Opt lecţii de management învăţate de la Steve Jobs

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Unul dintre nenumăraţii oameni influenţaţi de Steve Jobs este Sachin Agarwal, un fost inginer care a lucrat timp de şase ani la Apple şi fondatorul platformei de blogging Posterous.

El a povestit într-un interviu acordat Business Insider despre modul în care Steve Jobs a dezvoltat un mediu în care inginerii luau deciziile într-o corporaţie de miliarde de dolari, şi nu managerii. Iată care sunt cele opt lecţii de management.

O companie de tehnologie ar trebui să fie condusă de ingineri, nu de manageri

Agarwal susţine că Apple este condusă în totalitate de ingineri. "Ei nu au cunoştinţe multe despre managementul produselor. Majoritatea echipelor de proiect sunt foarte mici şi toate sunt conduse de ingineri", a declarat Agarwal. De altfel, cei mai mulţi dintre managerii de la Apple sunt ingineri, nu doar posesori de diplomă MBA (Master of Business Administration). Asta înseamnă că oamenii care supraveghează proiectele înţeleg tehnologia, ştiu ce le trebuie pentru proiect şi se pot baza pe echipa lor.

Construieşte o cultură bazată pe respect între manageri şi angajaţi

Cum majoritatea managerilor au cunoştinţe solide de inginerie, nu există o barieră între managerii de produs şi programatori. Dimpotriva, există un mare respect între cele două tabere. "Managerul meu a fost inginer la Apple timp de zece ani înainte de a fi avansat în funcţie de conducere, ceea ce m-a determinat să muncesc mai mult pentru a-l impresiona", a povestit Agarwal. Respectul, asociat cu echipele mici, unite, reprezintă o piesă-cheie din puzzle-ul succesului Apple.

Oferă-le angajaţilor libertatea de a îmbunătăţi produsul

Dacă un angajat de la Apple folosea un produs şi constata la acesta o problemă care-l deranja, el avea libertatea de a remedia acel defect fără a obţine o aprobare. Toate proiectele Apple sunt conduse de obiective pe termen lung, dar cele mai bune idei vin de la ingineri.

Motivează-ţi angajaţii să se dezvolte

În perioada în care a lucrat la Apple, Agarwall a avut multe provocări, primind sarcini care, de multe ori erau peste capacităţile sale. "Dar am învăţat", povesteşte fostul inginer. Astfel a reuţit ca în şase luni de la angajare să conducă el proiecte. Apple face o treabă bună în dezvoltarea angajaţilor, oferindu-le şi abilităţile necesare pentru a avansa în cadrul companiei, susţine Agarwall.

Termenele limită sunt cruciale

Când Apple impune un anumit termen limită, el nu este niciodată depăşit. "Unul dintre lucrurile pe care le-am învăţat din punct de vedere al calităţii este să nu creezi produse care nu sunt de calitatea Apple. La un start-up este uşor să produci continuu şi să nu lansezi nimic. Lucrul cel mai bun de făcut este să produci, să respecţi termenele şi apoi să o iei de la capăt".

Nu aplica "jocul trăsăturilor" cu concurenţa

Compania Apple se axează mai mult pe obiectivele pentru propriile sale produse, decât să-şi compare produsele cu cele ale competitorilor, încercând să-i întreacă. Angajaţii nu se concentrează asupra a ceea ce face concurenţa, ci sunt conduşi de inovaţie şi de ideea de a veni cu produse superioare celor lansate anterior.

Angajează oameni pasionaţi de produsele tale

După cum spune Agarwall, angajaţii Apple sunt persoane care îşi doresc cu adevărat să lucreze acolo. Entuziasmul este un element cheie în procesul de angajare - compania caută oameni care sunt cu adevărat pasionaţi de Apple, de produsele respective şi de misiunea firmei.

Este important să pui accentul pe echilibrul dintre muncă şi viaţă

Deşi se munceşte de greu în cadrul companiei, Apple respectă viaţa personală a angajaţilor. De la servicii medicale de calitate, la vacanţe generoase în preajma sărbătorilor, Agarwal susţine că angajaţilor le place mediul pe care compania îl creează. "Ne place să muncim aici şi muncim din greu, dar când totul este gata, mergi să te bucuri de viaţă personală".

Apple continuă să înregistreze succes după succes pentru că este un imens start-up. De la lipsa birocraţiei în cadrul proiectelor, la accentul pus pe angajaţii pasionaţi şi loiali, compania a menţinut cultura corporatistă din zilele în care era doar un start-up.













Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite