Adevărul Live despre educaţie prin tehnologie: În secolul XXI înveţi mereu, iar tehnologia nu e opţiune, e necesitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La Adevărul Live am vorbit despre educaţia tinerilor în domeniul tehnologiei şi despre oportunităţile lor în IT cu Sanda Foamete, director de strategii educaţionale la Microsoft, Şerban Iosifescu, preşedinte ARACIP, iar prin Skype a intervenit Tiberiu Lukacs, de la Şcoala Generală „Sfânta Varvara“ din Aninoasa, unul dintre profesorii care au reprezentat România la un forum educaţional din Barcelona.

La Adevărul Live, am vorbit despre provocările cu care se confruntă tinerii care au ajuns în punctul în care trebuie să îşi aleagă o carieră, un domeniu care li se potriveşte. IT&C este considerat un domeniu de viitor, care le va asigura tinerilor un trai bun şi o carieră pe termen lung. Invitaţii vor vorbi despre ce oportunităţi există în prezent pe piaţa IT din România pentru tineri şi cum îi pregătim pe elevi şi studenţi acest domeniu, dar şi pe profesori.

Tiberiu Lukacs, specializat în matematică, este unul dintre cele 250 de cadre didactice care au câştigat competiţia Microsoft Expert Educator şi spune că este important ca profesorii să folsoească la clasă tehnologia pe care o folosesc elevii acasă pentru ca procesul educaţional să fie mai uşor şi mai atractiv pentru ei. El a dat exemplul său, când a integrat un dispozitiv Kinect în predarea lecţiilor de geometrie.


Livetext din timpul emisiunii

„Trebuie să ne asigurăm că tehnologia are valoarea adăugată, că nu este folosit un proiector precum o tablă. În privinţa a ceea ce există acum, avem un paradox: s-a investit mult în dotarea cu calculatoare, dar mai puţin în ultimii ani, uzura se vede, dar nu sunt folosite la adevărata valoare“, a afirmat Iosifescu. El a menţionat că tânăra generaţie se foloseşte mai mult de noile tehnologii pentru teme sau proiecte, pe când profesorii nu prea mult.

„Conceptul de nativ digital este deja comun pentru generaţiile mai noi, dar în urma lor vin alte generaţii noi. Spre exemplu, copiii cunosc mai repede tehnologia mai repede. Iar asta e o provocare pentru profesor. Trebuie să se familiarizeze cu noile resurse, dar în acelaşi timp are şi alte responsabilităţi care îi limitează timpul“, a menţionat şi Sanda Foamete.

„Se produce o răsturnare de paradigmă şi profesorii ajung să înveţe de la elev. Cum ar veni, oul învaţă găina“, a mai spus Foamete. „Totuşi, asta arată o realitate: şcoala e un loc în care toată lumea învaţă. E un loc de interînvăţare“, a completat Iosifescu.

image

Sanda Foamete, Microsoft, şi Şerban Iosifescu (dreapta), preşedinte ARACIP. FOTO David Muntean/Adevărul

„Elevii nu trebuie să primească de-a gata în care trebuie doar să dea un click. Asta am observat în timp. Aşa că am ajuns să utilizez diverse programe pentru ca elevii să descopere singuri anumite elemente, cum ar fi geometria în matematică“, a spus Lukacs Tiberiu. „Profesorul trebuie să îndrume un elev, nu mai poate fi doar vocea peste toţi. Elevii trebuie îndrumaţi spre anumite întrebări“, a completat el. „Tehnologia e doar un mijloc prin care îi putem atrage ca să înţeleagă mai multe şi asta nu doar în matematică“.

Despre forumul de la Barcelona

„Anul acesta, a fost o schimbare de program. Au fost aproximativ 1.100 de oameni, iar acesta e un loc în care profesorii vin cu propriile proiecte şi îşi pregătesc propriile standuri cu informaţii despre acestea. Experienţa cea mai mare pe care o pot dobândi profesorii e interacţiunea cu alte culturi educaţionale. Spre exemplu, un proiect din Africa prin care elevii sunt învăţaţi să folosească IT-ul în educaţia lor va arăta altlfe faţă de unul din Marea Britanie sau chiar România“, a afirmat Sanda Foamete. „Microsoft vrea să le ofere profesorilor posibilitatea de a face schimb de experienţă“.

„În urmă cu doi ani am primit un Xbox Kinect şi mi s-a spus să îl folosesc la clasă. Pe Internet am descoperit comunităţi de oameni care folosesc acest gadget la clasă. Cu un astfel de proiect am participat la concursul Microsoft şi am câştigat“, a spus Lukacs. „Kinect scoate elevii din bancă, nu mai trebuie să scrie. Pur şi simplu stau în faţa unui ecran şi pot controla diverse corpuri cu ajutorul mâinilor. Asta în matematică“, a precizat acesta. Kinect este un gadget ataşat consolei Xbox sau unui PC care monitorizează un om şi îl transpune în versiune digitală folosind camere video.

„După ce am aplicat acest concept, copiii au fost atât de prinşi, încât au fost dezamăgiţi când s-a sunat de pauză. Sunt mai uşor de cucerit astfel către lecţiile incluse în curiculă“, a mai spus acesta.

„Îi încântă mai mult decât a sta în bancă. Văd şi că vor să caute ei soluţii şi atunci ajung să înveţe matematică cu adevărat“, a mai spus Lukacs.

