Elementul copilului – o carte pentru părinţi responsabili

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sir Ken Robinson FOTO ted.com
Sir Ken Robinson FOTO ted.com

Sir Ken Robinson scrie pentru a inspira schimbarea şi reforma educaţiei publice. Ideea sa principală nu pare spectaculoasă la prima vedere – redescoperirea creativităţii în educaţia publică. Şcolile trebuie să cultive creativitatea şi să canalizeze curiozitatea naturală a copiilor pentru cunoaştere. Părinţii şi copiii simt impulsul să identifice intersecţia dintre pasiunile personale şi aptitudinile dobândite, adesea în absenţa unei consilieri.

  

Mulţi îl cunosc deja, este un autor internaţional de best-seller-uri pe tema educaţiei şi conferenţiarul cu cea mai vizionată prelegere la TED Talks. Ideea sa principală, elogiată în Raportul All Our Future: Creativity, Culture and Education din 1999, redactat pentru guvernul Marii Britanii, nu pare spectaculoasă la prima vedere: şcolile trebuie să cultive creativitatea şi să canalizeze curiozitatea naturală a copiilor pentru cunoaştere, un rol abandonat, în prezent, prin uniformizarea educaţiei, obtuzitatea decidenţilor şi a celor care fac curricula si manualele. Recenta sa carte este extrem de relevantă şi în contextul strategiei despre relansarea educaţiei ca prioritate de guvernare. 

Ceea ce îl distinge pe Sir Ken Robinson de alţi autori este credinţa că acest proces poate începe de jos în sus, de la beneficiarii educaţiei. Părinţi, profesori, decidenţi locali şi autoritatea de reglementare pot coopera pentru succesul reformei în educaţie. Scrierile sale au o dimensiune motivaţională, pentru ca asumă premisa unui proces invers, dinspre beneficiari, adică dinspre cei direct interesati, părinţi către cei care gândesc politicile în educaţie. Initiaţive de succes în educaţie, datorate unor antreprenori energici, au avut un impact semnificativ în comunităţi, merită subliniat, nu întotdeauna favorizate de împrejurări. Reforma într-un domeniu organic, cum este cel al educaţiei, depinde de eforturile tuturor celor implicaţi. 

Recenta sa carte, Descoperă-ţi elementul, investighează mai adânc o temă majoră a politicilor educaţionale, anume rolul pasiunilor personale în alegerile profesionale. Punctul de plecare este corelarea firavă dintre studii şi viitorul loc de muncă al absolvenţilor, o tendinţă surprinsă ca parte a unui proces global în recenta carte a lui Sir Ken RobinsonMai exact, mai puţin de 30% dintre absolvenţi lucrează în domeniul studiilor încheiate. În România lucrurile nu stau mult diferit şi acest fapt poate stimula regândirea rolului universităţii, prin cultivarea unor aptitudini integrative sau transversale, cum se numesc acum. Capacitatea de gândire critică, de analiză şi sinteză, de argumentare şi abilitatea de a rezolva probleme, în sens larg, sunt competenţe cărora educaţia publică nu le alocă, din păcate, semnificaţia meritată. 

carte sir ken robinson
„Descoperă-ţi elementul“ este o lectură reconfortantă, scrisă cu umor şi autoironie, despre resursele ascunse ale dezvoltării personalităţii, despre rolul pasiunilor în motivarea unui proiect personal, o lecţie profundă a asumării sinelui.

Sir Ken Robinson nu se mai adresează aici reformatorilor, ci vorbeşte părinţilor şi elevilor pentru a desluşi împreună unul dintre cele mai neglijate subiecte ale educaţiei: redescoperirea sensului şi asumarea unui proiect personal al dezvoltării. Nu este, aşa cum s-ar părea, încă o carte despre dezvoltare personală apărută între titlurile care inundă piaţa editorială. „Descoperă-ţi elementul“ este un ghid, o hartă conceptuală, un dosar de exerciţii introspective ce foloseşte ştiinţele educaţiei pentru a îndruma paşii unor alegeri decisive, mai ales pentru părinţi.

„Elementul“ unei persoane înseamnă, pentru Sir Ken Robinson, întâlnirea dintre două note definitorii ale personalităţii umane, pasiunile personale şi aptitudinile naturale. Şcoala şi educaţia dezvoltă anumite aptitudini şi competenţe, dar nu oferă un răspuns la întrebarea inevitabilă pe parcursul carierei: Ce altceva decât plata facturilor mă motivează să merg la slujbă? Aşa cum se spune adesea, „Găseşte ceva ce îţi place să faci şi nu va trebui să munceşti niciodată”. Insatisfacţia la locul de muncă, alienarea, lipsa de perspective sunt simptome curente ale angajaţilor din ziua de azi. Întâlnirea cu pasiunile autentice ale individului, cu asumarea unui proiect cu sens poate fi, în totalitate, rezultatul unui şir de întâmplări favorabile. Din întâmplare oamenii pot întâlni locul unde pasiunile lor cele mai profunde se pot manifesta nestingherit şi plenar. Alteori acest proces înseamnă construcţie şi efort propriu, înseamnă auto-educare printr-un proces intuitiv, iar meritul lui Sir Robinson este de a explica etapele acestui proces. Nu avem o reţetă sigură a succesului dezvoltării personale, ci o hartă şi o busolă, realizate cu ajutorul psihologilor şi experţilor în educaţie. Fără căutarea elementului propriu, nivelul de satisfacţie personală se va prăbuşi ireversibil şi consecinţele se traduc în abuzuri auto-distructive, lipsă de performanţă, marginalizare şi dificultăti de integrare.

În ţesătura cărţii au fost inserate numeroase biografii celebre care confirmă teza unificatoare a lui Sir Robinson, anume ideea că aptitudinile personale trebuie imersate în energia brută a pasiunilor. David Ogilvy era un obscur vânzător de maşini de gătit la începuturi. Apoi a pus pe picioare agenţia ce a inspirat serialul de televiziune Mad Men. Jamie Oliver era o „loază” la şcoală, un elev „problematic”, care părea imposibil de educat. Ulterior, a descoperit arta gătitului, devenind ceea ce este astăzi şi oferind slujbe tinerilor, aparent neangajabili, în propriul restaurant din Londra. Hans Zimmer ar fi fost suspectat de ADHD dacă ar fi fost elev astăzi într-o şcoală; cel care avea să devină unul dintre cei mai premiaţi compozitori de muzică de film de la Hollywood a abandonat şcoala fără regrete. Sir Robinson schiţează biografii celebre pentru a ilustra ideea lui Carl Jung, „eu nu sunt ceea ce mi s-a întâmplat, sunt ceea ce aleg să devin”, anume că individul îşi alege singur misiunea, că este într-un neîncetat proces de autodefinire.

„Descoperă-ţi elementul“ este o lectură reconfortantă, scrisă cu umor şi autoironie, despre resursele ascunse ale dezvoltării personalităţii, despre rolul pasiunilor în motivarea unui proiect personal, o lecţie profundă a asumării sinelui. Este o carte utilă părinţilor, elevilor şi tuturor celor care predau, indiferent de forma de educaţie în care sunt angrenaţi. Din nou, Sir Ken Robinson îşi urmează elementul, oferind cea mai complexă introducere în descoperirea unui sine împlinit, relevând rolul educaţiei în afirmarea individualităţii.  

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite