Cărţile de afaceri aduc profit editurilor
0de departe vânzările de cărţi de afaceri. Specializată pe cartea de marketing şi advertising, Editura Brandbuilders vinde aproape 80% din tiraj în Capitală. Gabriela Ciucurovschi, director al
de departe vânzările de cărţi de afaceri. Specializată pe cartea de marketing şi advertising, Editura Brandbuilders vinde aproape 80% din tiraj în Capitală. Gabriela Ciucurovschi, director al Brandbuilders Grup, împarte publicul-ţintă în două mari categorii. În prima se încadrează reprezentanţii marilor companii, manageri, specialişti în marketing, PR şi advertising. În a doua intră micii întreprinzători, cei care vor să-şi deschidă o afacere şi studenţii. "Este o categorie pe care vrem să o ajutăm să conştientizeze oportunitatea de instruire pe care o au prin intermediul acestor cărţi. Dacă marile companii îşi permit să ofere traininguri angajaţilor, pentru micii întreprinzători cărţile sunt cele mai ieftine şi mai eficiente mijloace de instruire", apreciază Ciucurovschi. Dezvoltarea economică creşte cererea de cărţi de afaceri. "Mulţi patroni încep să-şi dea seama că vor pierde dacă nu investesc în oamenii pe care îi au", consideră Ion-Ovidiu Pânişoară, coordonatorul colecţiei "Cariere. Succes. Performanţe" a Editurii Polirom. Concentrarea pe un singur domeniu a ajutat editura în impunerea ei pe piaţă. Ea a mers pe mâna autorilor străini, cu notorietate. În cei patru ani de existenţă, au fost publicate 16 titluri, iar cifra de afaceri s-a dublat în fiecare an. "Din cartea străină academică şi profesională, cea de business reprezintă 40-50% din vânzări", ne spune Ion Arzoiu, director Prior Books, unul dintre cei mai importanţi distribuitori de carte străină din România. Compania dezvoltă un program de adopţii de manuale internaţionale, cu marile edituri universitare partenere. "Profesorii, indiferent de cursul predat şi de centrul universitar din care fac parte, pot beneficia de manuale la standarde internaţionale, de bonusuri şi de preţuri atractive la achiziţia unui stoc pentru studenţi. Editura CODECS reprezintă doar 3% din activitatea grupului. Ea este însă o activitate care se autosusţine, 70% din desfacere făcându-se prin librării şi doar 20% către studenţii proprii. Alegerea titlurilor este decisivă pentru succesul unei edituri. Trecută la capitolul "secret", de către Brandbuilders, reprezentanţii Polirom explică dificultăţile pe care le întâmpină în selecţia cărţilor ce se vor publica. Ion-Ovidiu Pânişoară, coordonatorul colecţiei "Cariere. Succes. Performanţe" a Editurii Polirom, încearcă să găsească un echilibru între elementele teoretice şi cele practice, "cărţi corecte ştiinţific, dar exprimate foarte practic". Cărţile autorilor români sunt citite mai ales în cercurile de specialişti, crede el. Cele ale străinilor sunt orientate mai mult spre partea practică, uneori prea mult, consideră Pânişoară. "Resping şi 20 de cărţi, care sunt bestseller în străinătate, dar care nu se potrivesc la publicul nostru ţintă." El crede că editura se adresează unui individ mai educat decât cel din străinătate, căruia trebuie să îi oferi şi informaţie, nu numai povestea. Editura CODECS nu a publicat decât patru titluri româneşti, în raport cu 52 de traduceri, din engleză şi franceză, iar dintre titlurile Brandbuilders doar unul are autor român. Într-un an de la lansarea colecţiei Polirom au fost publicate opt cărţi, dar până în primavara anului viitor numărul acestora va ajunge la 20. Planul editurii este acela de a-i oferi cititorului cât mai multe instrumente pentru construirea carierei. Chiar dacă s-ar putea să nu aibă vânzările unei cărţi la modă, de "leadership", coordonatorul caută lucrări care nu au corespondent pe piaţă. Corina Bretan, Marketing & PR Manager al CODECS, observă o creştere a cererii de cărţi de leadership şi coaching şi o oarecare scădere la cărţile de management şi marketing.
Volume la preţ de lux
Cea mai scumpă carte de afaceri distribuită de Prior Books, şi probabil una dintre cele mai scumpe de pe piaţă, depăşeşte 2.000 de euro. Este vorba despre cele 13 volume ale enciclopediei "The Blackwell Encyclopedia of Management", editată sub patronajul Academiei Britanice de Management. Cartea are aproximativ 4.225 pagini.
Topul celor mai vândute titluri
[ din lanţul de Librării Diverta (2005-2006)
1. Tată bogat, tată sărac
2. Secretele succesului
3. Arta vânzării
4. Ghidul investitorului
5. Cum să vinzi orice, oricui