AUDIO O melodie despre virusul Ebola a devenit hit în Liberia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O melodie despre virusul Ebola, care a ucis peste 1.400 de oameni în Africa de Vest, a devenit hit în Liberia, fiind difuzată în fiecare zi de televiziunile şi staţiile de radio, scrie „The Atlantic“.

Singurul mod prin care te poţi infecta cu Ebola este prin contactul direct cu sângele, saliva, urina, excrementele, transpiraţia, materialul seminal ale unei persoane infectate sau ale unui animal infectat“).

Scopul cântecului, o colaborare a artiştilor liberieni F.A., Soul Fresh şi DenG, este de a-i învăţa pe oameni cum să se protejeze şi cum să împiedice răspândirea virusului Ebola, care a ucis, din luna martie până în prezent, peste 1.400 de oameni în Africa de Vest şi peste 600 în Liberia, scrie „The Atlantic“. De asemenea, cântăreţii au folosit un limbaj colocvial, muzica fiind concepută pentru a atrage atenţia tinerilor (aproximativ jumătate din populaţie are sub 18 ani). Se pare că scopul a fost atins, cel puţin din punct de vedere al vizibilităţii, căci piesa este difuzată zilnic la televizor şi la aproape 20 de staţii de radio. 

„În momentul de faţă este cea mai difuzată piesă“, a declarat Adolphus Scoot, un specialist în comunicare pentru UNICEF, care a creat piesa în parteneriat cu Ministerul de Sănătate din Liberia şi cu postul de radio Hott FM, şi care a recrutat artiştii pentru a compune versurile şi muzica. Hitul „Ebola Is Real“ nu este singular, piese ca „State of Emergeny“ şi „Ebola in Town“, care au fost produse de muzicieni locali fără implicarea Guvernului, se bucură la rândul lor de un real succes, notează aceeaşi sursă. 

Pentru ca mesajul să fie înţeles şi de generaţiile mai vârstnice, Scott a lucrat cu Julie Endee, ambasadorul culturii în Liberia, pentru a realiza o versiune a piesei în stilul „Sweet Liberia“, cântec patriotic din anii '80. 

S-a luat această măsură deoarece obstacolele care stau în calea educării populaţiei liberiene cu privire la periculosul virus sunt numeroase: doar 43% din populaţie ştie să citească, ceea ce limitează efectele distribuirii de pliante, iar 84% din populaţie trăieşte sub pragul sărăciei cu venituri de 1.25 de dolari pe zi, ceea ce înseamnă, printre altele, că oamenii au rareori acces la Internet sau la televizor.

„Ne confrutăm cu aceaşi problemă pe care Coca-Cola a întâmpiant-o. Mesajele diferite sunt mult mai eficiente când sunt îndreptate către publicuri diferite, iar diferitele canale de livrare a mesajelor sunt mult mai eficiente pentru tipuri diferite de public“, a declarat, pentru „The Atlantic“, Sheldon Yett, reprezentantul UNICEF în Liberia. 

În ciuda imaginilor, posterul de mai jos, care conţine aproximativ acelaşi mesaj ca melodia, s-a dovedit ineficient. 

image

UNICEF s-a gândit şi la alte canale de comunicare pe lângă muzică şi postere. Agenţia ONU a trimis parteneri locali sau „animatori“ pentru a educa micile comunităţi şi a rugat DJ să transmită astfel de mesaje educative pe posturile de radio. De asemenea, Adolphus Scott a colaborat cu fotograful şi regizorul american Morgana Wingard, au cooptat oameni importanţi – preşedintele liberian, un arhiepiscop, un şeic musulman – pentru a realiza un mic filmuleţ. În scenariu se regăsesc replici precum „Nu aşteptaţi să fiţi infectaţi pentru a crede că Ebola există“ sau „Împreună, Liberia va câştiga lupta împotriva Ebola“.

„Ebola este ca o armată de hoţi“, a mărturisit Scott pentru a explica raţiunea din spatele folosirii termenului „luptă“. „E ca o armată de gherilă care se agaţă de această ţară precum lipitorile de un vas scufundat. Am fost într-un război înainte şi ştim o mulţime lucruri despre ce înseamnă un război în Liberia“.

    

Scott a estimat că posturile de televiziune locale difuzează videoclipul de cel puţin cinci ori pe zi şi a comandat 10.000 de DVD-uri care vor fi ditribuite în cluburile unde liberienii se adună pentru a urmări meciuri de fotbal sau filme din Nigeria, dar şi în autobuze. În plus, acesta lucrează la un nou videoclip în care vor apărea supravieţuitori ai virusului pentru a-i încuraja pe oameni că pot învinge boala dacă sunt luate măsurile de precauţie corespunzătoare.

Muzică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite