.
Alfa Romeo Spider, "inimă sportivă"
Din orice unghi priveşti Alfa Spider, nu poţi exclama decât "Este frumoasă!" Aş adăuga şi că are mult sex-appeal, un atribut însuşit de mai toate creaţiile italienilor.
Una dintre cele mai frumoase decapotabile fabricate în ultimii ani, Alfa Romeo Spider a fost distinsă cu titlul "Cabrioletul Anului 2006". Stilistic, nu reprezintă o revoluţie, Spider fiind în linii mari o Brera decapotabilă, desenată de o echipă mixtă formată din specialiştii de la studiourile Pininfarina şi de cei ai constructorului italian.
Design de nota zece
Liniile exterioare ale caroseriei sunt fluide şi fără cusur, iar interiorul este mult mai bine lucrat decât mă aşteptam. Atracţia interiorului o reprezintă cele trei ceasuri rotunde de pe consola centrală.
Primul indică nivelul de combustibil, al doilea, gradele lichidului de răcire a motorului, iar ultimul - nivelul presiunii uleiului. Italienii nu s-au încurcat şi au montat pe micul Spider direct un propulsor V6 de 3.200 cmc, ce dezvoltă 260 de cai-putere, la care a fost adăugată şi tracţiunea integrală.
Toate acestea te ajută să schiţezi un zâmbet tâmp în colţul gurii. Prietenii ştiu de ce! Odată pornit propulsorul, sistemul de evacuare te loveşte direct în timpan şi nu mai auzi niciun telefon mobil, claxon ori sirenă de poliţie. În urechi, nu ai decât acel sunet metalic, o melodie fredonată de mulţi, cântată însă de foarte puţini. Iar Alfa chiar ştie să interpreteze această partitură.
Cutia manuală cu şase rapoarte şi tracţiunea integrală te ţin pe traiectorie oricât ai încerca să te dai în spectacol. Dacă ai decuplat VDC (vehicle dinamic control), atunci devii ceva mai vulnerabil la derapaje, aşa că aveţi grijă cum struniţi cei 260 de căluţi! Preţul distracţiei nu este din liga superioară, însă nici de ici, de colo: 46.172 de euro, cu TVA.
BMW Z4
Avantaje
Motor sportiv
Consum redus
Transmisie performantă
Spaţii de depozitare numeroase
Dezavantaje
Acces greoi în habitaclu
Spaţiu interior redus
Portbagaj de mici dimensiuni
Alfa Romeo Spider
Avantaje
Design
Acces facil în habitaclu
Tracţiune integrală
Spaţiul interior mare
Dezavantaje
Consum de carburant
Frâne slabe
Portbagaj mic