SOCAR: Vom scădea preţul carburanţilor din România
0Carburanţii se vor ieftini cu siguranţă după ce pe piața românească va intra un nou jucător puternic, precum compania azeră SOCAR, spune Hamza Karimov, şeful reprezentanței din România. SOCAR este interesată şi de preluarea Oltchim, întrucât şi-a planificat extinderea în Europa a activităţii de petrochimie.
După ce kazahii de la KazMunaiGaz au ales România ca poartă de intrare pe piaţa europeană, o altă mare companie de stat din zona caspică, Societatea Naţională de Petrol şi Gaze din Azerbaidjan (SOCAR) face aceeaşi mutare. Compania şi-au propus deschiderea a 300 de benzinării în România în următorii trei ani, moment în care va deveni unul dintre principalii jucători de pe această piaţă. Momentan, Petrom este liderul, cu 550 de staţii, urmat de Rompetrol - cu 450, şi de Lukoil, cu 302 benzinării.
Citiţi şi Se sparge monopolul Petrom & Rompetrol.
Ce i-a determinat pe azeri să intre pe piaţa europeană prin România? „SOCAR are proiecte de mare anvergură în Europa, fiind deja demarată construcţia unei rafinarii în Turcia, la Izmir, cu o capacitate de rafinare de 10 milioane de tone pe an. Din acest motiv, România ar fi una dintre cele mai potrivite pieţe de desfacere", a declarat, pentru „Adevărul", Hamza Karimov, şeful reprezentanţei din România.
Un nou brand pe piaţa carburanţilor
El a arătat că o mare parte dintre cele 300 de benzinării vor fi construite de la zero. Totuşi, nu este exclusă nici achiziţia altor benzinării particulare, după ce, recent, azerii au cumpărat firma Romtranspetrol, care deţine 15 benzinării în judeţele Botoşani, Suceava, Neamţ şi Iaşi.
„Având în vedere faptul că zona Moldovei se află la graniţa cu Ucraina (unde compania deţine o reţea de staţii - n.r.), pentru SOCAR a fost interesant să-şi extindă benzinăriile în continuarea Ucrainei. Pentru noi există România, nu există diferenţieri în ceea ce priveşte zonele ţării", a punctat Karimov. Benzinăriile vor avea brandul SOCAR, acelaşi ca şi în Azerbaidjan, Georgia şi Ucraina, şi vor fi dotate cu toate serviciile dintr-o staţie de top, precum restaurante, cafenele şi spălătorii auto.
Karimov a precizat că momentan nu există un buget fix pentru acest plan, dar a arătat că „investiţia va fi una serioasă". Într-adevăr, luând în calcul faptul că investiţia medie într-o benzinărie cu toate dotările se ridică la 1,5 milioane de euro, planul azerilor ar putea necesita un buget de 450 de milioane de euro. „În România există deja jucători mari pe această piaţă şi, ca oriunde altundeva, intrarea unui nou jucător cu siguranţă va creşte concurenţa şi va scădea preţurile. În final, acest lucru va avea consecinţe favorabile pentru consumatori", a mai spus şeful SOCAR România. Carburanţii care vor fi comercializaţi în ţara noastră vor proveni de la rafinăria din Turcia, iar, până aceasta va fi gata, benzina şi motorina vor fi aduse direct din Azerbaidjan.
Interes pentru Oltchim
„În acest moment, nu ne-am gândit să aducem petrol în România, dar, dacă vom avea o propunere de procesare în România împreună cu partenerii noştri locali, cu siguranţă ne vom gândi şi la această colaborare", a afirmat Karimov. Întrebat dacă ia în calcul achiziţia combinatului petrochimic Oltchim, pentru care a fost demarată procedura de privatizare, Karimov a afirmat: „Conducerea SOCAR a menţionat de mai multe ori că, având combinatul petrochimic Petkim din Turcia, ar fi interesată să se dezvolte pe partea de petrochimie pe piaţa de est şi sud-est a Europei. Este mai bine să nu devenim concurenţi cu Oltchim şi să fim parteneri".
Socar Petroleum intră în Europa printr-o firmă cumpărată din Botoşani
România are o poziţie strategică
România va deveni o ţară modernă peste trei-cinci ani, când economia se va stabiliza, consideră reprezentantul SOCAR. „România are o poziţie foarte bună din punct de vedere strategic. Azerbaidjan are acces la petrol şi gaze naturale la Marea Neagră şi de aici mai departe pe piaţa europeană, Romania fiind foarte importantă pentru noi", a subliniat oficialul companiei azere. SOCAR este și partenerul companiilor românești de gaze în proiectele Nabucco și AGRI.