Pregătirea în IT, necesară în aproape orice domeniu

„Pregătirea absolvenţilor în piaţa muncii, în IT, este importantă. Sunt prea puţine meserii în care folosirea calculatorului nu se practică. Orice angajat trebuie să aibă competenţe în acest domeniu. Aici vorbim de dezvoltare de aplicaţii, de dezvoltarea unor infrastructuri, sau de cunoştinţele de folosire. Când ne referim la primii, aici este nevoie de oameni, de specialişti. Microsoft are diverse programe de internship pentru ei“, a menţionat Foamete.

„Când vine vorba de angajarea tinerilor pregătiţi în IT, uneori procentul ajunge şi la 100%, prin internship-urile Microsoft. Asta şi pentru că şcoala te învaţă să înveţi, nu neapărat să fii pregătit pentru o anumită companie. Te învaţă să interacţionezi, să înţelegi un mediu“, a mai spus reprezentanta Microsoft.

„Competenţele digitale trebuie dezvoltate în toate domeniile şi la toate nivelurile, dar la noi încă mai este o problemă de percepţie, limitarea IT-ului pentru orele de TIC sau informatică. Acum, oamenii se schimbă, au ajuns în vremea în care trebuie să înveţe o viaţă întreagă“, a spus Iosifescu. „Cum zicea şi Tiberiu, dacă au ajuns copiii să aibă plăcere când învaţă, atunci e un pas înainte. Pentru noi, învăţarea a fost asociată mai mult cu o emoţie negativă - învăţ pentru examen, învăţ pentru teză. Dar acum avem conceptul gamification, adică transformarea unei lecţii în logica unui joc“, a mai afirmat Iosifescu.

Concluzii pentru educaţie

„Sunt foarte multe de făcut, dar trebuie mers mai mult pe programe de sprijin sub o formă prietenoasă de mentorare, de antrenare. E vorba de un sprijin permanent îndreptat către profesori pentru a folosi noile tehnologii. O idee pe termen lung ar fi să încercăm să intrăm în pielea omului de secol XXI şi de a învăţa oricând“, a spus Iosifescu.

„Dacă înveţi continuu, vei fi în pas cu noutăţile, vei fi capabil să depăşeşti provocările. Va trebui să ştim să folosim maşinile inteligente, iar acum dispozitivele mobile au ajuns în aproape toate mediile. De asemenea, e o provocare continuă şi cloud computing-ul. În plus, vorbim şi de domeniul imprimării 3D în care au fost incluse şi materialele biologice“, a completat Foamete.

„Din perspectiva mea, nu ajunge instruirea. Un profesor stresat din cauză că n-are ce să pună pe masă acasă nu va ajunge să facă performanţă. Trebuie investit şi în calitatea vieţii unui astfel de om“, a afirmat Tiberiu Lukacs. 


Forumul Educaţional de la Barcelona

De curând, a avut loc în Barcelona cea de-a zecea ediţie Microsoft in Education Global Forum 2014, care a găzduit peste 1.100 de participanţi, lideri din ONG-uri şi corporaţii, din aproape 100 de ţări. România a fost reprezentată acolo de trei profesori, două şcoli şi trei evaluatori.

Aceştia au fost Tiberiu Lukacs, profesor de matematică la Şcoala Gimnazială Sfânta Varvara, din Aninoasa, Alina Nicoleta Sauciuc, profesor de biologie la Colegiul Naţional de Informatică Piatra Neamţ, Rodica Matei, profesor de matematică la Şcoala Gimnazială nr. 25 Braşov. De asemenea, şcolile care au reprezentat ţara noastră au fost Colegiul Naţional de Informatică Piatra Neamţ, în calitate de World Tour School, şi Liceul de Informatică Grigore Moisil, din Bucureşti, în calitate de şcoală mentor.

Au mai fost prezenţi şi evaluatorii Romiţă Iucu, Prorector Universitatea din Bucureşti, Radu Jugureanu, AeL eContent Department Manager şi Şerban Iosifescu, de la Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP).

Participanţii au fost încurajaţi să îşi alinieze eforturile cu scopul de a produce schimbări pozitive în sistemul educaţional global. Forumul global este o şansă pentru reprezentanţii din sistemul de învăţământ de a crea şi întreţine o reţea de comunicare şi colaborare bazată pe schimb de experienţe, realizări şi provocări, cu obiectivul comun de a asigura o evoluţie corectă şi coerentă a educaţiei pentru secolul XXI.


Aproape 2.500 de şcoli vor fi conectate la internet în şase luni. Restul de 7.000, informatizate până în 2020

Ministerul Educaţiei Naţionale a semnat un contract de peste 30 de milioane de euro cu firma Omnilogic privind implementarea proiectului „Internet în Şcoala ta", prin care urmează să fie informatizate aproape 2.500 de şcoli din ţară, majoritatea din mediul rural, în următoarele şase luni. Ministrul Educaţiei a spus că acest proiect vine în susţinerea proiectelor privind clasele digitale.

VIDEO Cum funcţionează platforma digitală pentru prima clasă „inteligentă“ şi cum poate îmbunătăţi educaţia

Liceul „Nicolae Kretzulescu“ din Bucureşti are, odată cu începutul acestui an şcolar, o clasă „inteligentă“. Este dotată de Samsung cu diverse echipamente şi în care elevii vor avea acces la o platformă dedicată educaţiei dezvoltată de ReadForward. Am discutat cu creatorii acestei platforme şi ce au urmărit ei să reuşească cu aceasta.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite