Zoli Toth percutează „Bach in ShowBiz“. La marimbă şi-n 3D!

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Instrumente de percuţie, vioară, violoncel, muzica lui Johan Sebastian Bach şi lucrările fusion ale lui Adrian Enescu, proiecţii 3D. Omul care a adus împreună toate aceste elemente se numeşte Zoli Toth, iar cel mai nou proiect al său e gata de lansare.

După cum recomandă afişul turneului naţional care începe pe 30 aprilie la Ploieşti şi se încheie pe 5 iunie la Bucureşti, „Bach in ShowBiz“ ne va aduce pe scenă un „J.S Bach reinventat în cel mai ritmat spectacol multimedia“. Pentru a afla mai multe detalii despre un spectacol-eveniment, am stat la un taifas cu artistul.

Salut, Zoli! Săptămâna viitoare, pleci în turneul naţional „Bach in ShowBiz“, alături de Zoli Toth Project şi de artiştii vizuali de la Les Ateliers Nomad. Cum se va desfăşura spectacolul?

Pe scurt, turneul şi proiectul muzical îl descriem aşa: muzică de Bach + percuţie la puterea n + proiecţii 3D + vioară şi violoncel + show = „Bach in ShowBiz“. Aşa că acum ştii cam la ce să te aştepţi în cadrul concertului. Însă, restul vi-l vom revela doar în sălile de spectacol.

Iartă-mi ignoranţa, la ce instrument cânţi tu?

Eu sunt percuţionist, dar am devenit cunoscut datorită celebrelor butoaie. Acum, cânt la marimbă şi vibrafon, dar şi la butoaie. Ştiu că ai să râzi, dar de data asta am să vă surprind din nou!

Pentru cititorii mai tineri, care n-au auzit nici măcar „Bună seara, iubito“, spune-ne cine e Adrian Enescu!

Compozitorul Adrian Enescu este pionierul muzicii electronice din România şi peste 70 de coloane sonore din filme poartă semnătura lui. Adrian este un bun prieten cu care am colaborat şi în alte proiecte muzicale, ultima dată fiind cu ocazia concertului din cadrul Festivalului Internaţional „George Enescu“ 2013.

image

Că tot veni vorba, ştii ceva de un proiect al lui Adrian Enescu alături de vechiul său amic Michael Creţu?

Ştiu, dar mai bine îl întrebaţi chiar pe Adrian. Cu siguranţă, va fi încântat să vă vorbească despre el.

Aud că la şcoală îţi cam displăcea Johan Sebastian Bach. Nu ştiai că Brahms a zis „studiaţi-l pe Bach, veţi găsi totul acolo!“?

Îmi displăcea este un mod foarte elegant de a spune că-l uram, chiar dacă sună foarte urât. Asta din cauza faptului că profesorul de la Academia de Muzică „Gh. Dima“ din Cluj-Napoca îmi dădea în fiecare semestru cel puţin o lucrare de Bach pentru studiu. Aveam senzaţia că nu mai trec niciodată de acel „level“, ca la jocuri. Dar uite că mi-a prins bine şi acum „profit“ eu de marele Johann Sebastian Bach.

Te-am văzut, alături de Mircea Cărtărescu şi Marius Chivu, laTrialogurile de la ArCub, unde vei încheia turneul naţional. Ai interpretat Bach, chiar mă gândeam dacă după facultate ai abandonat muzica simfonică…

N-am cum să o abandonez nici dacă vreau! Muzica simfonică o am în sânge: suntem trei generaţii de muzicieni la noi în familie. Evenimentul de la ArCub chiar a fost unul foarte reuşit, m-am simţit onorat să fiu pe aceeaşi scenă şi pe acelaşi afiş cu Mircea Cărtărescu şi Marius Chivu.

Cum se împacă Bach cu locul 3 la Eurovision?

Tocmai aici e secretul proiectului „Bach in ShowBiz“. Tot ce am învăţat în showbiz, în cei 15 ani, aplic în acest proiect. Împreună cu Adrian Enescu şi echipa de la Les Ateliers Nomad l-am reinventat pe Bach. Chiar e adevărat ce spun, să ştii! Vreau să le arătăm tinerilor, si nu numai lor, că muzica clasică nu este deloc prăfuită, învechită, şi că Bach încă mai are foarte multe de spus.

Cred că în fiecare an se vorbeşte despre reunirea SISTEM, deşi aveţi proiecte separate, Cici s-a făcut parlamentar… Cum a fost la Ora Pământului, fiindcă v-am ratat?

image

Ai ratat ceva… A fost un moment superb. După 18 luni de pauză, am cântat de zici că am repetat zilnic pentru spectacol. O cauză bună, cea a mediului, ne-a făcut să ne reunim şi asta a contat foarte mult. Cred că SISTEM va rămâne cea mai închegată trupă de percuţionişti din România, fiecare membru al trupei fiind un artist şi un profesionist adevărat.

Te-am cunoscut în urmă cu mulţi ani într-o fabrică, unde, împreună cu băieţii, loveaţi nişte butoaie şi făceaţi muzică din prelucrarea prin aşchiere. Care sunt cele mai neconvenţionale obiecte la care ai cântat?

Am lovit de-a lungul timpului în zeci de obiecte, de la şine de tren la butoaie, jenţi de maşină, cutii de vopsele, găleţi etc. Totuşi, cel mai ofertant instrument de percuţie în acest moment mi se pare marimba, iar dacă Bach ar fi ştiut de marimbă, cu siguranţă ar fi scris multe lucrări dedicate acestui instrument.

Până la urmă, care-i faza cu anularea Galei On Air Music Awards 2014? Avem prea multe premii sau prea puţini bani?

Piaţa e plină de lucruri fără valoare, elita nu prea interesează pe nimeni, oamenii nu se ţin de cuvânt, companiile nu prea mai au bani, iar eu nu fac compromisuri. Asta ar fi, pe scurt, explicaţia pentru anularea galei On Air Music Awards.

Acest articol a fost publicat şi pe blogul personal

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite