Autostrada Sibiu-Piteşti. Când se va semna contractul de finanţare
0
Proiectul pentru finanţarea autostrăzii Sibiu – Piteşti a fost trimis recent spre aprobare la Comisia Europeană, a declarat ministrul Fondurilor Europene, Roxana Mînzatu, în cadrul Comitetului de Monitorizare pentru Programul Operaţional Infrastructură Mare (CM POIM) care a avut loc în Braşov.
În cadrul reuniunii au fost prezentate stadiul implementării Programului Operaţional, proiectele finanţate şi măsurile pentru buna implementare POIM.
Ministrul Fondurilor Europene a făcut referire la dezvoltarea infrastructurii din România prin POIM, subliniind că proiectul pentru finanţarea autostrăzii Sibiu-Piteşti a fost trimis recent spre aprobare la Comisia Europeană.
„Construcţia autostrăzii Sibiu-Piteşti a început deja, pe tronsonul Sibiu-Boiţa. Proiectul este unul matur, pregătit pentru implementare şi va putea absorbi fonduri europene semnificative în cei 4 ani rămaşi din actuala perioadă de programare. Realizarea acestei autostrăzi va avea un impact major atât pentru călători, cât şi pentru dezvoltarea economică a regiunii. Indiferent că vorbim despre impactul acestui proiect pentru mobilitatea cetăţenilor sau că vorbim despre transportul de mărfuri, un lucru este cert: avem nevoie de investiţii în infrastructură şi angajamentul guvernului nostru de a face aceste investiţii se vede astăzi, prin demararea acestui proiect. Contractul de finanţare la nivel naţional va fi semnat în noiembrie”, a declarat ministrul Fondurilor Europene, Roxana Mînzatu.
În ceea ce priveşte implementarea POIM, ministrul Fondurilor Europene a subliniat că suma necesară pentru acoperirea riscului de dezangajare de 43,8 mil. euro este acoperită valoarea cererilor de rambusare şi cererilor de plată existente în prezent la nivelul AM POIM.
Totodată, au fost trecute în agendă măsurile luate pentru a creşte rata de absorbţie şi pentru a atrage cât mai mulţi bani europeni în proiectele finanţate prin POIM: „Am modificat legislaţia pentru a creşte gradul de supracontractare şi a urgenta plăţile, am emis noi acte normative pentru a creşte ritmul de execuţie a lucrărilor şi a susţine fluxul de numerar la nivelul contractorilor, am contractat asistenţă tehnică din partea instituţiilor financiare internaţionale pentru toţi beneficiarii noştri strategici, pentru pregătirea şi implementarea proiectelor. Mai mult, suntem în proces de flexibilizare a procedurilor de lucru şi suntem în permanenţă alături de beneficiari în soluţionarea blocajelor întâmpinate.”
Totodată, oficialul MFE a pus accentul pe integrarea expertizei şi ideile proaspeţilor absolvenţi ai facultăţilor cu profil tehnic: „Buna implementare a marilor proiecte de infrastructură din actuala dar şi din următoarea perioadă de programare este posibilă doar printr-o reală deschidere către tinerii absolvenţi, în special din domeniile tehnice, care pot contribui la creşterea capacităţii şi expertizei din sectorul de construcţii şi consultanţă.”
În ceea ce priveşte viitoarea perioadă de programare 2021-2027, în cadrul discuţiilor a fost pus accentul pe conservarea actualului cadru de finanţare pentru infrastructură astfel încât să fie eliminate cât mai multe obstacole birocratice.
În cadrul reuniunii a fost prezentat stadiul implementării POIM:
- 280 contracte de finanţare semnate în valoare eligibilă de peste 10,91 mld. euro, adică o rată de contractare de peste 100% faţă de 52% acum un an;
- 2,44 mld. euro, suma primită de la Comisia Europeană, adică 26,5% din alocare.
Tabloul realizărilor prevăzute în proiectele POIM contractate, prezentat de MFE:
- 338,65 km de autostradă sunt în prezent în execuţie, inclusiv 13,70 km reprezentând secţiunea 1 (Sibiu – Boiţa) din Autostrada Sibiu – Piteşti;
- 611,46 km de drum naţional sunt în curs de construcţie / reabilitare;
- 318,13 km cale ferată sunt în curs de reabilitare pentru o viteză de circulaţie a trenurilor de pasageri de 160 km/h;
- 693 km reţele noi de alimentare cu apă şi reabilitarea a 863 km reţea de alimentare cu apă de care vor beneficia peste 2,8 mil. persoane;
- 687 km de reţea nouă de canalizare şi reabilitarea a 443 km de reţea existentă;
- 226,12 ha suprafaţa cu care vor fi extinse plasjele de la litoralul Mării Negre;
- 212,9 km de reţele termice reabilitate prin proiectele de creştere a eficienţei energetice a sistemelor centralizate de termoficare;
- reţeaua naţională de transport a energiei electrice va fi extinsă cu 140 km linii electrice aeriene, iar sistemul naţional de transport de gaze naturale va avea 160 km de conductă nouă.