Autostrăzile, construite după metoda "3 în 1"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Exproprierile de terenuri vor fi aplicate imediat după aprobarea studiului de fezabilitate

Autorităţile se laudă că au găsit reţeta pentru reducerea perioadei de execuţie a drumurilor româneşti de la şase ani la doi ani şi jumătate. Demararea cu repeziciune a exproprierilor, alături de alegerea unei singure firme care să se ocupe de proiectarea, construirea şi administrarea autostrăzii sunt soluţiile ce urmează să fie aplicate în România. Metoda "3 în 1" în variantă românească se cheamă "design-build-operate" (DBO), în variantă europeană, iar ai noştri au importat-o întocmai.
Autostrada Bucureşti-Braşov este prima rută care se va construi după aceste noi principii, ne-au declarat reprezentanţii Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului (MTCT). Următorul proiect va fi tronsonul Ploieşti-Buzău-Focşani, parte a Coridorului IX rutier paneuropean, după care soluţia va fi aplicată la toate proiectele de infrastructură din ţară, explică reprezentanţii MTCT.

Cum se reduce perioada
"Înainte pierdeam ani întregi din cauză că demaram exproprierea terenurilor abia după realizarea proiectului tehnic, care mai este precedat de alte două etape, şi toate necesită organizarea de licitaţii. Acum, începem exproprierile imediat după realizarea studiului de fezabilitate, adică după a doua etapă, în loc de a treia", ne-a declarat Liviu Dâmboiu, directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). El spune că, în felul acesta, se va câştiga timp, iar constructorii vor avea front de lucru fără probleme. "Drumarii nu puteau lucra pentru că noi nu reuşeam să finalizăm cumpărarea terenurilor de la proprietari", mai adaugă Dâmboiu. În plus, în momentul în care se organizează licitaţia pentru proiectul tehnic, firma câştigătoare se va ocupa şi de construirea drumului, precum şi de administrarea lui.

Achiziţia terenurilor ar putea fi simplificată
Asta nu înseamnă că noile soluţii pe care mizează autorităţile exclud procesele civile între proprietari şi stat, în momentul în care nu se cade la pace din cauza sumelor oferite pentru parcela expropriată. Reprezentanţii MTCT spun că, în momentul în care terenul respectiv a fost declarat ca fiind de utilitate publică, se stabileşte valoarea lui, iar sumele cuvenite proprietarului se virează în contul acestuia. Constructorul poate lucra chiar şi în condiţiile în care proprietarul contestă nivelul despăgubirii.

Litigiile pot fi evitate cu ajutorul mediatorilor
Evaluatorii sunt de părere că procesele interminabile, dar şi costurile răfuielilor pot fi evitate prin angajarea de mediatori. "Arbitrii - persoane autorizate în medierea conflictelor - mijlocesc neînţelegerile dintre stat şi proprietar", ne-a declarat Adrian Crivii, fost preşedinte al Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor din România (ANEVAR). Important este să nu se ajungă în instanţă - fapt care înseamnă timp şi bani cheltuiţi, iar mediatorul să reuşească să-l convingă pe proprietar că suma oferită este cea mai bună ofertă pe care o poate primi, indiferent de condiţii. "Medierea conflictelor este o procedură la care se apelează frecvent în SUA şi care ar putea să aibă succes şi în România, mai ales că litigiile de proprietate sunt la ordinea zilei", conchide Adrian Crivii.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite