2010, un an extrem de slab în istoria vinului
0Îngheţul de la începutul anului, grindina, inundaţiile şi canicula vor micşora producţia de vin din acest an cu peste 15%. Consumul de vin a scăzut, de la începutul anului, cu circa 10%, pe fondul sărăcirii populaţiei. Ca să facă faţă situaţiei, producătorii se orientează către export.
Cu doar câteva săptămâni înainte de culesul strugurilor, producătorii de vinuri se roagă la Dumnezeu să nu mai intervină vreo calamitate care să le distrugă şi mai mult culturile. Pagubele diferă de la o zonă geografică la alta şi de la un producător la altul. Vincon Vrancea este unul dintre producătorii care au înregistrat printre cele mai mari daune, având compromisă jumătate din producţie.
„Am avut mari probleme cu îngheţul şi cu grindina. Podgoriile Huşi, Panciu şi mai ales Chirnogeni din Dobrogea au fost foarte afectate", ne-a declarat Luchi Georgescu, preşedintele Vincon. După grindină au urmat ploile şi apoi canicula, iar strugurii nu au reuşit să acumuleze suficient zahăr, motiv pentru care Vincon va amâna culesul viei cu două săptămâni.
Nici la Domeniile Tohani lucrurile nu stau mai bine. „Avem 500 de hectare cultivate cu viţă-de-vie. Dacă anul trecut am obţinut o recoltă de struguri de 8.500 de kilograme la hectar, în acest an estimăm o scădere a acesteia de cel puţin 25% din cauza calamităţilor naturale", afirmă Virgil Mândru, preşedintele Domeniile Tohani.
Costuri mari de întreţinere
Există şi producători, precum Murfatlar, care spun că au fost un pic mai feriţi de distrugerile provocate de natură. „Sperăm într-o producţie bună în această toamnă dacă până atunci nu intervin fenomene climaterice deosebite, august fiind o lună importantă înaintea recoltării.
„Estimăm pentru 2010 o producţie în uşoară scădere din punct de vedere cantitativ. În 2009 am produs 30 de milioane de litri de vin, dintre care 21 de milioane de litri au fost reprezentaţi de vin alb", ne-a declarat Daniel Negrescu, brand manager Murfatlar. Potrivit lui Ovidiu Gheorghe, directorul executiv al Patronatului Naţional al Viei şi Vinului (PNVV), producătorii au fost nevoiţi să-şi majoreze considerabil costurile aferente tratamentului culturilor de viţă-de-vie.
„Dacă anul trecut au aplicat, în medie, tratamente de şapte ori, în acest an au trebuit să stropească şi de 12 ori din cauza ploilor", explică Gheorghe.
Românii renunţă la calitate
De asemenea, reprezentantul Patronatului se aşteaptă ca în acest an producţia naţională de vin să fie de maximum 5,5 milioane de hectolitri de vin, comparativ cu 6,3 milioane de hectolitri, rezultatul obţinut în 2009. Nici din punct de vedere al vânzărilor nu s-a stat prea bine în acest an. În perioada decembrie 2009 - iulie 2010, vânzările de vinuri din România au însumat 605 milioane de lei (148 de milioane de euro), în scădere cu aproximativ 10% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit datelor companiei de cercetare MEMRB, puse la dispoziţie de producători.
„Consumul de vin şi-a continuat trendul descendent. În primul semestru piaţa a scăzut cu cel puţin 7%, ceea ce este mai grav decât în 2009. Trendul de scădere se va menţine, din cauza situaţiei financiare care nu stimulează deloc consumul", este de părere brand managerul Murfatlar.
Totodată, Luchi Georgescu, preşedintele Cotnari, spune că românii cumpără vinuri de calitate inferioară celor pe care le beau până anul trecut, din cauza scăderii veniturilor. Văzând că românii nu mai au bani pentru a consuma un vin de calitate, marii producători şi-au îndreptat tot mai mult atenţia spre exporturi. De exemplu, Cramele Halewood, unul dintre exportatorii de vinuri importanţi din România, s-a focusat pe ţări precum Marea Britanie, Estonia, Letonia sau Germania, dar şi către China, Singapore sau Malaysia.
Domeniile Tohani made in China
Cea mai ambiţioasă este însă compania Domeniile Tohani, care exportă 25% din producţie în China şi care va investi alături de un partener chinez 20 de milioane de euro într-o fabrică de vin în nordul
Beijingului.
„Chinezii ne-au dat gratis 600 de hectare de teren pentru 99 de ani unde am plantat viţă-de-vie, iar pentru fabrică ne-au pus la dispoziţie pământul, gazele şi şosea până la unitatea de producţie", dezvăluie Virgil Mândru, care intenţionează să urmeze modelul chinezesc şi în
Polonia.
Ne place vinul alb şi demidulce
Dacă la nivel mondial 80% din consumatori preferă vinurile seci şi doar 20% pe cele dulci, în România se întâmplă exact pe dos, soiurile demidulci şi dulci conducând detaşat. În acelasi timp, circa 65% din români preferă să bea vin alb.