Statul face preţul energiei electrice, deşi piaţa este liberă de la 1 ianuarie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

ANRE stabileşte tarifele o dată la 6 luni pentru consumatorii casnici care nu şi-au schimbat furnizorul, deşi de la 1 ianuarie a fost eliminat în totalitate tariful reglementat. „ANRE continuă să avizeze tarifele pentru serviciul universal, chiar dacă metodologia folosită de către reglementator s-a schimbat”, au declarat reprezentanţii Enel Energie Muntenia.

Piaţa energiei electrice ar fi trebuit să fie complet dereglementată, având în vedere că a fost parcurs în totalitate calendarul de liberalizare pentru consumatorii casnici. Începând cu 1 ianuarie a fost eliminat în totalitate tariful reglementat de ANRE pentru consumatorii casnici, aceştia având posibilitatea de a-şi schimba furnizorul de energie electrică. Însă, la începutul anului, mai mult de 90% rămăseserî fideli vechilor furnizori, neexprimându-şi dorinţa de a intra în piaţa concurenţială.

Dar lucrurile nu stau aşa, ANRE continuând să avizeze tarifele, folosind însă o altă metodologie de calcul.

Concret, consumatorii casnici care nu şi-au schimbat furnizorul de energie electrică au un tarif stabilit periodic de ANRE.

„Clienţii care nu şi-au exercitat dreptul de eligibilitate şi au preferat să rămână cu un contract pe piaţa pentru serviciul universal nu sunt obligaţi să facă niciun demers ca urmare a modificării legislative de la începutul anului 2018. Contractele lor de furnizare de energie electrică se derulează în continuare în baza prevederilor legale privind serviciul universal, iar tarifele pentru aceşti clienţi vor fi în continuare avizate de către Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Astfel, ANRE va aviza, la fiecare şase luni, tarifele pentru clienţii alimentaţi în regim de serviciu universal, pentru fiecare regiune”, au declarat pentru „Adevărul” reprezentanţi ai Enel Energie Muntenia.

Modificarea aplicabilă de la începutul anului (dereglementarea preţului pentru serviciul universal) se referă la modalitatea în care ANRE avizează tarifele aplicate de către furnizorii de ultimă instanţă pentru energia furnizată clienţilor în regim de serviciu universal. 

Conform calendarului de dereglementare aplicat în ultimii ani, componenta de piaţă concurenţială (CPC) a tarifelor la energie a crescut treptat în ultimii ani, ajungând să reprezinte 100% din tariful energiei la 1 ianuarie 2018. 

„Este important de reţinut că ANRE continuă să avizeze tarifele pentru serviciul universal, chiar dacă metodologia folosită de către reglementator s-a schimbat”, au precizat reprezentanţii Enel Energie Muntenia. 

Consumatorii pot alege contractul care le convine

Procedura prin care un client casnic poate trece de pe piaţa pentru serviciul universal pe cea concurenţială pentru a beneficia de oferte personalizate nu implică neapărat schimbarea furnizorului de energie, întrucât clienţii pot alege oferta furnizorului actual, dar în regim de piaţă concurenţială. 

Alegerea unui contract pe piaţa concurenţială de către clientul final de energie electrică este un proces gratuit şi nu implică modificări de ordin tehnic ale instalaţiilor de utilizare.

Pentru clienţii pe piaţa reglementată, preţul este cel stabilit de către ANRE, fără posibilitatea unor oferte personalizate de preţ şi servicii cu valoare adăugată, în funcţie de nivelul consumului, de numărul locurilor de consum şi de condiţiile de piaţă de la momentul respectiv, dar şi oferte cu un preţ stabil pe toata durata contractului.

Contractele pe piaţa concurenţială sunt, de regulă, încheiate cu preţuri aplicabile pe o perioadă de 12 sau de 24 de luni, la alegerea clienţilor. 

„Spre exemplu, pentru zona Muntenia Sud, în cazul unui consum lunar de 140 kWh, clienţii care optează pentru oferta Enel Fix Online vor plăti o factură cu circa 18% mai redusă faţă de cei care aleg să rămână în piaţa pentru serviciul universal. Astfel, la acest nivel de consum trecerea de pe piaţa pentru serviciul universal la Enel Fix Online va duce la scăderea facturii lunare de la 85,49 lei la 69,97 lei”, au declarat reprezentanţii Enel Energie Muntenia.

Furnizorul de energie electrică îţi poate repara centrala termică sau uşa de la intrare 

Pentru a atrage cât mai mulţi clienţi, unii furnizori de energie electrică au inclusiv oferte de servicii de asistenţă tehnică şi reparaţii a instalaţiilor electrice şi nu numai.

 „Clienţii beneficiază astfel de pachete de asistenţă tehnică pentru instalaţiile interioare de utilizare a gazelor şi electricităţii, reparaţii de lăcătuşerie, reparaţii ale instalaţiilor de încălzire a apei, verificare tehnică a instalaţiei de gaz, intervenţii de urgenţă la instalaţia de gaz şi centrala termică, rapid şi eficient, 24 de ore pe zi, printr-o reţea de firme specializate, administrată de compania Europ Assistance”, au declarat reprezentanţii Enel Energie Muntenia.

Un alt furnizor, Tinmar Energy cuprinde în conractul Gold o serie de  servicii adiacente.

Potrivit site-ului său, la un preţ de bază energie (fără taxe) 0.219 lei/kWh şi un abonament 0,39 lei/zi, compania oferă discount 30% la manoperă pentru orice lucrare de renovare/reparaţii a locuinţei, programată şi comandată prin Contact Center Tinmar, dar şi despăgubiri pentru daunele provocate produselor electrocasnice ca urmare a fluctuaţiilor de tensiune, precum şi intervenţii de urgenţă în caz de avarii la instalaţia electrică din locuinţă.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite