Bătrânii care şi-au dat pământul în arendă, copleşiţi de declaraţii şi formulare fiscale

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Modificările aduse succesiv Codului Fiscal creează probleme şi celor care şi-au dat pământul în arendă, de cele mai multe ori bătrâni care nu le mai pot lucra, şi care trebuie să depună un teanc de declaraţii la Fisc.

Modificările aduse succesiv Codului Fiscal creează probleme şi arendatorilor – cei care şi-au dat pământul în arendă unei firme care se angajează să-l lucreze în locul proprietarilor, aceştia din urmă primind o anumită sumă de bani raportată la producţia agricolă care se scoate de pe terenul lor. 

Persoanele fizice care şi-au dat terenurile agricole în arendă trebuie să depună la Fisc nu mai puţin de 4 declaraţii fiscale, la termene diferite. Doar că termenul pentru depunerea Formularului 600 a fost amânat pentru aprilie, dar arendatorul ar trebui să-şi plătească contribuţiile la sănătate până la 25 februarie.

Consultantul fiscal Adrian Benţa spune că a fost sesizat în privinţa mai multor aspecte fiscale cu care se confruntă arendatorii.

Îngropaţi în formulare

În primul rând, o problemă este faptul că arendatorii trebuie să depună la Fisc nu mai puţin de 4 declaraţii. Primul este Declaraţia 100, privind obligaţiile de plată la bugetul de stat, care trebuie depusă până la data de 25 inclusiv a lunii următoare. Cea de-a doua este Declaraţia 205 privind impozitul pe venitul persoanei fizice, care se depune până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat. Cea de-a treia este Declaraţia 112, privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate, care se depune lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare pentru care se plătesc veniturile. Ultima este declaraţia 600, al cărei termen de depunere a fost amânat recent de Guvern până la data de 15 aprilie, deşi arendatorul ar trebui să-şi plătească contribuţiile la sănătate până la 25 februarie. 

Ce trebuie să facă arendaşii

Concret, în luna ianuarie arendaşul plăteşte arenda pentru luna decembrie 2017.

„O persoană realizează un venit la momentul încasării sumei de bani, pentru persoana fizică nefiind aplicabilă contabilitatea de angajamente. Astfel, prin efectuarea plăţii arendei în luna ianuarie, faptul generator al venitului pentru persoana fizică intervine în luna ianuarie 2018 chiar dacă arenda este aferentă lunii decembrie 2017.În   sens, apreciem că impozitarea arendei se va face conform reglementărilor existente în anul 2018”, susţine consultantul.

Adrian Benta a explicat că impozitul pe venitul din arendă este de 10%, iar baza de calcul a impozitului pe venitul din arendă este suma brută din contract din care se scade o cotă de cheltuieli deductibile în procent de 40%, cheltuială ce nu se justifică prin documente fiind prezumată de legiuitor conform art. 84 alin. (7) – (8) din Codul fiscal. 

„Spre exemplu, pentru un venit brut de 1.000 lei, baza de calcul a impozitului este suma de 600 lei, iar impozitul este în valoare de 60 lei. Impozitul este final. Impozitul se declară la buget prin Declaraţia 100 depusă până pe data de 25 a lunii următoare (25 februarie), iar până în ultima zi a lunii februarie din anul următor se va depune Declaraţia 205 privind impozitul pe venitul persoanei fizice”, explică Benta.

O modificare importantă apare în privinţa procedurii privind contribuţia la sănătate în sensul că societatea nu mai reţine contribuţia la sănătate pentru arendă şi implicit nu se mai declară această contribuţie în Declaraţia 112.

Veniturile din arendă sunt în sfera contribuţiei la sănătate dacă toate veniturile extra salariale ale persoanei fizice din anul 2017 (arendă, chirii, dividende, activităţi independente, etc.) au fost mai mari de 22.800 lei în anul 2017.

„În acest caz, în lipsa altor modificări legislative, persoana fizică depune declaraţia de asigurări sociale – Formular 600 şi bifează calitatea de contribuabil la sistemul de sănătate. Baza de calcul lunară a contribuţiei la sănătate este salariul minim pe economie, suma de 1.900 lei, iar procentul este de 10%. Practic, se datorează suma de 190 lei lunar, în total suma de 2.280 lei anual. Termenul de plată al contribuţiei este trimestrial, în data de 25 a ultimei luni din fiecare trimestru. Termenul de depunere al Declaraţiei 600 a fost prorogat din data de 31 ianuarie 2018 în data de 15 aprilie 2018, prin OUG nr. 2/2018 astfel încât trebuie să apară o altă prevedere normativă care să coreleze scadenţa trimestrială a plăţilor cu noul termen de depunere a declaraţiei”, a precizat specialistul.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite