CFR Bucureşti-Constanţa, de două ori mai scumpă
0Costurile de reabilitare a căii ferate spre litoral au depăşit 4 milioane de euro/kilometru. Standardele de cost prevedeau 2,1 milioane de euro/kilometru. Din 2006 până în prezent, sumele cheltuite pentru reabilitarea liniei CFR Bucureşti-Constanţa au crescut cu aproape 250 de milioane de euro.
În luna aprilie 2006, Ministerul Transporturilor anunţa demararea lucrărilor de reabilitare a liniei de cale ferată Bucureşti-Constanţa, parte din Coridorul IV paneuropean, şi estima că valoarea proiectului se ridică la 665 de milioane de euro. Adică 2,9 milioane de euro pe kilometru, având în vedere că lungimea totală a acestei rute este de 225 de kilometri. Lucrările trebuiau încheiate acum doi ani, astfel încât trenurile să poată atinge viteza de 160 de kilometri pe oră, dar - după cum bine ştim cu toţii - nu sunt gata nici acum.
Între timp, au apărut şi standardele de cost pentru astfel de lucrări (reabilitarea căii ferate pe un coridor paneuropean), în care este prevăzut un maximum de 2,18 milioane de euro/kilometru. Ultimele date centralizate la Ministerul Transporturilor arată însă că totalul costurilor pentru CFR Bucureşti-Constanţa a fost de 913 milioane de euro, adică puţin peste 4 milioane de euro/kilomertru. Practic, de două ori mai scump decât era prevăzut în standarde şi cu 248 de milioane de euro mai mult decât era estimat oficial în urmă cu cinci ani.
Construcţia de la zero ar costa mai puţin
Specialiştii din domeniul construcţiilor de căi ferate consultaţi de „Adevărul" estimează că amenajarea de la zero a unui astfel de tronson (cum este Bucureşti-Constanţa) ar costa până la 4 milioane de euro/km. Cât despre reabilitarea tronsonului cu linie deja existentă, astfel încât trenurile să poată atinge viteza de 160 km/h, aşa cum prevede proiectul către litoral, aceasta „poate costa destul de mult, având în vedere complexitatea lucrărilor colaterale, dar în niciun caz n-ar ajunge la 4 milioane de euro pe kilometru", ne-au spus constructorii.
Într-adevăr, standardele de cost, care indică un maximum de 2,2 milioane de euro/kilometru, nu includ lucrările de artă (viaducte, poduri, podeţe etc.) sau pe cele hidrotehnice, dar „de la 2,2 la 4 milioane de euro pe kilometru este, totuşi, cam mult", spun specialiştii.
Timpul câştigat în 10 ani: zero
Cine are curiozitatea să compare mersul trenurilor de astăzi cu cel din urmă cu zece ani poate constata că în anul 2000 Bucureşti-Constanţa era cu adevărat un tronson de viteză. Distanţa de 225 km dintre Bucureşti şi Constanţa era străbătută, acum 10 ani, de trenul Intercity Expres 501 „Marea Neagră" în două ore şi 34 de minute, arată „Mersul Trenurilor" din anul 2000.
În prezent, rapidele fac din Capitală până la Constanţa trei ore şi 46-55 de minute (după caz), iar acceleratul - trei ore şi... 45 de minute. În urma reabilitării liniei, „durata călătoriei pe calea ferată pe relaţia Bucureşti-Constanţa va fi, în iunie, de două ore şi 50 de minute, urmând ca, din 15 iulie, aceasta să se reducă la două ore şi 30 de minute", au declarat recent reprezentanţii CFR SA. Ne vom întoarce, adică, la „performanţele" de acum 10 ani, după o cheltuială de peste 900 de milioane de euro.