Operatorii de telefonie îşi dispută supremaţia pe segmentul de retail

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În timp ce liderul pieţei, Orange, deţine cele mai multe magazine exclusive, Vodafone se impune prin centrele proprii

Pe piaţa românească a comunicaţiilor, anul 2006 a marcat accentuarea concurenţei dintre primii patru operatori de telefonie mobilă (Orange, Vodafone, Cosmote şi Telemobil) atât la nivelul ofertelor, dar mai ales pe partea dezvoltării lanţurilor de distribuţie.
În timp ce Cosmote a recurs la extinderea agresivă a reţelei de distribuţie, câştigând, într-un singur an, nu mai puţin de 290 de magazine exclusive, "greii" pieţei, cu poziţii deja consolidate pe partea de retail, au trecut la modernizarea şi reîmprospătarea imaginii prin dezvoltarea unor noi concepte de tipul "touch&try" (atinge şi încearcă).
Orange ţinteşte toate reşedinţele de judeţ
În momentul de faţă, Orange, liderul la nivel de cote de piaţă, dispune de o reţea de 951 de magazine operate de partenerii care vând exclusiv produsele şi serviciile companiei, şi 39 de magazine proprii. Reţeaua de distribuţie exclusivă este prezentă în peste 300 de localităţi, începând cu marile centre urbane şi până în localităţi cu mai mult de 5.000 de locuitori. Pentru 2007, Orange îşi propune extinderea reţelei în toate reşedinţele de judeţ. "Până la sfârşitul anului 2007, reţeaua Orange shops va fi extinsă în toate reşedinţele de judeţ, dar şi în alte mari oraşe din ţară, în timp ce magazinele partenerilor se vor dezvolta inclusiv în zonele rurale pentru a veni cât mai aproape de clienţi", a declarat, pentru Adevărul, Rodica E. Cazangiu, Sales&Distribution Director la Orange România. Potrivit reprezentantului Orange, investiţia în deschiderea unui magazin se ridică, în medie, la 200.000 de dolari.
900 de locaţii de distribuitori exclusiv Vodafone
Dacă liderul pieţei s-a impus pe piaţa românească pe segmentul centrelor exclusive, Vodafone şi-a adjudecat prima poziţie pe partea magazinelor proprii. În total, Vodafone România are peste 900 de locaţii de distribuitori exclusiv Vodafone, ce acoperă toate oraşele ţării, în timp ce produsele prepaid se distribuie în aproximativ 25.000 de puncte de vânzare. Vodafone îşi propune să ajungă, până la sfârşitul acestui an, la 70 de magazine proprii. "Distribuţia produselor şi serviciilor Vodafone corespunde ponderii clienţilor existenţi şi potenţiali în teritoriu. Reţeaua noastră de distribuţie se va extinde în funcţie de cererea existentă pe piaţă. Până la sfârşitul acestui an, Vodafone România va avea 70 de magazine proprii", precizează Liliana Solomon, CEO Vodafone România.
Germanos lozul câştigător pentru extinderea Cosmote
După primele nouă luni operaţionale în România, Cosmote a raportat un număr de peste 650.000 de utilizatori şi o cotă de piaţă de 4,3%. Operatorul a construit pe ruinele fostului CosmoRom o reţea de distribuţie care numără, în prezent, 17 magazine proprii şi 533 de magazine exclusive. Pe lângă această reţea de magazine specializate în retailul de produse telecom, cartelele Cosmote mai sunt disponibile şi prin intermediul a peste 10.000 de puncte de vânzare din ţară. Până în prezent, compania a reuşit să acopere, prin magazine proprii sau ale partenerilor săi exclusivi, toate oraşele cu peste 30.000 de locuitori. "Pentru a-şi dezvolta rapid reţeaua de distribuţie la nivel naţional, Cosmote a realizat o serie de parteneriate strategice cu distribuitori puternici în domeniul telecom precum Internity şi acorduri cu dealeri independenţi din toată ţara. Astfel, dacă în decembrie 2005, produsele şi serviciile Cosmote erau distribuite prin 260 de magazine, numai un an mai târziu, numărul acestora a crescut cu 110%, ajungând în prezent la 550 de magazine exclusive", spune Adrian Ciucaşu, National Sales Manager Cosmote. În acest an, compania a investit peste 220 milioane de euro pentru dezvoltarea operaţiunilor comerciale, inclusiv mărirea numărului de magazine şi a echipei de vânzări. Achiziţia Germanos, cel mai puternic lanţ de distribuţie telecom, a reprezentat un pas important în consolidarea prezenţei pe piaţă a Cosmote România.
"Prezenţa pe piaţa din România a fost unul dintre principalele motive care ne-au determinat să achiziţionăm Germanos. Ne aşteptăm ca această tranzacţie să aibă un rol catalizator pentru afacerile noastre şi să ne ajute să majorăm cota de piaţă", subliniază Evangelos Martigopoulos, CEO Cosmote Group. Această mişcare strategică a adus reţelei de distribuţie a Cosmote încă 100 de magazine exclusive.

Spaţiile multifuncţionale iau locul magazinelor clasice
Pe măsură ce au apărut tot mai multe magazine care vând servicii de telecomunicaţii, telefoane şi accesorii, dar şi ca urmare a creşterii competiţiei pe acest segment, operatorii de telefonie mobilă au început să investească în dezvoltarea de magazine după concepte inovative, creând noi tendinţe. "Astfel, procesul de vânzare în domeniul telefoniei a devenit unul consultativ, în care primul şi cel mai important pas este înţelegerea exactă a nevoilor clientului", subliniază Adrian Ciucaşu, reprezentantul Cosmote. Procesul de modernizare a spaţiilor comerciale este mai mult unul de imagine şi de organizare a fluxurilor de activităţi, sunt de părere reprezentanţii Telemobil. În acelaşi timp, clienţii pot beneficia de mai multe facilităţi în acelaşi spaţiu (achitarea facturii, service, consiliere). Anul acesta, investiţiile Orange în retail s-au orientat nu numai către deschiderea de noi magazine, dar şi spre modernizarea şi "reîmprospătarea" imaginii. "Inovaţia este cuvântul-cheie în business, de aceea, în luna septembrie, pe Calea Victoriei, în Bucureşti, am inaugurat un concept store, un spaţiu multifuncţional şi social care lansează noi tendinţe în retailul telecom", spune Rodica E. Cazangiu. şi Vodafone a adoptat o strategie asemănătoare, prin extinderea conceptului şi în alte locaţii (dezvoltarea unui parteneriat cu lanţul de cafenele City Cafe).

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite